Fina bilder Per, och ännu finare bilar! Bulldogen är ju riktigt härlig alltså 😄
Jag får väl berätta lite om resan upp med TipTopen.
I våras ringde den gode herren Bengt Gustafsson mig och frågade om vi ville ställa ut våran F10 i veteranhallen i år. Han nämnde även att TipTopen eventuellt skulle dit. Då j*vlar började det snurra i huvudet på mig, efter museumet la ner och TipTopen blev flyttad så trodde jag inte att jag skulle få se den bilen igen på ett tag. Då var det en självklarhet att F10:an också ska upp!
Jag ringde direkt upp Anders Andersson och lyckades fiska fram namnet på mannen som hade hand om bilarna hos Volvo, jag fick ett namn och kunde hitta honom i våra system på jobbet eftersom jag turligt nog jobbar på AB Volvo och därmed hittade jag också hans nummer. Ringde upp honom och berättade lite om bilen och vad jag hade för relation till bilen, efter en stunds samtal frågade jag snällt hur dom skulle få upp bilen till Elmia varpå han svarar att det hade inte riktigt löst sig ännu. Ett alternativ var att ta den på maskintrailer, men inget var bestämt ännu. Så jag frågade rakt ut om inte jag kunde få köra bilen upp. Svaret jag fick var "Jo men det är klart du får!".
Efter samtalet fick jag sätta mig ner, jag blev helt överöst av känslor. Jag fattade faktiskt inte riktigt, trodde att jag skulle vakna snart. Ni som kände farsan och Rustan vet nog också lite om vad som skett och varför det kanske är såpass känslomässigt laddat med veteranbilarna för mig.
I måndags den 17:e Augusti ankom jag stället bilen är parkerad, åter igen började håret på armarna stå när jag fick syn på bilen. Fick även gå och nypa mig i armen fram tills att vi kom iväg.
Färden påbörjades, Jan Andersson körde en Volvo LV292 V2 -49, Thomas Wadman en F16 Globetrotter -87, Ragnar Eliasson i vår F10 -85 och jag körde TipTopen från -65. Vi gjorde ett stopp på Volvo Truck Center Bäckebol innan vi körde vidare. Bengt skrev en artikel i trailer och den hittar man här:
https://www.trailer.se/artikel/volvovet ... ia?plus=na
Vad hände sen då? Vi fortsatte köra, rutten gick via Angeredsbron till Partille, Öjersjö och där körde vi på 40:an innan vi svängde av mot Hindås. Genom Hindås och Bollebyggd, sen svängde vi på 40:an igen efter Bollebygd. Snabbt pitstop på nya CirkleK i Viared innan vi körde vidare!
Allt hade gått bra hittils och samtliga bilar gjorde det dom skulle, sen började det j*vlas. Efter Borås började det regna rätt friskt, jag hade täten och Ragnar låg precis bakom mig, sikten var inte speciellt god och jag fick tillslut stanna till vid en parkeringsficka innan Bottnaryd för att veva upp fönstret på höger sida för att inte få in regnet. Ragnar ringde och undrade om jag hade problem men jag bad honom köra vidare mot Elmia, allt var ju lugnt... Trodde jag haha! Jag satte mig bakom ratten igen och F*N också... Handbromsen vägrade släppa... Upptäckte även att varken Jan eller Thomas hade kommit ikapp så jag ringde upp Thomas och dom hade också fått stopp lite tidigare. Dom kom iväg igen efter en stund.
För att inte trötta ut er allt för mycket här nu så slutade det efter några timmar med bärgare. Och bilen kom till slut upp till Veteranhallen! 😄
Imorgon blir det Elmia för min del!
/Rasmus