Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!

Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.

/Holger, maskinisten.net

Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Noxcania
Inlägg: 1399
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

Även vid s.k. "normalt" väder; har sett bilar som bott sina 50-åriga liv i Arizona & Californien men tackvare kondens haft rostiga golv i-&-me att gummimattor e hyfsat täta...
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Då är det fördel med trästomme i hytten. :mrgreen:
Noxcania
Inlägg: 1399
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

ja såklart!
(...har man ju även sett trä ruttna av just fukt :wink: )
Användarens profilbild
Per Thomson
Site Admin
Inlägg: 7591
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
19
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Per Thomson »

Ja, frågan är vilket av alternativen som klarar sig bäst? Mot fukt och ålder tror jag att det är oavgjort.
Hälsningar
Per Thomson
Användarens profilbild
S-V L44
Inlägg: 2420
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
17
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av S-V L44 »

Jo, det är nog sant.
Ingenting (jag upprepar ingenting) är fullständigt underhållsfritt.
Allting kräver en viss form av tillsyn och underhåll. Ju tidigare man tar tag i åtgärderna när de börjar märkas av, desto mindre blir bekymren.
Det är inte bra, att likt strutsen, försöka sticka huvudet i sanden. Ta tag i problemen innan de eskalerat.
Det brukar löna sig i längden.

// Kjell N
Användarens profilbild
magirus
Inlägg: 1159
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
16
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av magirus »

Kloka ord! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Noxcania
Inlägg: 1399
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
11
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Noxcania »

Trä minst en vecka i linolja eller nå'n gammal diskbänk, men diskbänkar e tunna så då krävs nå't under & bäst e la rostfria ribbor, annars får de la bli galvad gallerdurk me plyfa eller "bara" formplyfa... Hej & hå... :roll:
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Ja, träet har ju bara fördel då det tillfälligt kommer fukt någonstans. Men tillförs det ny väta kontinuerligt så är det nog rätt oavgjort skulle jag gissa också.
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Roligt att se att vi lever igen! :mrgreen:

Pärlan brukas en hel del hammavid men renoveringen står still.
IMG_1300_2.jpg
IMG_1300_2.jpg (228.92 KiB) Visad 230 gånger
IMG_1298_2.jpg
IMG_1298_2.jpg (289.28 KiB) Visad 230 gånger
Användarens profilbild
Per Thomson
Site Admin
Inlägg: 7591
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
19
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Per Thomson »

Festlig miljö där den får verka i, passar mycket för bildtagning! :D
Kul att ha dig med igen!
Hälsningar
Per Thomson
Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5747
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

Oj, åkte visst bakåt i tiden men sedan dök "proppskåpet" upp?
Kul att du är igång igen med din fantastiska bil.

:-)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Ja, hade man gjort bilderna i gråskala hade det varit svårt att bestämma tidpunkt. :D Om det nu inte vore för "proppskåpet" då... Kanske även att min dörr-logga är för "avancerad" för ett litet stenhuggeri på 40-50 talet kan man väl tänka.

Kul att forumet är tillbaka & hoppas allt är väl med er!
Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5747
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

Var var vi nu?
sv.jpg
sv.jpg (377.87 KiB) Visad 185 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarens profilbild
Stenhuggarn
trådstartare
Inlägg: 1001
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
8

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Stenhuggarn »

Precis! Mycket bättre. Nu är det svårt att tidsbedöma den!

Nu kan man lägga upp den på digitaltmuseum.se och säga "Stenhuggeri i Blekinge, sent 40-tal". :mrgreen:
Användarens profilbild
Anders Ason
Inlägg: 5747
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
19
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inlägg av Anders Ason »

Ett utmärkt förslag!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Skriv svar
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

    Bli medlem / Logga in

    Bli medlem

    Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.


    Bli medlem

    Logga in

    Du är redan medlem? Klicka här för att logga in


    Logga in