Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Moderator: Anders Ason
-
MorganLeij
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 jun 2025, 15:33
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Jag gillar den där lyftkranen.
Smart i sin enkelhet.
Smart i sin enkelhet.
- Anders Ason
- Inlägg: 5748
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- 19
- Ort: Linköping
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Min farfar och pappas farfar var stenhuggare vilket innebar att jag som liten blev van med stenbrott.
Min far blev åkare och körde ut en hel del från stenbrotten till stenhuggerierna.
När jag började köra vår Viking körde även jag ut sten på sammas sätt.
Västerviksgraniten var världsberömd men när jag kom in i bilden hade efterfrågan redan minskat.
Vi hade fem stenhuggerier på orten och nu är två kvar.
I dagens läge var arbetsmiljön och säkerheten både i stenbrotten och stenhuggerierna rent urusel.
Massäck (matsäck) med smörgås och mjölk åts på båda ställena i glest hopspikada skjul utan uppvärmning året om.
Min farfar lade ner stor omsorg på de höga läderstövlarna som var tvungna att vara vattentäta. De lagades med träpliggar.
Endast i ett stenbrott av 8-10 fanns det en A-Ford motor för vinschning. De flesta hade inte heller tryckluft när jag var riktigt liten utan alla borrhål krävde tre man, två som slog med slägga och en som vred borret och det byttes om. Ett stort problem var att hålla bort vattnet i brotten med handpumpar av diafragmatyp. Klädseln var byxor, kavaj d v s slitna gångkläder och tjocka tumvantar i läder (har en kvar)
Kranarna var i sin enkelhet flyttbara när de följde en åder eller bytte plats. Ursäkta utviket.
Min far blev åkare och körde ut en hel del från stenbrotten till stenhuggerierna.
När jag började köra vår Viking körde även jag ut sten på sammas sätt.
Västerviksgraniten var världsberömd men när jag kom in i bilden hade efterfrågan redan minskat.
Vi hade fem stenhuggerier på orten och nu är två kvar.
I dagens läge var arbetsmiljön och säkerheten både i stenbrotten och stenhuggerierna rent urusel.
Massäck (matsäck) med smörgås och mjölk åts på båda ställena i glest hopspikada skjul utan uppvärmning året om.
Min farfar lade ner stor omsorg på de höga läderstövlarna som var tvungna att vara vattentäta. De lagades med träpliggar.
Endast i ett stenbrott av 8-10 fanns det en A-Ford motor för vinschning. De flesta hade inte heller tryckluft när jag var riktigt liten utan alla borrhål krävde tre man, två som slog med slägga och en som vred borret och det byttes om. Ett stort problem var att hålla bort vattnet i brotten med handpumpar av diafragmatyp. Klädseln var byxor, kavaj d v s slitna gångkläder och tjocka tumvantar i läder (har en kvar)
Kranarna var i sin enkelhet flyttbara när de följde en åder eller bytte plats. Ursäkta utviket.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
- Stenhuggarn
- trådstartare
- Inlägg: 1001
- Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00
- 8
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ja, de var kluriga förr. Löste mycket med enkla medel. Dess enkelhet gör ju också att den kräver väldigt lite service.
Intressant utvik!Anders Ason skrev: 31 maj 2026, 21:12Min farfar lade ner stor omsorg på de höga läderstövlarna som var tvungna att vara vattentäta. De lagades med träpliggar.
Tryckluften ställde ju till lite både vad gäller vibrationer och stendamm. Underlättade och förstörde på samma gång.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-