Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 20:04
av Bo Norvinge
I Nostalgia Special - Klassiska Lastbilar skrev jag om Karl-Erik Erikssons Volvo LV101 -39 i GDG-kostym.
Tillverkaren av hytten är okänd.
Finns det någon som vet eller som vågar ge sig på en gissning vilket fabrikat det handlar om?

- lv101-39.2.BN.jpg (233.75 KiB) Visad 16879 gånger

- lv101-39.1.BN.jpg (187.87 KiB) Visad 16879 gånger
Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 20:39
av Vågert
Mitt förslag är Floby.
Min farbror hade inget annat än Flobyhytter vad jag vet.
Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 21:06
av Bo Norvinge
Kan det vara så enkelt?
Det ser ut att så vara.
Konstigt att ingen framfört detta tidigare. Floby tillhörde ju en av de stora speciellt i väst där bilen ska ha sitt ursprung.
Flera har sagt att lås och andra detaljer på dörrkarmarna talat för en liten tillverkare.

- lv101-39.3.BN.jpg (127.03 KiB) Visad 16866 gånger
Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 21:37
av S-V L44
För ett fordon som producerats på 30- och 40-talet är det nog en god ide att söka fordonets ursprung då det säkert finns ett naturligt samband mellan första köparens boendeort alternativt säljarens lokaliseringsort och någon lokal karosstillverkare (inom kanske 10-15 mils avstånd eller så).
Om bilen först såldes t.ex. i Skåne så bör man nog söka bland de skånska karosstillverkarna. Såldes bilen i Småland, så ligger det närmast till hands att leta bland småländska karossbyggare, etc., etc..
I slutet av 1940-talet och under början av 1950-talet utkristalliserades några enstaka större hyttbyggare (undantaget kanske specialkarosser för t.ex. brandfordon, specialfordon, etc.) så standardhytterna började spridas mer och mer över lite större områden.
Dessutom började fordonstillverkarna utse sina "favoriter" som man förslog i första hand, vilka så småningom tog hand om hela marknaden.
Det är också en bra ide att titta på egenheter i form och detaljutförande som gör att man åtminstone kan utesluta vissa. Trots allt kanske man inte helt kan vara på den säkra sidan, men det är ju ändå lättare att leta bland kanske 3-5 än kanske 10-talet hyttbyggare.
Sedan vet man naturligtvis inte vad som inträffat under fordonets livstid i form av hyttbyte, renoveringar, etc..
Men, hittar vi egenheter som utmärker en viss karosstillverkare så tycker jag att vi för in dessa under respektive företag om vi är helt säkra. Dessa uppgifter underlättar ju för andra att göra sina egna bedömningar. Lägg gärna in foton med klara markeringar på vilka egenheter som avses.
// S-V L44
Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 22:06
av Anders
Floby hade ju som en egenhet listen som går strax under sidofönstret. Tydligen var detta en tillverkningsteknisk detalj som senare permanentades som "varumärke".
Om jag inte minns fel(citerar ett 15 år gammalt nummer av Trailer ur minnet) så döljde listen en plåtskarv från början, men efter inköp av en ny plåtpress(?) så försvann plåtskarven, men listen behölls.
Anders

Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 22:07
av Anders
Vågert skrev:Mitt förslag är Floby.
Min farbror hade inget annat än Flobyhytter vad jag vet.
Det var en riktigt fin rundnos som din farbror hade! Är det en L248?
Har du någon annan info om den?
Anders
Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 22:09
av Vågert
Jag tänkte på den utpressning som finns i linje med handtaget
på Flobyhytternas dörrar.
Sen tänkte jag på kilen som sitter på dörrgaveln,den finns ju på Floby.
Kanske även på andra tillverkare?
Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 22:13
av Vågert
Anders skrev:Vågert skrev:Mitt förslag är Floby.
Min farbror hade inget annat än Flobyhytter vad jag vet.
Det var en riktigt fin rundnos som din farbror hade! Är det en L248?
Har du någon annan info om den?
Anders
Tyvärr har jag inget mer än fotot och ingen jag kan fråga heller.
Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 22:18
av Lars-Gunnar
Anders skrev:Vågert skrev:Mitt förslag är Floby.
Min farbror hade inget annat än Flobyhytter vad jag vet.
Det var en riktigt fin rundnos som din farbror hade! Är det en L248?
Har du någon annan info om den?
Anders
Håller med. Hur vanligt var det med en 3-axlig Volvo rundnos på 90 Hk. Den orkade väl bara dra vad den klarade att lasta + egenvikten. Det var väl mer vanligt med 2-axlade Rundnosar med 1-axlig kärra?
Lars-Gunnar

Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 22:28
av Anders
Lars-Gunnar skrev:Håller med. Hur vanligt var det med en 3-axlig Volvo rundnos på 90 Hk. Den orkade väl bara dra vad den klarade att lasta + egenvikten. Det var väl mer vanligt med 2-axlade Rundnosar med 1-axlig kärra?
Lars-Gunnar

Jag undrar om de ändå inte var hyffsat vanliga? Har sett så pass många på bild, att något unikum kan de nog inte ha varit. Dock har jag enbart sett bilder på 3-axliga bilar av efterkrigs dieselbilarna. Men även LV135 och LV140-serien gick att få som treaxlig.
Men det hade varit väldigt intressant att veta hur många som tillverkats. Volvos skrifter ger ju ingen som helst hänvisning.
Anders
Re: Okänd hytt.

Postat:
29 okt 2009, 22:31
av Thomas Almen
Vågert skrev:Jag tänkte på den utpressning som finns i linje med handtaget
på Flobyhytternas dörrar.
Sen tänkte jag på kilen som sitter på dörrgaveln,den finns ju på Floby.
Kanske även på andra tillverkare?
BeGe hade ju nåt liknande, fast större. På senare? hytter var kilen gjord av plast, och fäst med 3 skruv, om inte jag minns fel.