Nya länkar med stort och gott

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Nya länkar med stort och gott

Inläggav Lars-Gunnar » 09 nov 2009, 20:14

Några nya länkar:

Uddevalla hamn för 50-60 år sedan, gamla lastbilar. Jag ser en Scania-Vabis samt någon Amerikanare. Bläddra neråt.

http://www.landgangen.se/forum/index.ph ... n#msg86950

European Road Transport Magazine

http://www.mbmcargotech.nl/euro_oldies/

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2009, 22:55

Hi/hej!

This link is an old one as I have found some years ago but forgot it. Today I searced after Chris Hodges website and found this link. Searc after Volvo or Scania or F86. There is a lot of old photos and I have found it very interesting. Click on one of the tree links and enjoy what you see. Don´t copy any picture, paste a link instead. Think of the copyright.

Denna länk är en gammal en som jag fann för några år sedan men glömde bort den. Idag sökte jag efter Chris Hodges webbsida och fann denna länk. Sök efter Volvo eller Scania eller F86. Klicka på en av länkarna och njut av vad du ser. Men, länka, kopiera inte för det är copyright på alla kort.

http://www.chrishodgephotos.co.uk/pagec ... photos.htm

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav skandiahamn » 19 nov 2009, 01:08

Lars-Gunnar skrev:Hi/hej!

This link is an old one as I have found some years ago but forgot it. Today I searced after Chris Hodges website and found this link. Searc after Volvo or Scania or F86. There is a lot of old photos and I have found it very interesting. Click on one of the tree links and enjoy what you see. Don´t copy any picture, paste a link instead. Think of the copyright.

Denna länk är en gammal en som jag fann för några år sedan men glömde bort den. Idag sökte jag efter Chris Hodges webbsida och fann denna länk. Sök efter Volvo eller Scania eller F86. Klicka på en av länkarna och njut av vad du ser. Men, länka, kopiera inte för det är copyright på alla kort.

http://www.chrishodgephotos.co.uk/pagec ... photos.htm

Lars-Gunnar :D

The Chris Hodges website is a favourite of mine, the guy who writes the captions has a great sense of humour, he also asks for any info about the photos, I have given him a few facts about some of them.
Many of the pictures are old photos from early truck magazines........road tests etc.

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn

Inläggav Bo Norvinge » 24 feb 2010, 22:09

S-V L44 skrev:Lars-Gunnar skrev:

http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/Cgi ... &Recnr=271

Är detta en tidig frambyggd S-V? eller annat märke. TRS vad stod det för?

Det finns totalt ett 15-tal bilder på ekipaget i arkivet.
TRS vet jag inte vad det stod för, men dragbilen var en Scania-Vabis L7534-145 (man borde kanske kallat den LV75 precis som de holländskbyggda bilarna) årsmodell 1961 med registreringsnummer M10529.
Bilen registreringsbesiktigades första gången i Linköping den 4/9-1961 (p.g.a. hyttbyggnation i Mjölby kanske ?) men bilen placerades omgående vid SLAB i Malmö. Fordonet flyttades över till Helsingborg 1964 och avyttrades 1965 till Stockholm och fick nytt registreringsnummer A19779. Dragbilens vidare öden är okända för mig. Kanske någon annan som vet vad som hände med bilen därefter?

// S-V L44

Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat förrän ett halvår senare men då detta kom upp på forumet var jag i full färd att gräva i projektet inför en artikel i tidningen Klassiska Lastbilar. Jag ville ju inte att ämnet skulle bli uttömt innan det gick i tryck.
Nu när det är dags för tidningen att släppas kan jag nog smyga mig fram med uppgifter.
Sveriges Jarnvagsmuseum.jpg
Sveriges Jarnvagsmuseum.jpg (72.6 KiB) Visad 7488 gånger

TRS
TRS stod för Trans Frigoroute Sverige.
Egentligen är det en organisation med säte i Belgien som behandlar frågor inom kyl och frystransporter. 1957 fich SLAB i uppdrag att namnskydda namnet och registrerade namnet i ett dotterbolag som körde thermotransporter till bl.a. kontinenten. (se första Klassiska Lastbilar om Jan Bengtsson, Helsingborg)
Att dessa containers och även en mängd "Piggy-Back-trailers" bara fick versalerna TRS kan jag gissa mig till berodde på att hela namnet skulle väcka onödiga frågor då man ju inte körde frysvaror i vanliga oisolerade enheter.

LV75:an
Beteckningen LV var ingen officiell beteckning. Chassit var en L75 med hytt från BeGe-karosserier i Oskarshamn. Liknande hytter hamnade på några Volvo L385 (L3851). Just denna hytt var det vissa problem med och enligt handlingar fanns ett missnöje med BeGes garantireparatiner av denna hytt.
Varför den registreringsbesiktigades i Linköping är oklart men ASJ-Fruehauf som fanns på orten hade SLAB som kund och sammarbete i detta projekt. Bland annat hade den en vändskiva från ASJ-Fruehauf vilket kan vara en teori.

Twin 20 projektet
Ett fantasifyllt kombitransportsystem där föraren på egen hand utan truck, kran eller travers skulle kunna föra över 20-fotscontainers mellan bil och järnvägsvagn. Systemet bestod av lösa hjulaxelpaket och stödben. Containers låstes fast i varandra och något containerchassi behövdes ej.
Se mer i Nostalgia Special nummer 2-2010 - Klassiska Lastbilar.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack