Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Moderator: Anders Ason
- Anders Ason
- Inlägg: 5745
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
De här finns att köpa men är dyra.
Av gamla jag sett (har kört gamla bilar i jobbet) var plåtarna lite mjukt böjda mot bandkanten.
Det blir stora krafter om en dörr blåser upp utan dämpning får man hålla i den.
Av gamla jag sett (har kört gamla bilar i jobbet) var plåtarna lite mjukt böjda mot bandkanten.
Det blir stora krafter om en dörr blåser upp utan dämpning får man hålla i den.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Det hade jag missat att det fanns färdiga.
Men blir ju mera likt originalet såhär i alla fall.
Ikväll kom jag en bit på väg med innertaket. Lite svettigt att få det bra. Men kändes som jag fick till det skapligt tillslut. Nu ska det "bara" renskäras i kanterna och monteras lister. Vissa av listerna måste jag tillverka också. Det är förbaskat roligt att greja med den gamla bilen. Har inte tröttnat ett dugg på den trotts alla timmar av mitt liv som den snott.
Ikväll kom jag en bit på väg med innertaket. Lite svettigt att få det bra. Men kändes som jag fick till det skapligt tillslut. Nu ska det "bara" renskäras i kanterna och monteras lister. Vissa av listerna måste jag tillverka också. Det är förbaskat roligt att greja med den gamla bilen. Har inte tröttnat ett dugg på den trotts alla timmar av mitt liv som den snott.
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
UjujujvaSNYGGT!
3 av mina (icke-lastbilar) har haft møss boende i innertaket i tidigare liv, komsikomsi & byt i mina bilar...
3 av mina (icke-lastbilar) har haft møss boende i innertaket i tidigare liv, komsikomsi & byt i mina bilar...
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Tackar!
När jag höll på med det var en av tankarna jag fick; "Tur man inte håller på med detta vanligtvis."
När jag höll på med det var en av tankarna jag fick; "Tur man inte håller på med detta vanligtvis."
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Näe de e nog inte de roligaste jobbet, åtminstone 2 av mina har dessutom bon kvar; nå' tjockt tynger ner tyget lite...
Senast redigerad av Noxcania den 12 sep 2025, 22:26, redigerad totalt 1 gång.
- Anders Ason
- Inlägg: 5745
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Klädsel i tak kräver väl oftast en människa med fyra armar? Eller vända hytten/bilen upp och ner.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Så, då var innertaket färdigt. Inte helt perfekt men det blir det ju sällan när man gör något för första gången. Men att jag lyckades så bra som det ändå blev känns som en jäkla tur bara, För det är så mycket som måste stämma för att det ska bli bra.
Hann tillverka ett beslag som skall vara till dörrstoppet också. Hade bara till ena sidan så fick kopiera det för att få ett till den andra sidan. En formpressad plåtbit. Men jag gjorde en trämall som jag slog fram kopian mot. Blev helt ok. Så nu har jag en hel del plåtbitar som skall lackas. Några måste blästras först bara.
Har inte löst tipplåset ännu heller. Var ju inte metrisk trapetsgänga. Det visade sig vara lite knepigare än jag trott.
Hann tillverka ett beslag som skall vara till dörrstoppet också. Hade bara till ena sidan så fick kopiera det för att få ett till den andra sidan. En formpressad plåtbit. Men jag gjorde en trämall som jag slog fram kopian mot. Blev helt ok. Så nu har jag en hel del plåtbitar som skall lackas. Några måste blästras först bara.
Har inte löst tipplåset ännu heller. Var ju inte metrisk trapetsgänga. Det visade sig vara lite knepigare än jag trott.
- Anders Ason
- Inlägg: 5745
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Snyggt!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Tack snälla! 
Ett innertak gjorde stor skillnad på hur färdig hytten känns i alla fall. Det börjar banne mig likna något!
Ett innertak gjorde stor skillnad på hur färdig hytten känns i alla fall. Det börjar banne mig likna något!
- Per Thomson
- Site Admin
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- 19
- Ort: Råå
- Kontakt:
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Är det möjligt att få se bilen på Åkarsvängen i framtiden?
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ja, verkligen fint jobbat! Får man se bilen delta i Åkarsvängen i framtiden?
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Usch va vackert! Ser ju ut som om du just hämtat den från fabriken...

- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Snälla ord Per! Tackar!Per Thomson skrev:Du har verkligen lyckats!
Tack Kjell! Det är rätt långt upp i Sverige för min lilla bil, så det är nog inte sannolikt, men man ska aldrig säga aldrig...Kjell T skrev:Ja, verkligen fint jobbat! Får man se bilen delta i Åkarsvängen i framtiden?
Tackar och kul att du säger det. För det var ju precis det jag ville. Att man skulle förflytta sig till 40-talet när man står där i min stenhuggeri-miljö. Som pärlan är en viktig del av.Noxcania skrev:Usch va vackert! Ser ju ut som om du just hämtat den från fabriken...![]()
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-