Volvo veteran

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo veteran

Inläggav Glenn6 » 30 jul 2010, 16:01

Tjenis, jag söker en äldre volvolastbil, gärna LV 60 eller LV78, 20 - 40 tal, allt är av intresse.

Hör av er på: Glennomaria@glocalnet.net

Mvh Glenn
Glenn6

Re: Volvo veteran

Inläggav Lars-Gunnar » 30 jul 2010, 22:29

Vad sägs om Vägverkets gamla Titan som är vida större än de du efterlyser. Har bild på den men vet inte om den är kvar.

Tidernas chans komma över en vägverksVolvo för 40,000 kalla! Jag skulle köpa den själv om jag hade råd och plats.
Volvo Titan turbo års mod 61a "sandbil" med tillhörande 2 sandagregat en mekanisk Umespridare och en hydraulisk med en hel del andra tillbehör Finns i Malå. Den ser fin ut inne i hytten. Inte rostigt och eländigt.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Skat ... m?ca=2&w=1

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 31 jul 2010, 01:48

Titanen stammar väl inte från 20-40-talet, eller hur? :roll:
Dessutom dräller det ju av bilar från 60-70-talet och jag tycker att vi hellre måste uppmuntra de som verkligen vill befatta sig med riktigt gamla fordon. :D
Då är nog denna bil betydligt intressantare och i mina ögon klart snyggare. Det är t.o.m. en typ av Volvo jag själv skulle kunna tänka mig ha (trots att jag är en större vän av Scania-Vabis).
Volvo LV82 DS - 1939 - Strömsund.JPG
Volvo LV82 DS - 1939 - Strömsund.JPG (59.63 KiB) Visad 17163 gånger

http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_la ... w=3&last=1

Priset är nog inte helt fel heller, men om man gillar att renovera och sätta sin egen personliga prägel på fordonet så är detta ju inget objekt.
Än om man skulle starta med ett riktigt billigt objekt så lär nog slutkostnaderna ändå hamna i samma härad till slut (naturligtvis starkt beroende på renoveringsgrad och egna arbetsinsatser och hur man värderar dessa). Det blir i alla fall de kalkyler som jag kommer fram till med mina objekt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Glenn6 » 31 jul 2010, 09:53

Tack för tipsen, Titanen är fin men lite för stor och lite för ung.

Jag vurmar för de äldre lastbilarna, LV 82:an på bilden är jätteintressant men alldeles för dyr. Dilemmat med gamla lastbilar är att de är svårsålda när dom är färdigrenoverade, för personerna som söker dom är en sådan liten speciell klick. Därför är det svårt att få ut ett bra pris.

Jag har sådana kontakter på veterandelar att jag skulle kunna renovera en bil för under 100 000 kr om det inte är ett sönderrostat vrak från början.

Mvh Glenn
Glenn6

Inläggav Lars-Gunnar » 31 jul 2010, 22:32

S-V L44 skrev:Titanen stammar väl inte från 20-40-talet, eller hur? :roll:
Dessutom dräller det ju av bilar från 60-70-talet och jag tycker att vi hellre måste uppmuntra de som verkligen vill befatta sig med riktigt gamla fordon. :D
Då är nog denna bil betydligt intressantare och i mina ögon klart snyggare. Det är t.o.m. en typ av Volvo jag själv skulle kunna tänka mig ha (trots att jag är en större vän av Scania-Vabis).
Volvo LV82 DS - 1939 - Strömsund.JPG

http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_la ... w=3&last=1

Priset är nog inte helt fel heller, men om man gillar att renovera och sätta sin egen personliga prägel på fordonet så är detta ju inget objekt.
Än om man skulle starta med ett riktigt billigt objekt så lär nog slutkostnaderna ändå hamna i samma härad till slut (naturligtvis starkt beroende på renoveringsgrad och egna arbetsinsatser och hur man värderar dessa). Det blir i alla fall de kalkyler som jag kommer fram till med mina objekt.

