Filmtajm - igen! Ice road truckers, TV4

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Filmtajm - igen! Ice road truckers, TV4

Inläggav Anders Ason » 14 maj 2008, 21:00

Per Thomson skrev:...
Kanske oljebilarna utgör ett undantag från principen så långa trailers som möjligt och kanske det var just därför de lyckades få ett filmtillfälle från när isen inte bar. Dessa tank B-trains ser onekligen lite mer kompakta ut än övriga fordon.

Oljesläpet som delvis gick igenom isen (bakre boggien, sedan blev släpet hängandes på buken) lyftes upp på samma sätt som många andra tankar, speciellt inom lantbruket. Upp med manluckan och in med en rejäl tvärslå att fästa lyftet i, d v s ekipaget lyfts i själva tanken. Det såg i alla fall ut som om det var den teknik de använde.

Ett av de bättre avsnitten!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Henrik K » 14 maj 2008, 22:08

Per Thomson skrev:Denna gång var det en intressant tungtransport med. Lastfördelningen maximerad över så lång is-sträcka som möjligt speglar sig inte bara i denna maskintrailer, det syns också på de flesta trailers som användes. Även om förklaringen var lite tokig beträffande den bakersta delen på maskintrailern så förstod nog de flesta att även den delen var till för att bära lasten.

Kanske oljebilarna utgör ett undantag från principen så långa trailers som möjligt och kanske det var just därför de lyckades få ett filmtillfälle från när isen inte bar. Dessa tank B-trains ser onekligen lite mer kompakta ut än övriga fordon.

men som den trailern var med så hög tyngdpunkt och luftfjädrard så är det inte undra på att det gungade otäckt...
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K

Inläggav Anders Ason » 20 maj 2008, 06:59

Anders Ason skrev:Amerikansk dokumentärserie från 2007
...
/Anders

I kväll, 20 maj - avsnitt nummer sju! Tevefyra 2240.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 21 maj 2008, 09:37

En sjukhusräkning på 12000 $ :shock:
Killen skulle nog ha tänkt på en försäkring men en sådan skulle säkert ha undantag för versamhet i dessa trakter eller vara olösbar. I övrigt gav väl inte gårdagskvällens film på något intressant - en av killarna håller ju fortfarande på att förfrysa fötterna tjatas det om :mrgreen:
Det måste ha varit någon västsvensk som har stått för översättningarna, jag tänker på ordet "barack" som fått benämningen "byscha".
10 ton tycks också för översättaren att vara en tung last :roll: nåja, kanske det var tunnare is på denna väg jämfört med vad som visats tidigare.

Det finns en DVD-film om dessa transporter som gjorts av en annan producent och enligt uppgift lär den inte vara behäftad med lika mycket utfyllnad med larv, den kan köpas genom chefen@maskinskyddarna.nu och kostar SEK 260.
Jag köpte av samma person filmen om skogstransporternas utveckling "Timmerbilar till 1000"

Men eftersom det ändå inte visas så mycket på TV om lastbilar så får man hålla till godo och fortsätta att bevaka programmet 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 21 maj 2008, 14:53

Per Thomson skrev:En sjukhusräkning på 12000 $ :shock:
Killen skulle nog ha tänkt på en försäkring men en sådan skulle säkert ha undantag för versamhet i dessa trakter eller vara olösbar. I övrigt gav väl inte gårdagskvällens film på något intressant - en av killarna håller ju fortfarande på att förfrysa fötterna tjatas det om :mrgreen:
Det måste ha varit någon västsvensk som har stått för översättningarna, jag tänker på ordet "barack" som fått benämningen "byscha".
10 ton tycks också för översättaren att vara en tung last :roll: nåja, kanske det var tunnare is på denna väg jämfört med vad som visats tidigare.

Det finns en DVD-film om dessa transporter som gjorts av en annan producent och enligt uppgift lär den inte vara behäftad med lika mycket utfyllnad med larv, den kan köpas genom chefen@maskinskyddarna.nu och kostar SEK 260.
Jag köpte av samma person filmen om skogstransporternas utveckling "Timmerbilar till 1000"

Men eftersom det ändå inte visas så mycket på TV om lastbilar så får man hålla till godo och fortsätta att bevaka programmet 8)

Jo, avsnittet gav en intressant inblick i hur sjukvården kan vara olika finansierad i olka delar av världen bl a. Uttrycket "byscha" fick jag också fundera på men kan påmnna mig om att ha hört det förr - "gammalsvenska"? Jag har även funderat på hur översättningen fungerar och det är alldeles klart att det är någon/några översättare som inte har ett dyft kännedom om branchens facktermer m m.
    Lastvikterna som ofta uppges är i regel inte imponerande enligt våra mått. Filmerna är (som vanligt) utfyllda och sannolikt hade det gått att klippa ner samtliga avsnitt till kanske hälften?

Men.. det finns så lite material på TV i den här genren så jag sitter där o hänger, trots att även jag är något kritisk. :wink:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 21 maj 2008, 23:30

När jag läser ovanstående vill jag fråga: Eftersom filmen var översatt betyder det att det förekom snack som alldrig översattes? Som döv kan jag ju inte avgöra om jag missade något då jag helt måste gå efter texten. Såg inte ordet "byscha" någonstans.

