Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!

Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.

/Holger, maskinisten.net

70 ton bruttovikt fram till 1974

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Användarens profilbild
Per Thomson
trådstartare
Site Admin
19
Kontakt:

70 ton bruttovikt fram till 1974

Inlägg av Per Thomson »

Ekipaget lastade 50 ton och körde svavelsyra från Boliden Kemi i Helsingborg (idag Kemira) till Supras konstgödselfabrik i Landskrona. Bilden är tagen sista dagen dispensen gällde. Min uppgift som anställd inom Boliden blev att ersätta dessa, det fanns två stycken, med tre 'normala' 51,4 tons ekipage. Vid den här tiden ägde Boliden hela ekipagen utom dragbillar och lastbilschassin som var åkarägda. Anledning till den fördelningen av ägandet var att åkaren skulle inte behöva ta ansvar för byggnationer som hade med farligt gods att göra.

SVS70009s3 (2).jpg
SVS70009s3 (2).jpg (930.94 KiB) Visad 117 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarens profilbild
S-V L44
17

Re: 70 ton bruttovikt fram till 1974

Inlägg av S-V L44 »

När i tiden började dessa transporter?
Åtminstone cirka tio år tidigare var dragbilarna två Scania-Vabis LBS76. Jag tror att de bilarna ägdes av Ekbergs Åkeri i Helsingborg, om jag inte minns fel.
Eftersom ekipagen var så pass speciella "stack de verkligen ut" i trafiken. Hur skedde transporterna innan mitten av 1960-talet? "Skitan" som vi kallade Superfosfatfabriken i Landskrona är ju äldre än så, men initialt i början av förra seklet var väl fabriken belägen i Helsingborg.

// Kjell N
Användarens profilbild
Per Thomson
trådstartare
Site Admin
19
Kontakt:

Inlägg av Per Thomson »

Intressanta frågor Kjell!
Jag ber att få återkomma med ett mer detaljerat svar. Det är rätt som du uppger att "skitan" började inne i Helsingborg på söder, det som är Södercity idag. Produktionen 'växte ur' de ålderdomliga lokalerna och Kopparverket kom till söder om Helsingborg utmed kusten mot Råå, där dagens fabriker finns. Spårvägen Helsingborg - Råå anslöt till fabriken och förlängdes till Råå Hamn. Kopparslig från Norge kunde tas in genom Råå Hamn. Strax blev den hamnen för liten då produktionen ökade och Kopparverket fick en egen hamn med direkt anslutning till fabrikerna. Den hamnen ägs idag av Helsingborgs stad. Vid framställning av koppar får man svavelsyra som biprodukt av den svavelhaltiga kopparsligen. Gödselmedelstillverkningen kom att flyttas till Landskrona, idag nedlagd. Jag kan tänka mig att de fick svavelsyran levererad med fartyg.
Boliden, en av världens största kopparproducenter köpte Kopparverket av dåvarande ägaren Reimersholme någon gång under 50-talet gissar jag. Då kom nog de dubbelkoniska påhängsvagnarna in i bilden för transport av svavelsyra landvägen till Landskrona, till en början dock bara med en enkel påhängsvagn. Åkaren som ägde dragbilen hette Eriksson och var medlem i Orderkontoret.
Hinner inte mer nu, fortsättning följer inom kort.
Hälsningar
Per Thomson
Användarens profilbild
Per Thomson
trådstartare
Site Admin
19
Kontakt:

Inlägg av Per Thomson »

1971 eller -72 övertog Harry Ekberg de två syraekipagen av Weste Eriksson, vars far hade avlidit något år tidigare. Weste var civilingenjör och chef över interna transporter på fabriken som sedan 1963 ägs av Boliden. Koppartillverkningen läggs ned svavelkis från gruvorna i Skellefte-området blir råvara för nya svavelsyrafabriker. Weste fann att han måste avyttra åkeriet om han skulle behålla sin anställning. Vid tidpunkten för Ekbergs övertagande av åkeriet det dubbelkombinationer som drogs av två Volvo FB88:or. Om det har funnits Scania 76:or före 88:orna har jag inte lyckats få fram men det är mycket möjligt. Kvantiteterna med syraleveranser till Landskrona var betydande, 200 till 250 000 ton per år.
Jag antar att transporterna med bil tog sin början i och med Bolidens övertagande av fabriken.
1992 köper finska Kemira Boliden Kemi AB och och lägger ner tre svavelsyrafabriker, bygger en ny som inte baseras på svavelkis från gruvorna utan istället på flytande svavel från Polen som levereras med tankfartyg. Temperaturen på svavlet är över 100 grader.
Hälsningar
Per Thomson
Skriv svar
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in