Henschel F191
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
- Anders Ason
- trådstartare
- 19
Henschel F191
En Henschel F191 tvåaxlad dragbil, den enda i svenska registret.
Årsmodell 1968, 230 hk DIN, manuell Scanialåda, d v s synkroniserad, tjänstevikt=6 540 kg, maxlast=9 739 kg, två passagerare (ovanligt för en frambyggd bil, "sovhytt", hytten är tippbar, längd=580, bredd=250, totalvikt=16 270, däck=11.00 - 20, tryckluftsbromsar, axelavstånd= 335. Ursprunglig färg vinröd och nu vit. En extra motor medföljer. Rost finns men bedöms vara reparerbart. 4 mm plåt finns för rep av bogserskada på kofångaren + en del andra delar. De delar jag köpt är inköpta i Tyskland.
Den är inte körbar och jag har aldrig haft motorn i gång.
Originalfärgerna på de här bilarna var strikta och stack inte ut. I dag skulle man nog säga tråkiga.
Bergtrailern som den drog finns kvar någon stans i Sverige om den inte flyttad ut nyligen.
Bilen finns i Linköping.
Har själv för många projekt på gång.
Årsmodell 1968, 230 hk DIN, manuell Scanialåda, d v s synkroniserad, tjänstevikt=6 540 kg, maxlast=9 739 kg, två passagerare (ovanligt för en frambyggd bil, "sovhytt", hytten är tippbar, längd=580, bredd=250, totalvikt=16 270, däck=11.00 - 20, tryckluftsbromsar, axelavstånd= 335. Ursprunglig färg vinröd och nu vit. En extra motor medföljer. Rost finns men bedöms vara reparerbart. 4 mm plåt finns för rep av bogserskada på kofångaren + en del andra delar. De delar jag köpt är inköpta i Tyskland.
Den är inte körbar och jag har aldrig haft motorn i gång.
Originalfärgerna på de här bilarna var strikta och stack inte ut. I dag skulle man nog säga tråkiga.
Bergtrailern som den drog finns kvar någon stans i Sverige om den inte flyttad ut nyligen.
Bilen finns i Linköping.
Har själv för många projekt på gång.
- Bilagor
-
- Eller så här.
- 2764541024_1.jpg (114.53 KiB) Visad 81 gånger
-
- Exempel på hur den skulle kunna se ut.
- 28286560cy (Custom).jpg (126.13 KiB) Visad 81 gånger
Hälsningar Anders Ason
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-