Likviditet mellan olika lastbilstillv.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Likviditet mellan olika lastbilstillv.

Inläggav Lars-Gunnar » 09 jul 2010, 00:28

Läser en intressant artikel om Scania i DI. Som vi alla vet är Scania ett mycket lönsamt företag. De gamla Wallenbergarna fick ju mycket från detta företag. De yngre bröderna sålde ut det och man funderar om det var så klokt. Så här ser det ut från 1:a kvartalet 2010:

Rörelsemarginal 1:a kvartalet 2010
Scania: 13,0%
Försäljning: 1,660 milj. Euro
Rörelseresultat: 215 milj Euro

Volvo: 3,8 %
Försäljning 4,179 milj Euro
Rörelseresultat 161 milj Euro

Paccar: 3,4%
Försäljning 1,435 Milj Euro
Rörelseresultat 52 milj Euro

Diamler Benz 2,9%
Försäljning 5,884 milj Euro
Rörelseresultat 171 milj Euro

Iveco 1,0%
Försäljning 2,170 milj Euro
Rörelseresultat 21 milj Euro

MAN 0,2%
Försäljning 1,694 milj Euro
Rörelseresultat 3 milj Euro
____________________________________________________________________________________
Rörelsemarginal hela 2009

Scania: 4,3%
Försäljning: 5,884 milj. Euro
Rörelseresultat: 249 milj Euro

Volvo: -7,1 %
Försäljning 14,820 milj Euro
Rörelseresultat -1,050 milj Euro

Paccar: 0,4%
Försäljning 5,094 milj Euro
Rörelseresultat 18 milj Euro

Diamler Benz -3,96%
Försäljning 22,598 milj Euro
Rörelseresultat -818 milj Euro

Iveco -1,3%
Försäljning 7,183 milj Euro
Rörelseresultat -90 milj Euro

MAN -0,8%
Försäljning 6,395 milj Euro
Rörelseresultat -49 milj Euro

Volvos rörelseresultat på -7,1 på -1,050 var mycket mer än Diamler, Iveco och MAN tillsammans.
Scania hade god skjuts av sin fabrik i Sydamerika ock förnuftig personalpolitik med endast dagskift när krisen var som mest omfattande.
Man kan fundera vad som är inräknat för Volvos del, Penta, Mack, Renault och entreprenadmaskiner eller om det bara gäller lastbilarna. I USA fick ju Volvo dra in den T880 som var tänkt som owneroperators skulle gilla och köpa men den finten gick inte. Det är ingen framgång att försöka efterapa marknaden i synnerhet med en såda ful bil och speciellt i USA. De framställde en bil med lång motorhuv som de trodde var receptet. Sedan vet jag inte hur det går för Mack medan jag tror Renault går bra.

Nåväl, kommentarer emottages tacksamt.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Likviditet mellan olika lastbilstillv.

Inläggav Per Thomson » 09 jul 2010, 16:23

Siffrorna talar för sig själva, tack för den sammanställningen :!:

Berättigad fråga om vad som är medtaget i Volvos siffror.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster