Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 09 dec 2010, 11:18

Jag tror dom blev duktiga til pandekager - bacon & eggs - varme olika konserves med pytt i pande - skipparlabskovs, ungarnsk gullash & böf stroganoff.
Smörgåssar så länge dom havde bröd och påläg.
/Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Stellan » 09 dec 2010, 16:45

Det blev en hel del konserver också, och det gick bra så länge som inte etiketterna inte ramlade av burkarna. Då blev det en slags slumpgenerator som startade när det skulle lagas mat...vilken burk innehöll vad? :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Per Thomson » 09 dec 2010, 19:55

En fråga till Skandinavien om modulekipage (två trailers):
Var det enbart i Saudi detta var möjligt? Kan du beskriva hur transportupplägget fungerade då man ju måste ha dragit var trailer för sig fram till Saudi?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Reid Hulting » 09 dec 2010, 20:04

Kul med alla mellanöstern-bilder. Jag har hitintils hittat två (ev. en tredje) av mina chaufförer på dom. Det kanske dyker upp fler vartefter.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav herrstina- » 09 dec 2010, 21:23

Kan det inte vara så att det var interna transporter för de västerländska byggföretag och liknande som var verksamma i området?
Trailers blev där väl över när dragbilar förolyckades på olika sätt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 09 dec 2010, 22:52

Dom extra trailere fanns bara i Saudi. Dom kobla på extra traileren, når dom var avlastad i Saudi och drar på special interna job, igjennom VE-BE Trans, Varberg. Der var en extra bra betaling på detta, innan dom igjen åkte hem med bara 1 trailer.
/Skandinaven
1288875185_resized.jpg
1288875185_resized.jpg (30.43 KiB) Visad 18322 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 09 dec 2010, 22:54

Rast på Londra Camp, Tyrkiet
1289979767_resized.jpg
1289979767_resized.jpg (41.4 KiB) Visad 18322 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 09 dec 2010, 22:56

Färjan från Koper, Jugoslavien til Syrien.
1288875180_resized.jpg
1288875180_resized.jpg (24.11 KiB) Visad 18321 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Per Thomson » 09 dec 2010, 23:23

Skandinaven skrev:Dom extra trailere fanns bara i Saudi. Dom kobla på extra traileren, når dom var avlastad i Saudi och drar på special interna job, igjennom VE-BE Trans, Varberg. Der var en extra bra betaling på detta, innan dom igjen åkte hem med bara 1 trailer.
/Skandinaven


Har du några exempel på dessa "special interna job", t ex vad det var för typ av last, hur långa avstånd och mellan vilka orter. Kan dessa transporter liknas med dagens cabotage transporter? :?:

Jag vill samtidigt tacka dig för alla intressanta bilder du bjuder på. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 10 dec 2010, 00:19

Per T,- jag har kvar någon kompisar, då kjörde dessa interna transporter i Saudi. Jag vil fråga dom hur det gick ihop å jag har lovning på en del mera bilder, från östeuropa och mellanösten. ( Om dom får inscannet alla )
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2010, 15:12

Det ser jag fram emot :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 10 dec 2010, 15:35

Transporterna med två trailere, var igjennom en Finsk speditør i Jeddah, med kontakt via VE-BE Trans.
Betalingen var kontant cash i US dollars å transporterna var mestendels med bygg konstrutions. Der fanns ingen restriktioner på läng & max vikten.
/Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 10 dec 2010, 15:47

Den viktiga Europavägen över Tahir passet, gav ofte många olyckor på vinteren. Det är en 140 super från det engelska åkeri, Asian Transport, der holder backom.
/Skandinaven
TahirPass1971-copy.jpg
TahirPass1971-copy.jpg (36.94 KiB) Visad 18281 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav JohanW » 11 dec 2010, 00:27

Road-Trains i Mellanösterntrafiken.

Med hänvisning till ovanstående diskussion citerar jag lite ur den finska boken Ulkomaanliikenteen Vuosisata - Utrikestrafikens Århundrade.

Kuljetuusliike Vaano Oy ( Transportfirma Vaano Ab) var en stor finska aktör i Mellanösterntrafiken.
1978 bildade man ett bolag i Jeddah för trafik i första hand för det finska byggföretaget YIT men även för andra uppdragsgivare t.ex. LM Ericsson och Philips. För trafiken tog man ned 17 Sisu, med Rolls-Royce motorer, samt 20 anställda, chaufförer och montörer. På basen av bilder ur boken hade man även någon Volvo ur N-serien. Lasten bestod till stor del av byggmaterial som kom från Finland eller Europa med båt till Jeddah. Man hanterade både material som skulle lasstas på trailers i hamnstaden och gods färdigt lastat i löstrailers. Oftast kördes med dubbla trailers med en totallängd på över 40 meter ibland och totalvikter på 70-100 ton. 1983 ändrades ägandestrukturen och bolaget fick namnet Desert Transportation Company Limited. Vaano minskade stegvis sitt ägande och engagemang samt avstod helt från sitt delägande i slutet av 80-talet. Enligt uppgifter i boken ska även svenska och engelska åkerier ha haft liknande verksamhet, bl.a. med koreanska chufförer.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 11 dec 2010, 01:46

JohanW,- tacker så mycket för en väldig fin beskrivelse.
Jeddah & byggmaterialer var altså korrekt då.
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster