Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Moderator: Anders Ason
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Perfa! Då vet du ju nu hur du får de som du vill!
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Idag var det veteranmarknad i Tingsryd. Gjorde lite fynd. Hittade till och med ett stenhuggar-verktyg. En portugis. Men i övrig var allt till lastvagnen. Kul marknad, man vet aldrig vad man hittar.
Lyckades bygga ihop två kompletta defroster-munstycken med spjäll och fäste. Hittade det sista jag behövde till det på marknaden idag. Behöver bara hitta 35mm (1 3/8") pansarslang/defrosterslang. Biltema har avgasslang som liknar original slangen rätt bra. Men inte klockrent. Den är 35 mm invändigt också. Men går antagligen att trixa ihop.
Lyckades bygga ihop två kompletta defroster-munstycken med spjäll och fäste. Hittade det sista jag behövde till det på marknaden idag. Behöver bara hitta 35mm (1 3/8") pansarslang/defrosterslang. Biltema har avgasslang som liknar original slangen rätt bra. Men inte klockrent. Den är 35 mm invändigt också. Men går antagligen att trixa ihop.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Insåg att biltemas avgasslang var väldigt lik originalet (Förutom att den var ett par mm större) . Så eftersom jag inte har tillräcklig längd av original slangen så blir det biltema grejer.
Sista dagarna har jag lackat lite smådelar, målat dörrkarmar och lite annat inne i hytten samt kopplat in vindrutetorkarna. Så det händer lite varje dag nu med pärlan.
Sista dagarna har jag lackat lite smådelar, målat dörrkarmar och lite annat inne i hytten samt kopplat in vindrutetorkarna. Så det händer lite varje dag nu med pärlan.
- Per Thomson
- Site Admin
- Inlägg: 7591
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- 19
- Ort: Råå
- Kontakt:
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Sickna snygga defrostermunstycken! "Patina" fixas me lite mattbrun sprejfärg...
(satt just å kom på att jag missat den marknaden, skulle ju ha tag på bakluckehandtag till tidigaste Amazonmodellen
)
(satt just å kom på att jag missat den marknaden, skulle ju ha tag på bakluckehandtag till tidigaste Amazonmodellen
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Per Thomson skrev:Hur ska du få patina på den
Ja, det var ju synd för det hade du i stort sett garanterat hittat där. Fanken vad många knallar där är på ett ställe. Till och med Örebro Agenturaffär är där och säljer. Är ju en bit att åka för dem.Noxcania skrev:Sickna snygga defrostermunstycken! "Patina" fixas me lite mattbrun sprejfärg...![]()
(satt just å kom på att jag missat den marknaden, skulle ju ha tag på bakluckehandtag till tidigaste Amazonmodellen)
Tog en bild på morgonen av drefroster systemet.
När allt var klart med inkopplingen av torkarmotorerna så ville de inte starta. Var livrädd att det var något fel med kabeldragningen längs hyttstommen (som jag inte når nu) men idag på morgonen så tuffade bägge igång sakta sakta. Så det var bara att de inte varit igång på måååååånga år. Hade batteriet på laddning under natten också.
Så nu är det dags att fixa dörrstolparna fram mot torpeden. Där ska ju sitta en klädselbräda så man inte ser mina metallstolpar. Så det ser ut som att allt är trä. Skall bara fixa passagerarsidans dörrstop och metallisterna vid insteget på bägge sidor. De ligger lackade och klara.
- Anders Ason
- Inlägg: 5748
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Snyggt, känner igen de lastbilar som jag åkte i som barn. Där fanns bl a blyertspenna, blomvas i porslin eller glas, halstabletter av tjärtyp, Vita Korset och ett paket Boy (cigg).
"de inte varit igång på måååååånga år."
Det är smörjfettet som torkat. Vid tillfälle, ta bort dom ingen och smörj "växelådan" och rotorlager, likaså det utgående axeln vilket kan göras där de sitter.
"de inte varit igång på måååååånga år."
Det är smörjfettet som torkat. Vid tillfälle, ta bort dom ingen och smörj "växelådan" och rotorlager, likaså det utgående axeln vilket kan göras där de sitter.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Antar att de låg på en hylla under framrutan då? Har ju sett dem. Det jag undrar är om de tillverkades av åkaren eller om det ingick i hytten? Kanske berodde på vilken påbyggare? Kanske var tillval?
Har ingen i alla fall så får studera om alla som sitter i en Åtvidabergshytt ser likadana ut och kopiera den modellen i så fall.
Har ingen i alla fall så får studera om alla som sitter i en Åtvidabergshytt ser likadana ut och kopiera den modellen i så fall.
- Per Thomson
- Site Admin
- Inlägg: 7591
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- 19
- Ort: Råå
- Kontakt:
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
De ingick säkert i hytten, tror att de var skruvade direkt mot hyttkanten under vindrutans mitt, bredd ca 150 och längd ca 400 mm. Rundade hörn och kanten klädd med en list i ljust trä, kanske björk, som stack upp ca 15 mm över hyllplanet. Blanka skruvar.
Kanske du hittar någon bild på original så får vi se hur mycket fel jag har.
Kanske du hittar någon bild på original så får vi se hur mycket fel jag har.
Hälsningar
Per Thomson
Per Thomson
- Anders Ason
- Inlägg: 5748
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ringde ÅSSA museet i Åtvidaberg som har en lika dan bil och med Åtvidabergshytt. Fick ett antal bilder (fler än som visas) tagna nyss.
