Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!

Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.

/Holger, maskinisten.net

Sökningen fann 914 träffar

av Stenhuggarn
01 jun 2026, 07:47
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Jag gillar den där lyftkranen.
Ja, de var kluriga förr. Löste mycket med enkla medel. Dess enkelhet gör ju också att den kräver väldigt lite service. :D

Min farfar lade ner stor omsorg på de höga läderstövlarna som var tvungna att vara vattentäta. De lagades med träpliggar.
Intressant utvik ...
av Stenhuggarn
28 maj 2026, 07:05
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Precis! Mycket bättre. Nu är det svårt att tidsbedöma den!

Nu kan man lägga upp den på digitaltmuseum.se och säga "Stenhuggeri i Blekinge, sent 40-tal". :mrgreen:
av Stenhuggarn
27 maj 2026, 09:01
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Ja, hade man gjort bilderna i gråskala hade det varit svårt att bestämma tidpunkt. :D Om det nu inte vore för "proppskåpet" då... Kanske även att min dörr-logga är för "avancerad" för ett litet stenhuggeri på 40-50 talet kan man väl tänka.

Kul att forumet är tillbaka & hoppas allt är väl med er!
av Stenhuggarn
26 maj 2026, 07:16
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Roligt att se att vi lever igen! :mrgreen:

Pärlan brukas en hel del hammavid men renoveringen står still.
IMG_1298_2.jpg
IMG_1298_2.jpg (289.28 KiB) Visad 233 gånger
IMG_1300_2.jpg
IMG_1300_2.jpg (228.92 KiB) Visad 233 gånger
av Stenhuggarn
27 jan 2026, 11:18
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Ja, träet har ju bara fördel då det tillfälligt kommer fukt någonstans. Men tillförs det ny väta kontinuerligt så är det nog rätt oavgjort skulle jag gissa också.
av Stenhuggarn
16 jan 2026, 00:26
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Då är det fördel med trästomme i hytten. :mrgreen:
av Stenhuggarn
14 jan 2026, 00:15
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Anders Ason skrev:Trodde du gått i idé?:mrgreen:
Jo, lite så är det väl. :D Pga det rådande väderläget så är det inte någon högre fart på grejandet får jag ju säga. :(
Noxcania skrev:Charmtrollet! Mejbi lägga tidningar under gummimattan..?
Ja, det hade inte varit dumt när det är som det är.
av Stenhuggarn
08 jan 2026, 10:35
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Ett litet livstecken bara... :mrgreen: De skjutbara rutorna kom efter ett antal veckors väntan. Passade perfekt så nu funkar de som tänkt och jag slipper snö inne i hytten. Det är ju gott att ha gummimattan nu också när det är svårt att undgå att dra in snö då man kliver in. Jo, i min hytt har man ...
av Stenhuggarn
14 okt 2025, 08:06
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Tyvärr är det inte schablon-målat nä. Otidsenlig dekal bara. :(
av Stenhuggarn
12 okt 2025, 19:52
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Ett steg fram och ett tillbaka...

Monterade och drog elen till positionsljuset. Det har legat länge och väntat på att monteras. Så nu syns den bättre i mörkret.

Sedan monterade jag väck de två rutorna i hyttens bakfönster. De är ju skjutbara. Men de hade lite för tajt passform så de var knappt ...
av Stenhuggarn
10 okt 2025, 07:51
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Hahaha! :D Ja, den börjar kännas rätt komplett nu. Speciellt med tanke på att den saknade det mesta av inredning. :roll:
av Stenhuggarn
09 okt 2025, 19:18
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

:mrgreen: Tack!
av Stenhuggarn
09 okt 2025, 18:51
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Så nu är gummimattan skapligt injusterad. Jätteskönt att ha den att kliva på. :mrgreen:

Den fjantiga hyllan är på plats också. Oväntat utmanande var den att få ihop. Men askvirke är rasans grannt. :D Onekligen en praktisk detalj också.
image0 (45).jpeg
image0 (45).jpeg (211.98 KiB) Visad 3445 gånger
image2 (11).jpeg
image2 (11).jpeg (393.4 KiB) Visad 3445 gånger
image5 (3).jpeg
image5 (3).jpeg (501.98 KiB) Visad 3445 gånger
av Stenhuggarn
07 okt 2025, 21:48
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Idag provmonterades hyllan och nu hänger den på tork efter första lagret fernissa. Tog en bild vid provmonteringen men den blev rätt mörk.

Igår kom gummimattan. Den var lite mera finräfflad än vad jag tänkt men nu får det vara så. Klippte till den efter min markduksmall och fick den på plats ...
av Stenhuggarn
05 okt 2025, 16:26
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748496

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Grejat en hel del med bilen sista tiden. Så gott som varje dag. Så det som kommit på plats nu är;

* Den gamla nummerplåten
* Listerna vid hyttens insteg.
* Dörrstolparna på bägge sidor samt dörrstoppen.
* Ny matta i hytten. :mrgreen: Nä, kanske inte. Det är fiberduk som jag gjort en matta av som ...