Sida 1 av 3

Bil & släp på export

InläggPostat: 02 dec 2010, 12:18
av Skandinaven
Hejsan!

På 70 & 80 talet sås ofte två typer av bil & släp kombinationer, når vi snacker om exportkörningen,- men det har ofte undrat mig, hvad der er for och imot en 4x2 fordon + 3 aks. släp - kontra en 6x2 fordon + 2 aks. släp.
Hvilken betydning har detta for körningen ?
/Skandinaven

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 03 dec 2010, 01:24
av Lars-Gunnar
Var det inte den större lastförmågan och därmed bättre betalt per tonkilometer eller mil? Allt gick ju ut på att ta så mycket fordonen kunde ta lagligt och göra sig en bra slant på körningen. Tror inte att det blir någon större skillnad i körningen annat än att det gick tyngre med dessa tiders motorer i långa sega backar. Körning i Turkiet och andra länder på dåliga icke asfalterade vägar gjorde all körning till en konst vare sig det var 4 x 2 + 3-axligt släp eller 6 x 2 + 2-axligt släp.

Lars-Gunnar :)

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 03 dec 2010, 10:29
av Skandinaven
På samma periode, 70 & 80 talet, finns kvar 2 olika typer av vagnkombinationer, for danska biler på Sverige / Norge & Finlandskörningen och då komm ochså alla dom på 6 axlar och 7 axlar,- men det undrar mig, hvad det olika var mht. 4x2 och 3 axlad släp, eller 6x2 med 2 axlad släp.
Kanske en lång 3 axlad släp er at bra, om man vil lasta 12 kvastpakker trä, 4 på fordon + 8 på det långa släp,- men om det er vinter och blivar glat med snö, da kanske det er något bedre med en 6x2 fordon, då man kann ta av trykket på boogien ?

/Skandinaven
1288548583_resized.jpg
1288548583_resized.jpg (98.97 KiB) Visad 20703 gånger

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 03 dec 2010, 10:41
av Skandinaven
Hammerbro.jpg
Hammerbro.jpg (135.63 KiB) Visad 20703 gånger
141 på Håby

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 03 dec 2010, 10:42
av Skandinaven
Bech Trans Scandinavia.jpg
Bech Trans Scandinavia.jpg (49.69 KiB) Visad 20703 gånger
På 6 axlar

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 04 dec 2010, 22:49
av Lars-Gunnar
Jag såg många gånger på E4:an danska tradare med virke på bil och släp eller trailer som hämtat virket från nordliga Sverige för att köra hem.

Lars-Gunnar :)

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 09 dec 2010, 19:09
av Per Thomson
Skandinaven skrev:Hejsan!

På 70 & 80 talet sås ofte två typer av bil & släp kombinationer, når vi snacker om exportkörningen,- men det har ofte undrat mig, hvad der er for och imot en 4x2 fordon + 3 aks. släp - kontra en 6x2 fordon + 2 aks. släp.
Hvilken betydning har detta for körningen ?
/Skandinaven


Intressant fråga. För körning på kontinenten vid den tiden gällde 18 meters totallängd för bil + släp samt 38 tons totalvikt förutsatt att fordonskombinationen hade 5 axlar. Båda alternativen uppfyller detta. Jag har inget bra svar på varför man valde den ena eller det andra typen. Visst måste det vara en fördel i vinterväglag att ha en bil med högre bruttovikt och dessutom möjlighet att temporärt kunna öka drivaxeltrycket genom att hissa boggin.

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 10 dec 2010, 11:31
av Thomas Almen
En anlednig som jag hört nånstans, var att man kunde utnyttja lastförmågan bättre med 2+3 axlar. I Norge finns/fanns lätt å tung 8/12 t.ex. Med tung menades att man fick utnyttja "marginalerna" på axeltrycket, 500 kg per enkelaxel, 1500 kg på boggie, men den möjligheten gavs inte på lätt 8/12. Såna bestämmeleser kunde gynna ett 2+3 ekipage, då vagnens lägre tjänstevikt gjorde att man fick med en hel del ändå. Sent 70-tal fanns en dansk vid namn Carsten som körde en hel del på Tröndelag. och han var en av få danskar som hade boggiebil å 2-axling efter. Han tycket det var bäst för framkomligheten, vilket var helt rätt.

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 10 dec 2010, 12:58
av Skandinaven
Det är säkert korrekt Thomas i dine antagelsar, men hur då med denna tiden på eks. vesttyskland - Frankrike och Italien ?
Vi ved dom praktiserer vanlig 38 ton total og Schweiz bara på 28 ton, men jag efterlyser en klar melding om, hvorfor nogle välger 3 + 2 / 2 + 3 axlad bil & släp.
Om det var jag, då ville jag klart välge 3 + 2, specielt på vinteren,- det var ju tiden innan " Onspot " å bara få kjörde med den gamla sandingssystemet.
/Skandinaven

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 10 dec 2010, 15:11
av Per Thomson
Det finns nog ingen "klar melding" för det ena eller det andra, möjligtvis att i det enskilda fallet visat sig att det sammanlagda priset för bil + släp, kombinationen 2+3 kanske blev något lägre än för 3+2 och då vann ekonomin före säkerheten :cry:

Sedan kunde naturligtvis Norge-bestämmelser inverka som Thomas antyder men då i gengäld blev det ett sämre resultat i Sverige då totala axelavståndet från första till sista axel i kombinationen blev sämre för 2+3 då en 3-axlad vagn inte har boggien placerad precis i bakkant (max tillåten bruttovikt §54).

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 26 dec 2010, 21:09
av chmse12
2+3 kombination var tjänsteviken inte lägre där om jag inte minns fel

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 28 dec 2010, 00:30
av Skandinaven
Jag har förhört mig med gamla danska åkere, då kjörde på Sverige på 70 talet å dom siger 2 axlad fordon + långt 3 axlad släp, var pga. av totalvikt / nyttlast.
Om man ville lasta 12 kvastpakker trä, då måste man have et långt släp til 8 kvastpakker och inte 3 axlad fordon + 2 axlad släp.
/Skandinaven
33e511b31d.jpg
33e511b31d.jpg (100.53 KiB) Visad 20405 gånger

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 28 dec 2010, 15:11
av Skandinaven
4 axlar.jpg
4 axlar.jpg (73.22 KiB) Visad 20387 gånger

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 28 dec 2010, 15:12
av Skandinaven
88 lastas.jpg
88 lastas.jpg (66.19 KiB) Visad 20386 gånger

Re: Bil & släp på export

InläggPostat: 28 dec 2010, 15:13
av Skandinaven
4 pakker.jpg
4 pakker.jpg (64.82 KiB) Visad 20386 gånger