Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Moderator: Anders Ason
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Även vid s.k. "normalt" väder; har sett bilar som bott sina 50-åriga liv i Arizona & Californien men tackvare kondens haft rostiga golv i-&-me att gummimattor e hyfsat täta...
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Då är det fördel med trästomme i hytten. 
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
ja såklart!
(...har man ju även sett trä ruttna av just fukt
)
(...har man ju även sett trä ruttna av just fukt
- Per Thomson
- Site Admin
- Inlägg: 7591
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- 19
- Ort: Råå
- Kontakt:
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ja, frågan är vilket av alternativen som klarar sig bäst? Mot fukt och ålder tror jag att det är oavgjort.
Hälsningar
Per Thomson
Per Thomson
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Jo, det är nog sant.
Ingenting (jag upprepar ingenting) är fullständigt underhållsfritt.
Allting kräver en viss form av tillsyn och underhåll. Ju tidigare man tar tag i åtgärderna när de börjar märkas av, desto mindre blir bekymren.
Det är inte bra, att likt strutsen, försöka sticka huvudet i sanden. Ta tag i problemen innan de eskalerat.
Det brukar löna sig i längden.
// Kjell N
Ingenting (jag upprepar ingenting) är fullständigt underhållsfritt.
Allting kräver en viss form av tillsyn och underhåll. Ju tidigare man tar tag i åtgärderna när de börjar märkas av, desto mindre blir bekymren.
Det är inte bra, att likt strutsen, försöka sticka huvudet i sanden. Ta tag i problemen innan de eskalerat.
Det brukar löna sig i längden.
// Kjell N
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Trä minst en vecka i linolja eller nå'n gammal diskbänk, men diskbänkar e tunna så då krävs nå't under & bäst e la rostfria ribbor, annars får de la bli galvad gallerdurk me plyfa eller "bara" formplyfa... Hej & hå...
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ja, träet har ju bara fördel då det tillfälligt kommer fukt någonstans. Men tillförs det ny väta kontinuerligt så är det nog rätt oavgjort skulle jag gissa också.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Roligt att se att vi lever igen!
Pärlan brukas en hel del hammavid men renoveringen står still.
Pärlan brukas en hel del hammavid men renoveringen står still.
- Per Thomson
- Site Admin
- Inlägg: 7591
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- 19
- Ort: Råå
- Kontakt:
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Festlig miljö där den får verka i, passar mycket för bildtagning!
Kul att ha dig med igen!
Kul att ha dig med igen!
Hälsningar
Per Thomson
Per Thomson
- Anders Ason
- Inlägg: 5747
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Oj, åkte visst bakåt i tiden men sedan dök "proppskåpet" upp?
Kul att du är igång igen med din fantastiska bil.

Kul att du är igång igen med din fantastiska bil.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ja, hade man gjort bilderna i gråskala hade det varit svårt att bestämma tidpunkt.
Om det nu inte vore för "proppskåpet" då... Kanske även att min dörr-logga är för "avancerad" för ett litet stenhuggeri på 40-50 talet kan man väl tänka.
Kul att forumet är tillbaka & hoppas allt är väl med er!
Kul att forumet är tillbaka & hoppas allt är väl med er!
- Anders Ason
- Inlägg: 5747
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Var var vi nu?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Precis! Mycket bättre. Nu är det svårt att tidsbedöma den!
Nu kan man lägga upp den på digitaltmuseum.se och säga "Stenhuggeri i Blekinge, sent 40-tal".
Nu kan man lägga upp den på digitaltmuseum.se och säga "Stenhuggeri i Blekinge, sent 40-tal".
- Anders Ason
- Inlägg: 5747
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ett utmärkt förslag!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-