Forumet åter online
Sedan den 22/5 2026 är forumet online igen, mjukvaran har uppdaterats till nyaste versionen.
Driften har tagits över av Maskinisten.
Tack för förtroendet Per!

Använd denna länk om du vet ditt medlemsnamn men behöver återställa lösenordet.
Kontakta oss på kontakt@veteranlastbilar.se om du har glömt ditt medlemsnamn.

/Holger, maskinisten.net

Sökningen fann 2100 träffar

av S-V L44
28 maj 2026, 10:55
Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
Tråd: 70 ton bruttovikt fram till 1974
Svar: 3
Visningar: 140

Re: 70 ton bruttovikt fram till 1974

När i tiden började dessa transporter?
Åtminstone cirka tio år tidigare var dragbilarna två Scania-Vabis LBS76. Jag tror att de bilarna ägdes av Ekbergs Åkeri i Helsingborg, om jag inte minns fel.
Eftersom ekipagen var så pass speciella "stack de verkligen ut" i trafiken. Hur skedde transporterna ...
av S-V L44
14 feb 2026, 15:09
Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
Tråd: Tidigaste Boggie-bilen ?
Svar: 7
Visningar: 641

Re: Tidigaste Boggie-bilen ?

Vad som försiggick på andra sidan Atlanten under 1910- och 1920-talet med avseende på treaxliga fordon har jag inga uppgifter kring.

Det var inte alldeles lätt att hitta information om Longframe på internet, och det är naturligtvis bra om man behärskar lite danska.

Men efter att ha studerat ...
av S-V L44
12 feb 2026, 21:44
Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
Tråd: Tidigaste Boggie-bilen ?
Svar: 7
Visningar: 641

Re: Tidigaste Boggie-bilen ?

Det är riktigt, men även Ford hade chassin med Long Frame utförande.
Hur många vet att den här Scanian ägd av Sockerbolaget i Staffanstorp egentligen tekniskt sett är en dragbil med tillkopplad släpvagn, eller egentligen en påhängsvagn?
Det ser onekligen ut som en boggievagn.

M19976 - Scania-Vabis ...
av S-V L44
12 feb 2026, 18:42
Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
Tråd: Tidigaste Boggie-bilen ?
Svar: 7
Visningar: 641

Re: Tidigaste Boggie-bilen ?

Anders Ason skrev Fanns det några treaxliga lastbilar med i det första världskrigen bl a från Amerika som ex. vis hittade hit efter kriget?
Jag har också tänkt tanken, men ännu inte funnit några bevis för att det skulle vara så.
Däremot har jag funnit papper på en 3-axlig Audi, vilken egentligen ...
av S-V L44
12 feb 2026, 14:39
Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
Tråd: Tidigaste Boggie-bilen ?
Svar: 7
Visningar: 641

Tidigaste Boggie-bilen ?

När introducerades boggie-bilarna i Sverige egentligen?
Och varifrån fick man sina influenser?

De tidigaste indikationerna på treaxlig lastbilar stammar från mitten av 1920-talet, då den Malmö-baserade Scaniafabriken (Scania-Vabis) lät bygga tre bilar, enl följande:

1. 1924 tillverkades ett 6x4 ...
av S-V L44
11 feb 2026, 18:57
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Petsamo
Svar: 10
Visningar: 1167

Re: Petsamo

Bengt Dahlberg skrev Hur breda var Volvo LV 90? 2,2 m?
Per replikerade "Det var inte bilmodellen som styrde bilens bredd utan respektive länsstyrelse som hade bestämmelser för olika vägar. Påbyggnaderna, i regel flaken, var/är alltid den bredaste fordonskomponenten."
Troligen stack speglarna ut ...
av S-V L44
09 feb 2026, 16:17
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Petsamo
Svar: 10
Visningar: 1167

