Sida 1 av 2
AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:07
av Sudde52
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:14
av Sudde52
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:18
av Sudde52
Tar en till...

- skanna0015 (Medium).jpg (48.41 KiB) Visad 20193 gånger
Sen byter vi upp oss några årsmodeller...

- skanna0007 (Medium).jpg (109.07 KiB) Visad 20193 gånger
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:19
av Skandinaven
Fantastiska bilder där Sudde,- läg märke til den nye stilen på den nya bygningen, backom den gula Scaniaén.
Vad betyder " Schakt " ? noget med grus och entrepnad ?
/Skandinaven
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:21
av Sudde52
Jajjemän, grävmaskiner, caterpillars, you name it

Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:21
av Skandinaven
Maskintraileren efter 140árn, är det en svensk HAFO ?
/Skandinaven
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:23
av Sudde52
Ja det är en HAFO, med avbröstbar svanhals, det var det inte på Sheurlen
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:25
av Skandinaven
Manden med bräkstangen, måste vära en tyskar,- med den hat på huvudet, . . . . . .
/Skandinaven
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:27
av Sudde52
Har en bild på "schakt"

- skanna0006 (Medium).jpg (71.36 KiB) Visad 20187 gånger
Volvo N86 från Nybro gatukontor
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:29
av Sudde52
Skandinaven skrev:Manden med bräkstangen, måste vära en tyskar,- med den hat på huvudet, . . . . . .
/Skandinaven
Nej för fanden, det är min gamle chef

Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 22:48
av Kjell T
Fina bilder, speciellt LT 76:an med trailer!
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 23:07
av Stellan
Det måste ha varit helt unikt med en maskintrailer som styrde bak, även i Tyskland kan jag tänka. Har du möjlighet att forska lite i hur den styrdes Sudde så skulle det vara väldigt snällt, man är ju lite nyfiken på tekniska pryttlar
Många tack för att du lagt ner allt arbete, det gillas skarpt. Har man som jag sysslat nästan enbart med fjärrbilar, så är det extra intressant när man får veta lite mer om andra delar av branschen.
/Stellan
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
19 jan 2011, 23:32
av faun v12
He,j Sudde, jätte intressanta bilder som alltid. Under " ovanliga lastbilar" hittar Du ämnet Sellbergs tungtransport , där finns en annan variant av Scheurle, en bogserad 4axlad 60 tonnare.En likadan köptes 1962 av ab Bofors som hade en Scania lt 75 tippbil som dragare. Vid tungdragningar barlastades bilen med 20 ton vilket gav en totalvikt med en last på trailern av 60 ton på 100 ton!!! Då fick dom stackars 205 hästarna bekänna färg. Bofors trailern gick att dela i sär så man fick samma effekt som avbröstning. Trailern styrdes av korslagda kättingar under flak med andra ord både fram och bak.
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
20 jan 2011, 19:22
av Sudde52
Stellan skrev:Det måste ha varit helt unikt med en maskintrailer som styrde bak, även i Tyskland kan jag tänka. Har du möjlighet att forska lite i hur den styrdes Sudde så skulle det vara väldigt snällt, man är ju lite nyfiken på tekniska pryttlar
Många tack för att du lagt ner allt arbete, det gillas skarpt. Har man som jag sysslat nästan enbart med fjärrbilar, så är det extra intressant när man får veta lite mer om andra delar av branschen.
/Stellan
Hej, som du ser har Faun v12 beskrivit funktionen i sitt inlägg, på trailern satt en kil i vändskivan som det gör på dom flesta styrbara påhängen. Sedan länkage till kedjorna som löpte i centralramen, titta noga på bild "skanna 0012" så skymtar kedjorna mellan axlarna!
Re: AB Nybro Gräv & Schakt

Postat:
20 jan 2011, 19:32
av Stellan
Ett sådant rackelverk det måste ha varit, för det glappade väl en del med så många leder och kedjor?

När kom hydraulstyrning på traileraxlarna, det kan inte ha varit så värst många år efteråt väl?
/Stellan