Hej allihopa!
Jag är väldigt intresserad av fordonshistoria från 1930-talet till 1945.
Jag har en fråga till experterna – vilken Volvomodell är detta och vilket tillverkningsår? Tack!
Det här ser ut som en Volvo LV293 DLFR.
P.S.: förlåt om jag skrev i fel tråd, jag är ny här.
Varför en så "stor ...
Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sökningen fann 361 träffar
- 01 mar 2026, 14:32
- Kategori: Volvo Historik
- Tråd: "Jättebil".
- Svar: 31
- Visningar: 57240
- 13 feb 2026, 18:29
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: Petsamo
- Svar: 10
- Visningar: 1146
Re: Petsamo
Har hört eller läst att det förekom att det fästes brädor på bilens vänstersida för att minimera skador vid möten.
Sant eller osant, ingen aning men påminner om hur lågt hängande kablar och trådar som korsar vägen trots allt kan passeras med hög last om det finns lämpligt uppsatta brädor som ...
Sant eller osant, ingen aning men påminner om hur lågt hängande kablar och trådar som korsar vägen trots allt kan passeras med hög last om det finns lämpligt uppsatta brädor som ...
- 10 feb 2026, 22:34
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: Petsamo
- Svar: 10
- Visningar: 1146
Re: Petsamo
Hur breda var Volvo LV 90? 2,2 m?
- 06 jan 2026, 20:55
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: P-boggi
- Svar: 4
- Visningar: 1057
Re: P-boggi
I Köping använde Köpings Mekaniska Verkstad (KMVA) 1944/45 en Volvo rundnos (Troligen med en toppventil 90 hk motor och med P-boggi. Antagligen även med gengas) med en liknande med lägre flak och tvåaxlig vagn med åtta personvagnshjul och sidotipp för att köra ut gjutsand och slagg till det så ...
- 06 okt 2025, 19:52
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: Nynäshamn 1930
- Svar: 1
- Visningar: 3181
Nynäshamn 1930
NHK.04885a.jpg
Del av bild från Nynäshamn hamn 1930. Är det möjligen en Chevrolet? Tror inte att den hytten kom från Amerika men General Motors fabrik i Hammarby monterade bilar sedan 1928. Om det nu är en Chevrolet kanske hytten byggts i Hammarby.
Det verkar som att hytten inte har någon dörr ...
Del av bild från Nynäshamn hamn 1930. Är det möjligen en Chevrolet? Tror inte att den hytten kom från Amerika men General Motors fabrik i Hammarby monterade bilar sedan 1928. Om det nu är en Chevrolet kanske hytten byggts i Hammarby.
Det verkar som att hytten inte har någon dörr ...
- 02 okt 2025, 20:50
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: ASG F88, eller Titan TipTop, i DDR
- Svar: 4
- Visningar: 1322
ASG F88, eller Titan TipTop, i DDR
[img][/img]
Hittade denna bild på https://www.deutschefotothek.de
Bilden tagen i Östtyskland och föraren(?) i overall vänder ryggen till. Reg nr L811... Notera snökjedjor på.
Hittade denna bild på https://www.deutschefotothek.de
Bilden tagen i Östtyskland och föraren(?) i overall vänder ryggen till. Reg nr L811... Notera snökjedjor på.
- 02 jun 2025, 15:20
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: Fabrikat?
- Svar: 2
- Visningar: 1877
Fabrikat?
POST.012172.jpg
Ingen Volvo men troligen engelskt fabrikat.
"Posttransportbilar, i Stockholm. Foton 13/3 1961. Volvo
lastbilar i trafiken på Vasagatan. Lastbil av äldre typ.
Fotografering: 1961 (1961-03-13)
Fotograf Hellström, Yngve"
https://digitaltmuseum.se/011014691704/stockholm-sverige
Ingen Volvo men troligen engelskt fabrikat.
"Posttransportbilar, i Stockholm. Foton 13/3 1961. Volvo
lastbilar i trafiken på Vasagatan. Lastbil av äldre typ.
Fotografering: 1961 (1961-03-13)
Fotograf Hellström, Yngve"
https://digitaltmuseum.se/011014691704/stockholm-sverige
- 28 maj 2025, 18:15
- Kategori: Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter
- Tråd: Hytt tillverkad i Småland?
- Svar: 2
- Visningar: 3013
Hytt tillverkad i Småland?
JM.1984-3-11484.jpg
Intressant hyttmodell. Snålt med endast en vindrutetorkare.
Min fars Ford V8 60 hk av 1939 års modell hade endast ett baklyse på höger sida. Det var ju vänstertrafik.
Motiv Två män vid en lastbil av märket Volvo. Mannen till vänster körde även för Gasverket. Mannen till höger ...
Intressant hyttmodell. Snålt med endast en vindrutetorkare.
Min fars Ford V8 60 hk av 1939 års modell hade endast ett baklyse på höger sida. Det var ju vänstertrafik.
