Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Moderator: Anders Ason
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Perfahylla! En områdeskarta där...
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Så nu är gummimattan skapligt injusterad. Jätteskönt att ha den att kliva på.
Den fjantiga hyllan är på plats också. Oväntat utmanande var den att få ihop. Men askvirke är rasans grannt.
Onekligen en praktisk detalj också.
Den fjantiga hyllan är på plats också. Oväntat utmanande var den att få ihop. Men askvirke är rasans grannt.
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Klickar "Gilla"!
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
- Anders Ason
- Inlägg: 5745
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Du kommer att gilla den.
Nu måste jag anstränga mig för att kunna hitta på något mera.
Nu måste jag anstränga mig för att kunna hitta på något mera.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Hahaha!
Ja, den börjar kännas rätt komplett nu. Speciellt med tanke på att den saknade det mesta av inredning. 
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ett steg fram och ett tillbaka...
Monterade och drog elen till positionsljuset. Det har legat länge och väntat på att monteras. Så nu syns den bättre i mörkret.
Sedan monterade jag väck de två rutorna i hyttens bakfönster. De är ju skjutbara. Men de hade lite för tajt passform så de var knappt skjutbara kan man säga. Så slipade ner dem 2mm med diamantklinga. Men tyckte de fortfarande var liite för tajta så skulle ta 2mm till. Men nä, det ville de ej vara med om. Det var ju säkerhetsglas så de sprack i tusen bitar. Bägge två. Lite konstigt det gick den första gången men inte den andra. Kanske blev för varm..? Vet faktiskt inte. Så måste i alla fall fixa två nya rutor. Men nu kommer jag inte beställa för höga i alla fall.
Lagom till att kyla börjar komma också.
Monterade och drog elen till positionsljuset. Det har legat länge och väntat på att monteras. Så nu syns den bättre i mörkret.
Sedan monterade jag väck de två rutorna i hyttens bakfönster. De är ju skjutbara. Men de hade lite för tajt passform så de var knappt skjutbara kan man säga. Så slipade ner dem 2mm med diamantklinga. Men tyckte de fortfarande var liite för tajta så skulle ta 2mm till. Men nä, det ville de ej vara med om. Det var ju säkerhetsglas så de sprack i tusen bitar. Bägge två. Lite konstigt det gick den första gången men inte den andra. Kanske blev för varm..? Vet faktiskt inte. Så måste i alla fall fixa två nya rutor. Men nu kommer jag inte beställa för höga i alla fall.
- Anders Ason
- Inlägg: 5745
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Sååå fin!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Per Thomson
- Site Admin
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- 19
- Ort: Råå
- Kontakt:
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Hur var det med texten på dörrarna, blev det schablonmålat för hand eller dekaler? Kanske är beskrivet tidigare.
Otur med glasen
Otur med glasen
Hälsningar
Per Thomson
Per Thomson
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Tyvärr är det inte schablon-målat nä. Otidsenlig dekal bara. 
- Per Thomson
- Site Admin
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- 19
- Ort: Råå
- Kontakt:
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ett litet livstecken bara...
De skjutbara rutorna kom efter ett antal veckors väntan. Passade perfekt så nu funkar de som tänkt och jag slipper snö inne i hytten. Det är ju gott att ha gummimattan nu också när det är svårt att undgå att dra in snö då man kliver in. Jo, i min hytt har man skorna på.
Så hytten känns helt klar nu. Det som händer härnäst är att jag fixar en ny gängstång till tipplåset som var utslitet. Lyckades inte hitta rätt gänga så kör metriskt nu. Kommer ju inte synas med blotta ögat ändå.
Så hytten känns helt klar nu. Det som händer härnäst är att jag fixar en ny gängstång till tipplåset som var utslitet. Lyckades inte hitta rätt gänga så kör metriskt nu. Kommer ju inte synas med blotta ögat ändå.
- Anders Ason
- Inlägg: 5745
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Såå vackert!
Trodde du gått i idé?

Trodde du gått i idé?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Charmtrollet! Mejbi lägga tidningar under gummimattan..?
(ja vi sydvart får va glada när de nu råkat bli vinter, folk glor som efterblivna (nämen FY då, så heter de inte längre!) när man kommer i bruxbilen, varesej de e i Amazonen eller Chryslern, de blir inga bilder, detta e ju en lastbilssajt!)
(ja vi sydvart får va glada när de nu råkat bli vinter, folk glor som efterblivna (nämen FY då, så heter de inte längre!) när man kommer i bruxbilen, varesej de e i Amazonen eller Chryslern, de blir inga bilder, detta e ju en lastbilssajt!)
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Jo, lite så är det väl.Anders Ason skrev:Trodde du gått i idé?
Ja, det hade inte varit dumt när det är som det är.Noxcania skrev:Charmtrollet! Mejbi lägga tidningar under gummimattan..?
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-