Styling med plast var inte aktuellt och lastbilarna var rena nyttofordon. D v s inte som i dag.
De flesta lastbilarna som jag växte upp i och sedan körde låg mycket långt från dagens bilar.
De enda bilar som hade extraljus var fjärrgodsbilar. Text och logga på dörrarna var dock ganska vanligt ...
Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!
Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.
/Holger, maskinisten.net
Sökningen fann 3893 träffar
- 07 jun 2026, 12:53
- Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
- Tråd: Ovanligt kombifordon del 1
- Svar: 1
- Visningar: 40
- 31 maj 2026, 21:12
- Kategori: Garaget
- Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
- Svar: 1667
- Visningar: 1748966
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Min farfar och pappas farfar var stenhuggare vilket innebar att jag som liten blev van med stenbrott.
Min far blev åkare och körde ut en hel del från stenbrotten till stenhuggerierna.
När jag började köra vår Viking körde även jag ut sten på sammas sätt.
Västerviksgraniten var världsberömd men när ...
Min far blev åkare och körde ut en hel del från stenbrotten till stenhuggerierna.
När jag började köra vår Viking körde även jag ut sten på sammas sätt.
Västerviksgraniten var världsberömd men när ...
- 28 maj 2026, 10:43
- Kategori: Garaget
- Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
- Svar: 1667
- Visningar: 1748966
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Ett utmärkt förslag!
- 27 maj 2026, 13:43
- Kategori: Garaget
- Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
- Svar: 1667
- Visningar: 1748966
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Var var vi nu?
- 27 maj 2026, 07:27
- Kategori: Garaget
- Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
- Svar: 1667
- Visningar: 1748966
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Oj, åkte visst bakåt i tiden men sedan dök "proppskåpet" upp?
Kul att du är igång igen med din fantastiska bil.

Kul att du är igång igen med din fantastiska bil.
- 14 feb 2026, 22:47
- Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
- Tråd: Tidigaste Boggie-bilen ?
- Svar: 7
- Visningar: 641
Re: Tidigaste Boggie-bilen ?
Det här var en intressant tråd, tack.
- 13 feb 2026, 22:34
- Kategori: Allmänt Veteransnack
- Tråd: Petsamo
- Svar: 10
- Visningar: 1169
Re: Petsamo
I stort sett hade nog alla Scania L36 och L50 (och även en del andra lastbilar som köpte) som Försvarsmakten köpte både rundade hörn på flaken fram och avbärarlister på flaksidorna.
- 12 feb 2026, 18:15
- Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
- Tråd: Tidigaste Boggie-bilen ?
- Svar: 7
- Visningar: 641
Re: Tidigaste Boggie-bilen ?
Intressant.
Fanns det några treaxliga lastbilar med i det första världskrigen bl a från Amerika som ex. vis hittade hit efter kriget?
Några F.W.D. (2 axliga) hittade hit. Bl a en som hamnade i Visby som kommunal bil. Den blev för några år sedan exporterad till ett ryskt museum då det inte själva ...
Fanns det några treaxliga lastbilar med i det första världskrigen bl a från Amerika som ex. vis hittade hit efter kriget?
Några F.W.D. (2 axliga) hittade hit. Bl a en som hamnade i Visby som kommunal bil. Den blev för några år sedan exporterad till ett ryskt museum då det inte själva ...
Re: Däck
Ibland har man lite tur
Blir lite nyfiken på vilken bil som ska ha dom?
Blir lite nyfiken på vilken bil som ska ha dom?
- 13 jan 2026, 10:32
- Kategori: Släp- och påhängsvagnar
- Tråd: Rydhs
- Svar: 11
- Visningar: 39679
Re: Rydhs
Mycket intressant vagn. Frågor väcks.
Den märkliga kapningen av draget där kopplingen nu saknas. Var nog sannolikt ögla med en sprint.
De är försedd med bakljus (vänster sida) och kablar hänger kvar. Inga bromsar och den bil som drog, AA Ford (om det nu var det?) hade nog fullt upp både att dra och ...
Den märkliga kapningen av draget där kopplingen nu saknas. Var nog sannolikt ögla med en sprint.
De är försedd med bakljus (vänster sida) och kablar hänger kvar. Inga bromsar och den bil som drog, AA Ford (om det nu var det?) hade nog fullt upp både att dra och ...
- 08 jan 2026, 11:14
- Kategori: Garaget
- Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
- Svar: 1667
- Visningar: 1748966
Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Såå vackert!
Trodde du gått i idé?

Trodde du gått i idé?
- 05 jan 2026, 15:34
- Kategori: Volvo Historik
- Tråd: Muller väck men intresset kvar verkar de som...
- Svar: 4
- Visningar: 548
Re: Muller väck men intresset kvar verkar de som...
Körde upp i Snabbe V8 för trafikkort.
Satte mig för första gången i en sådan bil tillsammans med inspektören.
Hade senare V8 i bruksbilar i över 13 år. Nu en hobbybil med V8.
Satte mig för första gången i en sådan bil tillsammans med inspektören.
Hade senare V8 i bruksbilar i över 13 år. Nu en hobbybil med V8.
- 12 nov 2025, 22:19
- Kategori: Objekt sökes
- Tråd: Tvåpolig glödlampa 24V sockel BAY15Z
- Svar: 5
- Visningar: 2846
Re: Tvåpolig glödlampa 24V sockel BAY15Z
Bosse A har nog.
- 12 nov 2025, 21:25
- Kategori: Objekt finns . . .
- Tråd: Volvo Valp
- Svar: 3
- Visningar: 6050
Re: Volvo Valp
danbjo skrev:Hej!
Finns valpen kvar?
Vad kostar den?
Vänligen Danne
- Den finns kvar och priset får du ta med ägaren. Skickar PM till dig.
- 30 okt 2025, 11:06
- Kategori: Evenemang
- Tråd: ÅHS Syd höstmöte norra Skåne
- Svar: 1
- Visningar: 2848
Re: ÅHS Syd höstmöte norra Skåne
Trevlig träff och fina bilder.