Var på Bilprovningen i morse (personbil, nej, inga anmärkningar) och drog därefter till MAXI stormarknad och när jag åker därifrån möter jag en bil som fångade min uppmärksamhet - en gammal PV 444 med delad framruta. Vänder om och parkerar så nära jag kan och framfusig som jag är vidtalar jag föraren. En mycket elegant och trevlig dam och får då fram följande:
Bilen inköptes ny 1954 för 7 500 kronor, den hade då gått 165 mil körda av försäljaren. Enligt mig är bilen en "mittemellanbil", d v s hel bakruta men med delad framruta och den första med baklysena högt placerade (var så t o m -56). Alltså en ganska ovanlig bil som dessutom inte var "sönderrenoverad" eller skruvad, utan helt i i bruksskick. De enda "customiseringarna" var den tidens påbud om varselljus och att där fanns ett "Håll till höger" märke från 1967 på panelen. Bilen hade nu gått över 30 000 mil och var förvånansvärt rostfri. Den har aldrig varit försedd men vinterhjul! och när jag frågade damen om hon inte kört på bilen på vintern blev svaret: "Jodå lite hemomkring bara".
- Både den eleganta damen och bilen = riktiga pärlor! Håll tillgodo:
(som vanligt, klicka på bilderna för full storlek)