Sida 1 av 2

Containerhantering

InläggPostat: 05 aug 2010, 19:44
av Stellan
Det här fotografiet är taget 1970 i Tyskland någonstans, och detta måste väl ha varit en ganska tidig variant av containerterminal?

Bild

/Stellan

Re: Containerhantering

InläggPostat: 05 aug 2010, 21:01
av Anders
Det hela ser väldigt temporärt ut i alla fall. Men det var en riktigt fin Hanomag-Henschel på bilden! :D
Roligt att du lägger upp såna här bilder! :D

Anders

Re: Containerhantering

InläggPostat: 05 aug 2010, 21:19
av Stellan
Det är bara kul att kunna dela med sig :)
De flesta fotografierna jag fått "ärva" är tagna på diverse mässor i Europa under -70 och -80 talen, förmodligen även detta. Men visst ser det ut som om traversen var avsedd för tillfälliga stationeringar även i framtiden...som redan har passerats :mrgreen:

/Stellan

Re: Containerhantering

InläggPostat: 05 aug 2010, 21:57
av Anders
Stellan skrev:Det är bara kul att kunna dela med sig :)
De flesta fotografierna jag fått "ärva" är tagna på diverse mässor i Europa under -70 och -80 talen, förmodligen även detta. Men visst ser det ut som om traversen var avsedd för tillfälliga stationeringar även i framtiden...som redan har passerats :mrgreen:

/Stellan


Håller med om att det är mycket roligare att kunna dela med sig av materialet, än att bara ha det på hyllan.

Tror med att containerkranen har framtiden bakom sig, säkerligen passerades den för ca. 30 år sen med. Men det är ändå intressant att se hur man tänkte sig lösningarna för 40 år sedan. En tid som numera känns tämligen avlägsen när man tänker på hur saker och ting såg ut då. Nåja, det här är ju inget filosofiforum :mrgreen:

Anders

Re: Containerhantering

InläggPostat: 06 aug 2010, 21:02
av Per Thomson
Verkligen roligt att få se den bilden. Faktiskt hände detta i tid när jag just beslutat att lägga av. På min tid handlade det om något som hette "Piggy Back" vilket var revolutionerande då. Det systemet stod för "lös" -trailers på järnvägståg och man backade på alla trailers från ett ändspår. Jag skall försöka finna en bild från en sådan terminal som jag vet att jag tagit själv vid något tillfälle runt mitten på 60-talet.

Re: Containerhantering

InläggPostat: 10 aug 2010, 21:58
av Stellan
Ett liknande transportsätt har varit under konstruktion på Frösön några år. Kanske lite för modernt här på forumet, men visst skulle det väl kunna sägas vara en vidarutveckling av det Per nämner?

http://www.flexiwaggon.se/flexiwaggon_produkten.asp

/Stellan

Re: Containerhantering

InläggPostat: 11 aug 2010, 21:49
av Lars-Gunnar
Stellan skrev:Ett liknande transportsätt har varit under konstruktion på Frösön några år. Kanske lite för modernt här på forumet, men visst skulle det väl kunna sägas vara en vidarutvecling av det Per nämner?

http://www.flexiwaggon.se/flexiwaggon_produkten.asp

/Stellan


Flexivaggonen har funnits i flera år och det verkar inte hända så mycket. Dåligt intresse från andra järnvägsbolag och konkurrens av smartare lösningar i andra länder finns. Om SJ varit intresserad skulle de lagt en order för det är just ordrar som behövs för att tillverkning skall komma igång. Det verkar ju väldigt tight på sidorna.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=zgYHXKMppvo

Lars-Gunnar :D

Re: Containerhantering

InläggPostat: 21 aug 2010, 22:02
av Per Thomson
När det gäller omlastnings anordningar från ett trafikslag till ett annat rent allmänt (ursäkta det högtravande språket) så beror kostnaden för omlastningen väldigt mycket på vilken kvantitet som kan omsättas på terminalen. Den tyska utrustningen verkar mycket intressant i jämförelse med de dyra utrustningar SJ introducerade på 70 -talet. Jag var själv med och "räknade bort" 4 - 5 SJ-terminaler på 70-talet.

Flexiwaggon-konceptet är mycket intressant ur teknisk synpunkt men kostnadsmässigt förmodligen alltför dyrt.

Intermodala transporter är något som måste komma mer i framtiden men knappast på transportavstånd under 600 km.

Re: Containerhantering

InläggPostat: 21 aug 2010, 22:16
av gunnilse
Ja den vagnen kan inte vara billig att bygga å varför skicka med bilen..

Re: Containerhantering

InläggPostat: 30 aug 2010, 22:44
av Stellan
Tanken med att skicka med hela ekipaget plus chaufför är att under tiden som hela "paketet" står på tåget, så får chauffören sin vilotid och kan börja köra direkt när tåget kommer fram. SJ försökte med det konceptet på -80 talet mellan Svinesund och Trelleborg för att bilar som kom en bit norr ut i Norge, och som i princip hade förbrukat sin körtid vid Svinesund.

De här fotografierna kommer förmodligen från samma mässa som containerkranen tidigare:

Bild

Bild

/Stellan

Re: Containerhantering

InläggPostat: 10 sep 2010, 19:52
av gunnilse
http://www.youtube.com/watch?v=wIwXPvGXnho

En variant till..
Nu har jag jobbat med järnväg i 15år å skulle vilja se funktionen vintertid när den e nedisad :?

Re: Containerhantering

InläggPostat: 10 sep 2010, 20:01
av Stellan
Vinter? Is? Problem? Inte i det här landet väl? :lol: :lol: :lol:

Då tror jag nog mer på Flexiwaggon eller vanlig Huke Pac-vagnar...

/Stellan

Re: Containerhantering

InläggPostat: 10 sep 2010, 20:45
av Anders
Stellan skrev:Vinter? Is? Problem? Inte i det här landet väl? :lol: :lol: :lol:


Vinter har väl aldrig varit problem för järnvägen i det här landet? :mrgreen:

Re: Containerhantering

InläggPostat: 10 sep 2010, 20:54
av herrstina-
Vinter har väl aldrig varit problem för järnvägen i det här landet? :mrgreen:[/quote]


Och skulle det bli en varm sommar kan inte tågen köra pga. alla solkurvor.

Stina.

Re: Containerhantering

InläggPostat: 10 sep 2010, 20:57
av Anders
och på hösten blir det löv på spåren...Funkar det på våren då? Eller ställer tjällossningen till det?