Ovanligt kombifordon del 1

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Användarens profilbild
Per Thomson
trådstartare
Site Admin
19
Kontakt:

Ovanligt kombifordon del 1

Inlägg av Per Thomson »

I början på 70-talet skulle jag lösa ett transportuppdrag av lite ovanligt slag. Kunde det gå att köra svavelsyra i en riktning och flytande svavel på återresan? Tillåten bruttovikt vid den här tiden var endast 51,4 ton. De två godsslagen balanserade inte varandra helt och de isolerade lastbärarna för svavlet var tunga. Om man kunde ta av dessa när det var obalans så kunde lastförmågan öka betydligt, om jag minns rätt var det med fem ton. Så här kom ekipaget att se ut. När svaveltankarna ställdes av såg inte skapelsen säkert vacker ut och en överingenjör i Rönnskär (Skelleftehamn) 'gick i taket' och jag ställdes till svars. Jag kontrade med frågan "är det bästa transportekonomi som ska gälla, eller är det fordonen skönhet?" :lol:

De små svavsyratankarna rymmer drygt 30 ton svavelsyra, densitet 1,83.

045_BOLS_SVS001_1_.jpg
045_BOLS_SVS001_1_.jpg (326.53 KiB) Visad 79 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarens profilbild
Anders Ason
19

Re: Ovanligt kombifordon del 1

Inlägg av Anders Ason »

Styling med plast var inte aktuellt och lastbilarna var rena nyttofordon. D v s inte som i dag.
De flesta lastbilarna som jag växte upp i och sedan körde låg mycket långt från dagens bilar.
De enda bilar som hade extraljus var fjärrgodsbilar. Text och logga på dörrarna var dock ganska vanligt.
Rimligtvis borde hytten vara en Skaftekulla..
Den här bilen körde far Västervik- Göteborg. Den hade två förare och på bild den andre, Jerry.
Den här bilen körde far Västervik- Göteborg. Den hade två förare och på bild den andre, Jerry.
553321 005 (Small).jpg (56.78 KiB) Visad 67 gånger
Hälsningar Anders Ason
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in