Bilen utrustades till brandbil när den var ny och blev senare en åkarbil. D v s lite oklart om hyllan är original eller ditsatt efteråt? Minns även att sargen var av tunnare mtrl. Vad jag minns är att hyllorna satt direkt under rutan i de bilar jag växte upp i. Både på lastbilscentralkontoret och i bilarna användes fördelarlock ofta som pennställ.
Det var i regel inga Parker pennor i dom.
Bilen utrustades till brandbil när den var ny och blev senare en åkarbil. D v s lite oklart om hyllan är original eller ditsatt efteråt? Minns även att sargen var av tunnare mtrl. Vad jag minns är att hyllorna satt direkt under rutan i de bilar jag växte upp i. Både på lastbilscentralkontoret och i bilarna användes fördelarlock ofta som pennställ.
Det var i regel inga Parker pennor i dom.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Fördelarlock som pennställ var ju en kul detalj.
Tack för fina bilder!
Letade lite på nätet och en del har ju ingen hylla. Men det är nog oftare det finns en än inte känns det som. Tycker det verkar som den vanligaste man ser är en svagt rundad hylla. Antar att det var den du tänkte på Per..?
Ja, det får nog allt bli en hylla när allt annat är klart.
Letade lite på nätet och en del har ju ingen hylla. Men det är nog oftare det finns en än inte känns det som. Tycker det verkar som den vanligaste man ser är en svagt rundad hylla. Antar att det var den du tänkte på Per..?
Ja, det får nog allt bli en hylla när allt annat är klart.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Grejat en hel del med bilen sista tiden. Så gott som varje dag. Så det som kommit på plats nu är;
* Den gamla nummerplåten
* Listerna vid hyttens insteg.
* Dörrstolparna på bägge sidor samt dörrstoppen.
* Ny matta i hytten.
Nä, kanske inte. Det är fiberduk som jag gjort en matta av som jag kan ha som mall när gummimattan kommer. Den var ju så jäkla dyr så kändes som jag ville fuska och ha en mall färdig. Lite fegt antagligen.
Sedan håller jag på med hyllan nu. Rent löjligt vilka konstiga moment man får pyssla med i denna lastbilsrenoveringen. Basa trä t.ex.
Fick ta fram min gamla "planhyvel", som jag använde vid hyttrenoveringen ifall någon minns den. Funkade återigen ypperligt så fick fram en bottenplatta samt list till hyllan. Allt i ask som blev över vid hyttrenoveringen. Dock har jag fått göra tre lister. För vid de två första basnings- försöken så sprack träet då jag skulle kröka det. Men tredje gången så verkar det ha funkat. Inte klar ännu dock så vi får se hur det slutar. Men det var lite knepigt att göra den där lilla fjantiga hyllan...
* Den gamla nummerplåten
* Listerna vid hyttens insteg.
* Dörrstolparna på bägge sidor samt dörrstoppen.
* Ny matta i hytten.
Sedan håller jag på med hyllan nu. Rent löjligt vilka konstiga moment man får pyssla med i denna lastbilsrenoveringen. Basa trä t.ex.
Senast redigerad av Stenhuggarn den 05 okt 2025, 19:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Som grabben uttrycker de varje gång vi åker bil nära havet; "de här blir jag glad av!" & de e så man chälver sku' vilja ha just den lastbilen nu dårå...
- Per Thomson
- Site Admin
- Inlägg: 7591
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- 19
- Ort: Råå
- Kontakt:
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Intressanta problemlösningar! Och tips, särskilt fixturen för planhyvlingen.
Ligger kantlisten i det gråa röret? Ånga slipps in genom ett hål i röret över kastrullen?
Uppfinnarjocke!
Ligger kantlisten i det gråa röret? Ånga slipps in genom ett hål i röret över kastrullen?
Uppfinnarjocke!
Hälsningar
Per Thomson
Per Thomson
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Idag provmonterades hyllan och nu hänger den på tork efter första lagret fernissa. Tog en bild vid provmonteringen men den blev rätt mörk.
Igår kom gummimattan. Den var lite mera finräfflad än vad jag tänkt men nu får det vara så. Klippte till den efter min markduksmall och fick den på plats. Skulle fortsatt med att finjustera ikväll men fastnade med hyllan. Så skönt att snart ha mattan på plats så man slipper ha dåligt samvete då man kliver in.
Sedan är det lite ventilationshål i plasten ute i ändarna.
Igår kom gummimattan. Den var lite mera finräfflad än vad jag tänkt men nu får det vara så. Klippte till den efter min markduksmall och fick den på plats. Skulle fortsatt med att finjustera ikväll men fastnade med hyllan. Så skönt att snart ha mattan på plats så man slipper ha dåligt samvete då man kliver in.
Ja, tanken är väl att tråden lite skall visa att man kan ta god hand om en gammal lastbil även om man snålrenoverar. Det mesta går att fixa med enkla medel. Med gott slutresultat också!Per Thomson skrev:Och tips, särskilt fixturen för planhyvlingen.
Exakt!Per Thomson skrev:Ligger kantlisten i det gråa röret? Ånga slipps in genom ett hål i röret över kastrullen?
Ja, de här gamla bilarna gör en lycklig. Blir glad bara jag ser den. Vet dock inte varför riktigt...Noxcania skrev:Som grabben uttrycker de varje gång vi åker bil nära havet; "de här blir jag glad av!" & de e så man chälver sku' vilja ha just den lastbilen nu dårå...
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-