Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!

Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.

/Holger, maskinisten.net

Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Noxcania
Inlägg: 1398
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

Perfahylla! En områdeskarta där...
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Så nu är gummimattan skapligt injusterad. Jätteskönt att ha den att kliva på. :mrgreen:

Den fjantiga hyllan är på plats också. Oväntat utmanande var den att få ihop. Men askvirke är rasans grannt. :D Onekligen en praktisk detalj också.
image0 (45).jpeg
image0 (45).jpeg (211.98 KiB) Visad 3441 gånger
image2 (11).jpeg
image2 (11).jpeg (393.4 KiB) Visad 3441 gånger
image5 (3).jpeg
image5 (3).jpeg (501.98 KiB) Visad 3441 gånger
Noxcania
Inlägg: 1398
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

Klickar "Gilla"! :D
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

:mrgreen: Tack!
Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5745
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

Du kommer att gilla den.

Nu måste jag anstränga mig för att kunna hitta på något mera.

      • :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Hahaha! :D Ja, den börjar kännas rätt komplett nu. Speciellt med tanke på att den saknade det mesta av inredning. :roll:
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Ett steg fram och ett tillbaka...

Monterade och drog elen till positionsljuset. Det har legat länge och väntat på att monteras. Så nu syns den bättre i mörkret.

Sedan monterade jag väck de två rutorna i hyttens bakfönster. De är ju skjutbara. Men de hade lite för tajt passform så de var knappt skjutbara kan man säga. Så slipade ner dem 2mm med diamantklinga. Men tyckte de fortfarande var liite för tajta så skulle ta 2mm till. Men nä, det ville de ej vara med om. Det var ju säkerhetsglas så de sprack i tusen bitar. Bägge två. Lite konstigt det gick den första gången men inte den andra. Kanske blev för varm..? Vet faktiskt inte. Så måste i alla fall fixa två nya rutor. Men nu kommer jag inte beställa för höga i alla fall. :mrgreen: Lagom till att kyla börjar komma också. :roll:
image2 (12).jpeg
image2 (12).jpeg (442.39 KiB) Visad 3287 gånger
image1 (28).jpeg
image1 (28).jpeg (491.18 KiB) Visad 3287 gånger
Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5745
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

Sååå fin!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarens profilbild
Per Thomson
Site Admin
Inlägg: 7589
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
19
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Per Thomson »

Hur var det med texten på dörrarna, blev det schablonmålat för hand eller dekaler? Kanske är beskrivet tidigare.
Otur med glasen :cry:
Hälsningar
Per Thomson
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Tyvärr är det inte schablon-målat nä. Otidsenlig dekal bara. :(
Användarens profilbild
Per Thomson
Site Admin
Inlägg: 7589
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
19
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Per Thomson »

Det är nog inte många som ser det :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Ett litet livstecken bara... :mrgreen: De skjutbara rutorna kom efter ett antal veckors väntan. Passade perfekt så nu funkar de som tänkt och jag slipper snö inne i hytten. Det är ju gott att ha gummimattan nu också när det är svårt att undgå att dra in snö då man kliver in. Jo, i min hytt har man skorna på. :mrgreen:

Så hytten känns helt klar nu. Det som händer härnäst är att jag fixar en ny gängstång till tipplåset som var utslitet. Lyckades inte hitta rätt gänga så kör metriskt nu. Kommer ju inte synas med blotta ögat ändå.
image1 (29).jpeg
image1 (29).jpeg (504.16 KiB) Visad 881 gånger
Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5745
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

Såå vackert!
Trodde du gått i idé?

:mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Noxcania
Inlägg: 1398
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

Charmtrollet! Mejbi lägga tidningar under gummimattan..?
(ja vi sydvart får va glada när de nu råkat bli vinter, folk glor som efterblivna (nämen FY då, så heter de inte längre!) när man kommer i bruxbilen, varesej de e i Amazonen eller Chryslern, de blir inga bilder, detta e ju en lastbilssajt!)
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Anders Ason skrev:Trodde du gått i idé?:mrgreen:
Jo, lite så är det väl. :D Pga det rådande väderläget så är det inte någon högre fart på grejandet får jag ju säga. :(
Noxcania skrev:Charmtrollet! Mejbi lägga tidningar under gummimattan..?
Ja, det hade inte varit dumt när det är som det är.
Skriv svar
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

    Bli medlem / Logga in

    Bli medlem

    Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.


    Bli medlem

    Logga in

    Du är redan medlem? Klicka här för att logga in


    Logga in