Motiv Två män vid en lastbil av märket Volvo. Mannen till vänster körde även för Gasverket. Mannen till höger ...
- 10 apr 2025, 18:21
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: Väl barkat timmer.
- Svar: 3
- Visningar: 5302
Väl barkat timmer.
När jag ser bilden och stockarna blir jag trött i ryggen. Under jullovet 1954, 14 år gammal, barkade jag timmer. Det kändes verkligen i ryggen. Dagens 14-åringar har nog aldrig sett en barkspade.
Men bilen ser ju fin ut. Undrar vad för sorts bil som blivit kärra.
Bilden hittad på nätet.
Men bilen ser ju fin ut. Undrar vad för sorts bil som blivit kärra.
Bilden hittad på nätet.
- 23 mar 2025, 13:34
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: En Büssing
- Svar: 3
- Visningar: 12407
En Büssing
1952000100005.jpg
Bildbeskrivning Lastbil med två män och en liten pojke som sitter på motorhuven. Brevid lastbilen, Büssing Diesel BD 2582, står en man i vit rock. Han heter Arne Larsson och är verkmästare på Mullers Volkswagen-verkstad i Luleå.
Bildnummer:1952000100005
Fotograf: Larsson Ulla ...
Bildbeskrivning Lastbil med två män och en liten pojke som sitter på motorhuven. Brevid lastbilen, Büssing Diesel BD 2582, står en man i vit rock. Han heter Arne Larsson och är verkmästare på Mullers Volkswagen-verkstad i Luleå.
Bildnummer:1952000100005
Fotograf: Larsson Ulla ...
- 23 mar 2025, 13:19
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: En virkeslastad Scania-Vabis utan framaxel
- Svar: 1
- Visningar: 3187
En virkeslastad Scania-Vabis utan framaxel
1995014102240.jpg
Undrar hur den andra lastbilen såg ut. Framstammen har nog skyddat hytten. Såg på 60-talet en Magirus-Deutz där hytten vikts ihop och föraren suttit fast. Han var dock tillvaratagen då jag kom till platsen.
Var månne stakarna av den typen som kunde fällas utåt? En sådan råkade i ...
Undrar hur den andra lastbilen såg ut. Framstammen har nog skyddat hytten. Såg på 60-talet en Magirus-Deutz där hytten vikts ihop och föraren suttit fast. Han var dock tillvaratagen då jag kom till platsen.
Var månne stakarna av den typen som kunde fällas utåt? En sådan råkade i ...
- 20 mar 2025, 22:12
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: Möbelvagn i Luleå?
- Svar: 4
- Visningar: 4813
Möbelvagn i Luleå?
1982000008599.jpg
En sak i bilden som väckte min uppmärksamhet var vagnen längst bort. Troligen var det en vagntyp som i Tyskland kallades Möbelwagen. De var dåtidens flyttbussar och syntes även i Sverige dit de kommit lastade på järnvägsvagnar. Sett en bild på en tysk möbelvagn parkerad i ...
En sak i bilden som väckte min uppmärksamhet var vagnen längst bort. Troligen var det en vagntyp som i Tyskland kallades Möbelwagen. De var dåtidens flyttbussar och syntes även i Sverige dit de kommit lastade på järnvägsvagnar. Sett en bild på en tysk möbelvagn parkerad i ...
- 19 feb 2025, 22:49
- Kategori: Volvo Historik
- Tråd: En Volvo med påbyggd maskin
- Svar: 0
- Visningar: 6141
En Volvo med påbyggd maskin
Förmodar att bilen är finsk. Någon som bekräftar?
Men vad sitter framtill. Skulle kunna vara en blåsmaskin av Roots typ. https://pumpteknik.se/roots-blasmaskin/
Rootsblåsare användes bl a i tvåtaktsdieslar.
Men vad sitter framtill. Skulle kunna vara en blåsmaskin av Roots typ. https://pumpteknik.se/roots-blasmaskin/
Rootsblåsare användes bl a i tvåtaktsdieslar.
- 16 feb 2025, 09:25
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: En åkarvän?
- Svar: 8
- Visningar: 30390
Re: Han kommer att köra i diket
https://hosting.photobucket.com/e6d1b2f ... fit=bounds
Han kommer att köra i diket.
Han kommer att köra i diket.
- 08 dec 2024, 11:29
- Kategori: Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter
- Tråd: Pdf om Gösta Nyström
- Svar: 7
- Visningar: 27560
Re: Pdf om Gösta Nyström
Lyckades inte få fram Pdf uppgifterna. Tänkte studera innan besöket till hyttfabriken senaste onsdag 6.12 2023 på vår självständighetsdag. En framdel av en rundnos med GN hytt som renoverats står vid ingången till fabrikens reception.
Rundnosen är från 1958 och med VDA motor förseddmed Injector ...
Rundnosen är från 1958 och med VDA motor förseddmed Injector ...