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 22 maj 2008, 16:25

Hej Lars-Gunnar,
jodå ordet "byscha" förekom i texten flera gånger men det kanske aldrig hann upp tii Sundsvall :mrgreen:

Första gången jag hörde det ordet var jag i Bohuslän i slutet på 50-talet. Jag hade kört från Dalarna på en lätt motorcykel och väl framme hos en jämnårig kamrat sa hans mamma att vi kunde sova i byschan, det var en liten friggebod.
Tillbaks till filmtexten:
Jag hörde inte det engelska ordet då jag läste texten - sådana här översättningar är typiska när översättaren är slarvig och inte bryr sig särskilt mycket - visst var baracken på trailern lite större än en friggebod :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 27 maj 2008, 07:50

...
/Anders

Dags igen! För näst sista gången, avsnitt nio av tio. Påminnelse! för ni fem (5)! som i den lilla undersökningen i en annan tråd, anmält att ni följer programmet. För er andra är det som sagt nästa sista chansen att kolla. Filmerna får väl ingen Oscar, men... TV4 kl 2240, tisdag 27 maj.

Hur kommer det att gå för TJ?
Bilagor
85-81.jpg
Svensk variant!
85-81.jpg (28.63 KiB) Visad 13079 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 28 maj 2008, 18:38

Anders Ason skrev:
...
/Anders

Hur kommer det att gå för TJ?[/color][/list]

TJ blev frånåkt, kunde inte slita sig från kudden o sov vidare när de anda bankade på dörren och sedan for i väg. (jag hade inte åkt utan att kollat att killen var OK)

Nästa gång är de det sista avsnittet - finns det någon is kvar då?

Återigen så är det filmat material för hälften av programmen, men de är mästare på "återanvändning" av scener!

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 03 jun 2008, 20:58

...
/Anders

I kväll, 3 juni kl 2240, när solen gått ned kan man för sista gången i den här serievisningen se avsnitt 9 och 10. Två avsnitt på en gång och som inte är slut inte förrän 0030! och jag som ska upp extra tidigt i morgon. Vill se när isen smälter....
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 03 jun 2008, 22:43

Kanske det hjälper att titta på is nu när värmen äntligen är här :mrgreen:
Isvägar har jag aldrig kört på, men isiga vägar i Norge har man ju halkat omkring på i sin ungdom. Inte ens i det militära fick man chansen, trots repmöten uppe i den kalla nord...nejdå, då skulle isen sågas upp och fraktas undan. Sedan skulle den militära färjan byggas och skeppa över alla till andra stranden på Kalix älv. Varför göra något enkelt, när man kan göra det svårt...gammalt militärt ordspråk :roll: :mrgreen: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 04 jun 2008, 13:36

Eller som de säger i Tyskland:
Warum soll man es einfach machen? Wenn man es so schön erschwieren kann? :mrgreen:
(Varför ska man göra något enkelt? när man kan göra det så underbart svårt)

Har en gammal tabell från det militära någonstans hemma där det anges hur tjock isen måste vara för allt från gubbe till fots till bandtraktor i Cat D8 storlek.
Ska se om jag kan scanna in den sen :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 04 jun 2008, 21:53

Anders Ason skrev:
...
/Anders

I kväll, 3 juni kl 2240, när solen gått ned kan man för sista gången i den här serievisningen se avsnitt 9 och 10. Två avsnitt på en gång och som inte är slut inte förrän 0030! och jag som ska upp extra tidigt i morgon. Vill se när isen smälter....

Hmm.. haft mycket denna vecka så när filmen började sov jag bortom all kontakt! Går i f s i repris i natt vid tretiden men... slutade det lyckligt - prinsen(sessan) o halva kungariket?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jun 2008, 23:26

ja, Anders, det slutade lyckligt. Inga isgenombrott fast de körde i dagsmeja. De hade inte lov att transportera större vikter än 18 ton och mindre på slutet. Han som frös om fötterna gav upp och reste hem. Den token visste väl inte vad ett varmt fotbad är om han nu frös om fötterna. Å andra sidan kanske han hade en begynnande frostskada. En bil komm inte uppför en brant backe trots kättingar. Han hade visst bara lagt på på främre drivaxeln. Det hade kanske gått om han hade kedjat alla drivhjulen. De kör ju tandem så det sjunger om det i USA och Kanada. Som tur var kom en bulldoser och drog upp honom.

Annars är all reklam det mest irriterande. Ett program som skall vara 45 min blir nerkortad till 35 och man sitter där som ett fån och glor på ngt som inte är det minsta upplyftande. Tacka vet jag Tv1 och 2 även om de börjat annonsera sina program som en trailer om jag inte tar fel.

Lars-Gunnar :twisted:
Lars-Gunnar

Inläggav Henrik K » 06 jun 2008, 01:56

Lars-Gunnar skrev:ja, Anders, det slutade lyckligt.
Lars-Gunnar :twisted:

Nästan förutom Hugh som krockade på isen med sin Crownest.
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack