Det kändes fantastiskt att få "köra" på de vägarna igen

, precis så såg det ut med passager genom trånga städer och portar genom hus, Alperna i bakgrunden. Observera att medan vi skandinavier fortfarande körde med "nos-bilar" vid denna tid så ser man att nästan alla tyskar kör med frambyggda bilar. Tyskarna "tvingades" mycket tidigt över till frambyggda bilar därför att politikerna ville tvinga över gods till järnväg vilket de hoppades uppnå genom att starkt begränsa fordonslängder och vikter. Genom frambyggena "återvanns ett par flakmeter". I början på 60-talet insåg man att landet bara förlorade på detta så man lättade på restriktionerna och höjde till 18 meter och 38 ton (16 m och 32 ton tidigare). De stränga mått och viktrestriktionerna under 50-talet ledde till att Mercedes, MAN, Büssing, Henschel och kanske någon mer, fick ett försprång gentemot Volvo och Scania med frambyggen (Scania 1963 och Volvo 1964).
Visst kunde man se frambyggda Scanior vid den tiden också men de var ombyggda av den holländska Scania-Vabis representanten, vem minns väl inte Spronsen-bilarna som kom med tomater till Sverige och ofta hade Scania-gods på returen.
Tack för den fina filmen

, jag var bara tvungen att se den två gånger och det blir nog fler
