Haparandaföretag.

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Haparandaföretag.

Inläggav Bo Norvinge » 19 sep 2010, 18:30

I Haparanda fanns så sent som under 1990-talet en firma med namn Gunnar Österberg AB där konkurs är avslutad.

Var detta en bilförsäljningsfirma, åkeri eller något annat?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Re: Haparandaföretag.

Inläggav Kjell T » 19 sep 2010, 19:33

Om jag kommer rätt ihåg så var det en lastbilsdemontering som hette Österberg. Jag var in där hösten 1991 och det var mest bussar där och dåvarande ägarna var finsktalande.
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 19 sep 2010, 20:26

Å det är inte Dahlberg du tänker på, Kjell?.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 19 sep 2010, 21:08

Är det den Haparanda Dahlberg man hörde talas om när man var liten :? Han verkade väl även i jämtland Thomas?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 19 sep 2010, 21:39

Hans verksamhetsområde var omfattande. Träffa han några gånger i Jämtland, ja, men han var nog lite överallt. Hade glädjen att köra om han med en 54-års Duett som vi använde som skiftbytarbil. Själv åkte han MB 350 SL Coupè...
Thomas Almen

Inläggav ufe 64 » 25 okt 2010, 13:58

Hette han inte Eire Dahlberg ,,,,, har träffat honom faktiskt , genom min far han var väl Skrot handlare från norrbotten
Användarvisningsbild
ufe 64

Inläggav Bo Norvinge » 25 okt 2010, 20:58

Gunnar Österberg AB ska ha varit ett företag med bredd. Det var bl.a ett åkeri och någon slags skrothandel.
En bror till Gunnar drev ett bussåkeri.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Thomas Almen » 08 nov 2010, 22:20

ufe 64 skrev:Hette han inte Eire Dahlberg ,,,,, har träffat honom faktiskt , genom min far han var väl Skrot handlare från norrbotten
Är det samma så hade han antagligen benprotes. Han var ivartfall väldigt ofärdig i högerbenet, vill jag minnas. Hörde av en åkare i Österforse som han gjort affärer med att betalningen låg i brevlådan en morron när han hämtade tidningen. 55.000:- i ett solkigt kuvert.....
Thomas Almen

Inläggav LarsJo » 04 dec 2010, 19:44

Eire Dahlberg...han hade ett företag som hette Haparanda Motor AB, men hade "filialer" lite var stans i landet. Bland annat utanför Bollstabruk i Sel hos en åkare som hette Anders Selén. Min far gjorde ofta affärer med Eire. Affärerna gjordes alltid med ett handslag utan ett enda papper. Jag var i bland med i Bollstabruk och träffade Eire många gånger. Att jag sedan snart 25 år tillbaka själv är lasbilshandlare kan delvis skyllas på att jag inspirerades av denne orginelle Dahlberg. Vet ej om han hade benprotes, om inte annat var han grymt låg-halt. I mitten på 70-talet åkte han omkring i en Caddilac som han använde som pickup. En oljig bakväxel kunde mycket väl ligga i det skinnbeklädda baksätet...Vet ej om Eire fortfarande lever, men enligt uppgift har han varit i dålig kondition i många år efter bl a hjärnblödningar. Sådana här profiler kommer aldrig tillbaka. I dag är alla slätstrukna och få vågar/vill "sticka ut". / Lars Jonsson Gävle
LarsJo

Inläggav Lasse Hsand » 04 dec 2010, 21:04

Tjena känner igen mycket av det där. Då min far jobbade med bussar 60-70tal. Hört många historier om denna man. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Åkarns Kalle » 05 dec 2010, 19:04

Det måste vara han som köpte morfars Y6076 och exportterade till finland
i reg beviset står

Firma Bil Dahlberg
Fack 43
Tele 633
Haparanda

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Thomas Almen » 07 dec 2010, 11:08

Vill bara göra ett tillägg på Lasses inlägg. Anders Sellèns bilar körde jag ihop med en hel del i slutet på 70-talet. Inte ofta han köpte nytt, men lackkostnaderna tog han för att det skulle SE bra ut. Höll på att få hans 140 med 18-meters flaktrailer i ryggen mellan Storuman å Arvidsjaur, när en renhjord använde vägen som övergångsställe. Chauffören trodde han hade en broms på bilen å en på trailern, det var allt. Sen drev han väl lite med lastbilsexport genom bulvaner på 90-talet.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 07 dec 2010, 19:55

Var det någon av dessa. Tror att dessa varit Selens bilar. Lasse
sel1.jpg
sel1.jpg (39.21 KiB) Visad 31227 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 08 dec 2010, 09:29

Det kan nog stämma Lars. Minns han hade en hög maskintrailrar på 80-talet i ungefär den där lackeringen.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 11 dec 2010, 18:37

Förresten LarsJo, på tal om legender. Jag var å lastade spackel utanför Vingåker för nån vecka sen. Där sprang jag på en Norgekörare från Hedesunda... Han håller formen trots 73 år. Men han hade blivit gammal, först kände jag inte igen han, trots att han inte blivit längre :wink: . Men lika trevlig som jag minns han, å det är runt 30 år sen vi träffades senast.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Efterlysningar