Petsamo

Just nu visas "Den enda vägen västerut", en kort film om Petsamotrafiken 1940-1942 på SVT Play.
Kika gärna på filmen innan den försvinner i februari 2028.
Den intressanta filmen genererar en del information om tidigare, åtminstone för mig, okända bilar från södra Sverige som deltog i uppdraget, bl.a ...
av S-V L44
26 jan 2026, 13:20
Kategori: Efterlysningar
Tråd: Info kring 1954 Volvo L 342 X
Svar: 9
Visningar: 37171

Re: Info kring 1954 Volvo L 342 X

Jag har tyvärr inte någon litteratur till någon Volvo-modell alls.
Det jag har i litteratur, avser en del Scania-Vabis från början/mitten av 1930-talet fram t.o.m. Drabant, dvs lite mindre modeller.

Jag undrar om man inte kan söka bland Volvos större personbilsmodeller, t.ex. droskor & PV800 ...
av S-V L44
26 jan 2026, 12:21
Kategori: Garaget
Tråd: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)
Svar: 1667
Visningar: 1748965

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Jo, det är nog sant.
Ingenting (jag upprepar ingenting) är fullständigt underhållsfritt.
Allting kräver en viss form av tillsyn och underhåll. Ju tidigare man tar tag i åtgärderna när de börjar märkas av, desto mindre blir bekymren.
Det är inte bra, att likt strutsen, försöka sticka huvudet i sanden ...
av S-V L44
03 jan 2026, 11:42
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: P-boggi
Svar: 4
Visningar: 1058

Re: P-boggi

En intressant artikel.
// Kjell N
av S-V L44
02 jan 2026, 15:15
Kategori: Övrig logistik- och transporthistoria
Tråd: Registreringsstatistik för M-län åren 1939-1942/44
Svar: 17
Visningar: 69328

Re: Registreringsstatistik för M-län åren 1939-1942/44

Denna tråd med ovan visad sammanställning skrevs för drygt 10 år sedan.
Under tiden har jag blivit pensionär och fått mer tillgänglig tid. Därmed har sökandet bland registreringshandlingar kunnat utvidgas till att också omfatta kringliggande län (dvs Kristianstads -, Blekinge - och Hallands län ...
av S-V L44
31 dec 2025, 13:55
Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
Tråd: Vilket fabrikat och vilket jobb?
Svar: 4
Visningar: 895

Re: Vilket fabrikat och vilket jobb?

Vid kontroll visade det sig att fordonet verkligen var en Scania-Vabis, och dessutom av årsmodell 1930, sannolikt modell 324.
Ägaren var Skånska Cementgjuteriet med adress Domnarvet. Några månader innan skrotning 1943 ägdes bilen av en chaufför i Venjan.

// Kjell N
av S-V L44
24 dec 2025, 15:43
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: Helghälsning.
Svar: 7
Visningar: 893

Re: Helghälsning.

Jag tillönskar också alla vänner av kultur och kulturhistoria en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

// Kjell N
av S-V L44
16 dec 2025, 20:22
Kategori: Allmänt Veteransnack
Tråd: P-boggi
Svar: 4
Visningar: 1058

Re: P-boggi

Trevligt att du fått till en förklarande skrivning på Wikipedia.
.. Genom att lastbilen därmed erhöll dubbla antalet bakhjul kunde lastbilarnas lastkapacitet i det närmaste bibehållas trots personbilsdäck med klenare dimension...
Detta stämmer inte alltid. Min uppfattning, genom att betrakta ...
av S-V L44
16 dec 2025, 15:36
Kategori: Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden
Tråd: Vilket fabrikat och vilket jobb?
Svar: 4
Visningar: 895

Re: Vilket fabrikat och vilket jobb?

Jag skulle tippa på att fordonet är en 1930-tals Scania-Vabis försedd med ett Imbert, kol- eller vedeldat, gengasaggregat.
Hytten ser dock lite "skum" ut, smal och inte typisk för dåtidens Scania-Vabis.

Platsen då? Kanske ett kraftverksbygge?

// Kjell N