Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!

Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.

/Holger, maskinisten.net

Sökningen fann 361 träffar

av Bengt Dahlberg
01 mar 2026, 14:32
Kategori: Volvo Historik
Tråd: "Jättebil".
Svar: 31
Visningar: 57240

Re: "Jättebil".

Hej allihopa!
Jag är väldigt intresserad av fordonshistoria från 1930-talet till 1945.
Jag har en fråga till experterna – vilken Volvomodell är detta och vilket tillverkningsår? Tack!
Det här ser ut som en Volvo LV293 DLFR.

P.S.: förlåt om jag skrev i fel tråd, jag är ny här.

Varför en så "stor ...
av Bengt Dahlberg
13 feb 2026, 18:29
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Petsamo
Svar: 10
Visningar: 1146

Re: Petsamo

Har hört eller läst att det förekom att det fästes brädor på bilens vänstersida för att minimera skador vid möten.
Sant eller osant, ingen aning men påminner om hur lågt hängande kablar och trådar som korsar vägen trots allt kan passeras med hög last om det finns lämpligt uppsatta brädor som ...
av Bengt Dahlberg
10 feb 2026, 22:34
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Petsamo
Svar: 10
Visningar: 1146

Re: Petsamo

Hur breda var Volvo LV 90? 2,2 m?
av Bengt Dahlberg
06 jan 2026, 20:55
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: P-boggi
Svar: 4
Visningar: 1057

Re: P-boggi

I Köping använde Köpings Mekaniska Verkstad (KMVA) 1944/45 en Volvo rundnos (Troligen med en toppventil 90 hk motor och med P-boggi. Antagligen även med gengas) med en liknande med lägre flak och tvåaxlig vagn med åtta personvagnshjul och sidotipp för att köra ut gjutsand och slagg till det så ...
av Bengt Dahlberg
06 okt 2025, 19:52
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Nynäshamn 1930
Svar: 1
Visningar: 3181

Nynäshamn 1930

NHK.04885a.jpg

Del av bild från Nynäshamn hamn 1930. Är det möjligen en Chevrolet? Tror inte att den hytten kom från Amerika men General Motors fabrik i Hammarby monterade bilar sedan 1928. Om det nu är en Chevrolet kanske hytten byggts i Hammarby.
Det verkar som att hytten inte har någon dörr ...
av Bengt Dahlberg
02 okt 2025, 20:50
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: ASG F88, eller Titan TipTop, i DDR
Svar: 4
Visningar: 1322

ASG F88, eller Titan TipTop, i DDR

[img]
volvo-ddr-df_hp_0038566_034.jpg
volvo-ddr-df_hp_0038566_034.jpg (229.86 KiB) Visad 1322 gånger
[/img]

Hittade denna bild på https://www.deutschefotothek.de

Bilden tagen i Östtyskland och föraren(?) i overall vänder ryggen till. Reg nr L811... Notera snökjedjor på.
av Bengt Dahlberg
02 jun 2025, 15:20
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Fabrikat?
Svar: 2
Visningar: 1877

Fabrikat?

POST.012172.jpg

Ingen Volvo men troligen engelskt fabrikat.

"Posttransportbilar, i Stockholm. Foton 13/3 1961. Volvo
lastbilar i trafiken på Vasagatan. Lastbil av äldre typ.
Fotografering: 1961 (1961-03-13)
Fotograf Hellström, Yngve"

https://digitaltmuseum.se/011014691704/stockholm-sverige
av Bengt Dahlberg
28 maj 2025, 18:15
Kategori: Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter
Tråd: Hytt tillverkad i Småland?
Svar: 2
Visningar: 3013

Hytt tillverkad i Småland?

JM.1984-3-11484.jpg

Intressant hyttmodell. Snålt med endast en vindrutetorkare.
Min fars Ford V8 60 hk av 1939 års modell hade endast ett baklyse på höger sida. Det var ju vänstertrafik.

Motiv Två män vid en lastbil av märket Volvo. Mannen till vänster körde även för Gasverket. Mannen till höger ...
av Bengt Dahlberg
10 apr 2025, 18:21
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Väl barkat timmer.
Svar: 3
Visningar: 5302

Väl barkat timmer.

bil-S-V.jpg
bil-S-V.jpg (513.46 KiB) Visad 5302 gånger
När jag ser bilden och stockarna blir jag trött i ryggen. Under jullovet 1954, 14 år gammal, barkade jag timmer. Det kändes verkligen i ryggen. Dagens 14-åringar har nog aldrig sett en barkspade.
Men bilen ser ju fin ut. Undrar vad för sorts bil som blivit kärra.
Bilden hittad på nätet.
av Bengt Dahlberg
23 mar 2025, 13:34
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: En Büssing
Svar: 3
Visningar: 12407

En Büssing

1952000100005.jpg

Bildbeskrivning Lastbil med två män och en liten pojke som sitter på motorhuven. Brevid lastbilen, Büssing Diesel BD 2582, står en man i vit rock. Han heter Arne Larsson och är verkmästare på Mullers Volkswagen-verkstad i Luleå.

Bildnummer:1952000100005
Fotograf: Larsson Ulla ...
av Bengt Dahlberg
23 mar 2025, 13:19
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: En virkeslastad Scania-Vabis utan framaxel
Svar: 1
Visningar: 3187

En virkeslastad Scania-Vabis utan framaxel

1995014102240.jpg

Undrar hur den andra lastbilen såg ut. Framstammen har nog skyddat hytten. Såg på 60-talet en Magirus-Deutz där hytten vikts ihop och föraren suttit fast. Han var dock tillvaratagen då jag kom till platsen.
Var månne stakarna av den typen som kunde fällas utåt? En sådan råkade i ...
av Bengt Dahlberg
20 mar 2025, 22:12
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Möbelvagn i Luleå?
Svar: 4
Visningar: 4813

Möbelvagn i Luleå?

1982000008599.jpg

En sak i bilden som väckte min uppmärksamhet var vagnen längst bort. Troligen var det en vagntyp som i Tyskland kallades Möbelwagen. De var dåtidens flyttbussar och syntes även i Sverige dit de kommit lastade på järnvägsvagnar. Sett en bild på en tysk möbelvagn parkerad i ...
av Bengt Dahlberg
19 feb 2025, 22:49
Kategori: Volvo Historik
Tråd: En Volvo med påbyggd maskin
Svar: 0
Visningar: 6141

En Volvo med påbyggd maskin

Volvo-Fi.jpg
Volvo-Fi.jpg (149.84 KiB) Visad 6141 gånger
Förmodar att bilen är finsk. Någon som bekräftar?
Men vad sitter framtill. Skulle kunna vara en blåsmaskin av Roots typ. https://pumpteknik.se/roots-blasmaskin/
Rootsblåsare användes bl a i tvåtaktsdieslar.
av Bengt Dahlberg
08 dec 2024, 11:29
Kategori: Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter
Tråd: Pdf om Gösta Nyström
Svar: 7
Visningar: 27560

Re: Pdf om Gösta Nyström

Lyckades inte få fram Pdf uppgifterna. Tänkte studera innan besöket till hyttfabriken senaste onsdag 6.12 2023 på vår självständighetsdag. En framdel av en rundnos med GN hytt som renoverats står vid ingången till fabrikens reception.
Rundnosen är från 1958 och med VDA motor förseddmed Injector ...