Karlshamn

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Karlshamn

Inläggav flak » 07 feb 2010, 15:54

Här en bild från oljefabriken i Karlshamn och man fraktade oljefröväxer dit på lastbilar.
Härlig samlingsbild.
karlshamn.jpg
karlshamn.jpg (99.72 KiB) Visad 8789 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Karlshamn

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2010, 18:53

Härlig bild, intressant att se vilka kombinationer bil släp som gällde vid den aktuella tiden: Boggiebil + kärra/jigg eller 2-axlig bil + 2-axligt släp. Jag skulle tro att bilden är tagen i början på 60-talet. Ingen Regent tycks finnas med och de blev nog ganska tidigt utbytta mot S-V 75:an då den kom 1958. Regenten ansågs nog lite motorsvag jämfört med Volvo-alternativet Titan Turbo, 150hk/185hk. S-V 75:an hade dock bara 15hk mer än Regenten och det skulle dröja ända tills 1961 innan den kunde fås med turbo vilket gav den 205hk om jag minns rätt.

Finns det någon tidsuppgift om när bilden är tagen?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Karlshamn

Inläggav flak » 07 feb 2010, 20:16

Har ingen uppgift om exakt datum.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Karlshamn

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2010, 22:58

När började man köra med 3-axlade släp? På bilden ser man så många kärror och få 2-axlade släpvagnar. Tänker att man kan härleda datumet till när man övergav kärrorna och de 2-axliga för större släp. Skulle inte fotot kunna vara från 1960-62?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Karlshamn

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2010, 23:06

Från Karlshamns bildbyrå:

En riktigt fin och tidstypisk brandbil som förslag i Mörrum:

Bild

Kan ni dra er till minnes Volvos brandbilar i full karriär och med tutan och rödljuset på för inte var det blått inte. Men den måste ha varit rätt så seg att få upp farten med jämfört med idag.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Karlshamn

Inläggav flak » 09 feb 2010, 00:03

Karlshamn? den bilden finns även i Kalmar länsmuseums bildarkiv......
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Karlshamn

Inläggav Per Thomson » 11 feb 2010, 12:30

Lars-Gunnar skrev:När började man köra med 3-axlade släp? På bilden ser man så många kärror och få 2-axlade släpvagnar. Tänker att man kan härleda datumet till när man övergav kärrorna och de 2-axliga för större släp. Skulle inte fotot kunna vara från 1960-62?

Lars-Gunnar :)


Jag skulle tro att du prickade in tidsintervallet rätt. De treaxliga släpen började komma i stor utsträckning strax efter denna tidpunkt men då mest för flaksläp. Stefan A:s kalender från 2008, november månad, visar ett tankekipage bestående av en S-V Regent utan boggie med ett 3-axligt Br Fors tanksläp från 1958 (sista året Regenten tillverkades)tillkopplat. 3-axliga tippsläp kom nog först under senare delen av 1960-talet men han inte bli så vanliga. Detta berodde på att man mot slutet av 60-talet började tillämpa bruttoviktsbestämmelser (mycket strikt) som innebar att fordonen måste vara extremt långa (axelavstånden) för att lastförmågan skulle kunna utnyttjas fullt. Det var många åkeriägare som fann att deras relativt nya 3-axliga släp inte kunde utnyttjas med den kapacitet som det var tänkt. Ett 3-axligt tippsläp anpassat efter de orealistiska bruttoviktsbestämmelserna var alltför otympligt för vanliga uppdrag inom bygg och entreprenadsektorn.

En annan orsak till att så många 1-axliga kärror användes ända in på 1970-talet var att trafiktillstånden vid den här tiden begränsade möjligheten att byta fordonen till nya med större lastkapacitet. Entreprenadfirmor som utförde transporter med egna bilar till egna åtaganden hindrades inte av detta då de inte behövde trafiktillstånd.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Karlshamn

Inläggav Lars-Gunnar » 14 feb 2010, 03:25

flak skrev:Karlshamn? den bilden finns även i Kalmar länsmuseums bildarkiv......


Tror jag det. Denna Volvo rundnos brandbil var en "prototyp" som enligt fotot är ett FÖRSLAG och då kanske figurerat på flera platser än Karlshamn för visning för hugade spekulanter. Bilen har enbart pumpar och munstycken men ingen stege. Dock kan den transportera hela manskapet i vissa fall.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron