Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!

Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.

/Holger, maskinisten.net

Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5745
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

De här finns att köpa men är dyra.
Av gamla jag sett (har kört gamla bilar i jobbet) var plåtarna lite mjukt böjda mot bandkanten.
Det blir stora krafter om en dörr blåser upp utan dämpning får man hålla i den.

dörrstopp.jpg
dörrstopp.jpg (245.03 KiB) Visad 2867 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Det hade jag missat att det fanns färdiga. :D Men blir ju mera likt originalet såhär i alla fall.

Ikväll kom jag en bit på väg med innertaket. Lite svettigt att få det bra. Men kändes som jag fick till det skapligt tillslut. Nu ska det "bara" renskäras i kanterna och monteras lister. Vissa av listerna måste jag tillverka också.
image0 (37).jpeg
image0 (37).jpeg (178.48 KiB) Visad 2858 gånger
Det är förbaskat roligt att greja med den gamla bilen. Har inte tröttnat ett dugg på den trotts alla timmar av mitt liv som den snott. :mrgreen:
Noxcania
Inlägg: 1398
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

UjujujvaSNYGGT! :shock: :D
3 av mina (icke-lastbilar) har haft møss boende i innertaket i tidigare liv, komsikomsi & byt i mina bilar...
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Tackar! :mrgreen:

När jag höll på med det var en av tankarna jag fick; "Tur man inte håller på med detta vanligtvis." :lol:
Noxcania
Inlägg: 1398
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

Näe de e nog inte de roligaste jobbet, åtminstone 2 av mina har dessutom bon kvar; nå' tjockt tynger ner tyget lite...
Senast redigerad av Noxcania den 12 sep 2025, 22:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5745
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

Klädsel i tak kräver väl oftast en människa med fyra armar? Eller vända hytten/bilen upp och ner.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

:mrgreen: Ja, det var exakt det jag tänkte.
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Så, då var innertaket färdigt. Inte helt perfekt men det blir det ju sällan när man gör något för första gången. Men att jag lyckades så bra som det ändå blev känns som en jäkla tur bara, För det är så mycket som måste stämma för att det ska bli bra.

Hann tillverka ett beslag som skall vara till dörrstoppet också. Hade bara till ena sidan så fick kopiera det för att få ett till den andra sidan. En formpressad plåtbit. Men jag gjorde en trämall som jag slog fram kopian mot. Blev helt ok. Så nu har jag en hel del plåtbitar som skall lackas. Några måste blästras först bara.

Har inte löst tipplåset ännu heller. Var ju inte metrisk trapetsgänga. Det visade sig vara lite knepigare än jag trott.
image0 (38).jpeg
image0 (38).jpeg (326.64 KiB) Visad 2560 gånger
image1 (25).jpeg
image1 (25).jpeg (333.56 KiB) Visad 2560 gånger
Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5745
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

Snyggt!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Tack snälla! :D

Ett innertak gjorde stor skillnad på hur färdig hytten känns i alla fall. Det börjar banne mig likna något! :mrgreen:
Användarens profilbild
Per Thomson
Site Admin
Inlägg: 7589
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
19
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Per Thomson »

Du har verkligen lyckats! :D
Hälsningar
Per Thomson
Kjell T
Inlägg: 2285
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
19
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Kjell T »

Är det möjligt att få se bilen på Åkarsvängen i framtiden?
Kjell T
Inlägg: 2285
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
19
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Kjell T »

Ja, verkligen fint jobbat! Får man se bilen delta i Åkarsvängen i framtiden?
Noxcania
Inlägg: 1398
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

Usch va vackert! Ser ju ut som om du just hämtat den från fabriken... :shock: :D
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Per Thomson skrev:Du har verkligen lyckats! :D
Snälla ord Per! Tackar! :D
Kjell T skrev:Ja, verkligen fint jobbat! Får man se bilen delta i Åkarsvängen i framtiden?
Tack Kjell! Det är rätt långt upp i Sverige för min lilla bil, så det är nog inte sannolikt, men man ska aldrig säga aldrig... :wink:
Noxcania skrev:Usch va vackert! Ser ju ut som om du just hämtat den från fabriken... :shock: :D
Tackar och kul att du säger det. För det var ju precis det jag ville. Att man skulle förflytta sig till 40-talet när man står där i min stenhuggeri-miljö. Som pärlan är en viktig del av.
Skriv svar
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

    Bli medlem / Logga in

    Bli medlem

    Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.


    Bli medlem

    Logga in

    Du är redan medlem? Klicka här för att logga in


    Logga in