// S-V L44

Visst är Titanen äldre, inget tvivel om det men om man jämför med hur många Scania-Vabisar som är tagna till vara så är det få Titaner i jämförelse. Känner till 4 st från olika rallyn. Det var bara det att jag ville visa upp objektet utifall det kunde tänkas bli något övervägande att satsa på denna istället. Inget fel i att vilja satsa på ett 30-40-tals fordon så det är bara att önska lycka till.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Glenn6 » 02 aug 2010, 19:07

Det är inget fel alls på Titanen, tvärtom det är en riktigt bra lastbil, Europas starkaste, när den kom.
Jag har för övrigt varit med och renoverat den gamla 54:an som tillhör Volvos veteranfordonsklubb. Jag körde ner den till Tjolöholm Classic i år och där väckte den stor uppmärksamhet. Den har ju den stora Flobyhytten också.

Jag gillar bara de äldre bilarna bättre, det finns inte många kvar och man måste vurma över dom få som finns kvar.

Mvh Glenn
Glenn6

Inläggav Anders » 02 aug 2010, 20:12

Glenn6 skrev:Jag gillar bara de äldre bilarna bättre, det finns inte många kvar och man måste vurma över dom få som finns kvar.

Håller med fullständigt!
Bilar från före 1945 finns det alldeles för få kvar av! Det gör dem så pass mycket mer intressanta.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav fullrulle » 02 aug 2010, 21:36

hej jag har en lika dan fast med spets nos?? fd brand bil 736 mil i ny skick ej till salu. mvh janne
fullrulle

Inläggav Anders Ason » 02 aug 2010, 22:06

Vore kul att få se en bild ...
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Glenn6 » 03 aug 2010, 09:37

fullrulle skrev:hej jag har en lika dan fast med spets nos?? fd brand bil 736 mil i ny skick ej till salu. mvh janne

En spetsnos, borde vara en 40 talare då, lite kul med alla dessa räddningsfordon som dock finns kvar. Jag känner många som har en gammal brandbil eller bärgningsbil, ganska kul att dom finns kvar. Oftast har dom ju stått på någon station någonstans och vårdats ömt, det gäller bara att få nys på dom. Ett gäng från Chalmers tror jag, köpte en LV 78 brandbil i kanonskick för en 500 hundring, dom startade upp en förening och hyr ut bilen till studenter, bröllop mm. Det är sådana fordon som man skall få nys om...// Glenn
Glenn6

Inläggav Verdandi » 03 aug 2010, 22:37

Hej Glenn!

Det står en likadan bil som på bilden, fast med en mindre hytt, ett par hundra meter från där jag bor. Ägaren är en samlare med många objekt/projekt och tror nog han ska bli flera hundra år gammal. Skicket är väl inte så värst bra, men den ser ganska komplett ut.

Ska kolla upp om den går att köpa. Återkommer om så är fallet.

Mvh Johan
Verdandi

Inläggav Thomas Almen » 04 aug 2010, 13:27

http://www.blocket.se/vasternorrland/Ve ... m?ca=3&w=3 Fix å färdig för ett inte allt för hutlöst pris. Kärran hade vart kul å se.
Thomas Almen

Inläggav Kjell T » 04 aug 2010, 13:58

Intressant bil för den som gillar Volvo, dessutom med ovanligt motorutförande. Håller med om att det vore intressant att se en bild på kärran.
En bil som tom jag kunde tänka mig ha om jag hade ett stort garage, en fru med större förståelse för mina laster och lite extra pengar.
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 04 aug 2010, 14:28

Tar man problemen i rätt turordning, så brukar det lösa sig :wink:
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 04 aug 2010, 19:10

Den Volvo LV127 som omnämns ovan och nu är till salu är tidigare också omnämnd i följande tråd, inklusive några bilder
www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopi ... =12&t=1183

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Nästa

Återgå till Objekt sökes