Sida 1 av 2
		
			
				Smutsigt förfilter
				
Postat: 
22 okt 2022, 16:36 
				av Per Thomson
				De flesta har väl råkat ut för bränsleproblem på grund av igensatt förfilter. I alla fall är det vanligt på veteranlastbilar på grund av att bränsletanken rostar inuti. Ett sätt att mildra rostproduktionen är att hålla tanken fylld så att inte kondens bildas. Påfyllningsröret kan lämpligen smörjas in med en tunn motorolja. Om motorn börjar 'bluddra' vid acceleration eller uppför en brant backe, då är det säkert dags för en rengöring av filtret. Det är alltid idé att ha ett rengjort filter med i reserv. En god idé är också att inför en ny säsong se till att byta till ett rent filter. Det senare glömde jag att göra inför den gångna säsongen. Vid hemfärden från Bromöllaträffen tyckte jag att det stundtals hördes lite missljud från motorn. Väl hemma så kollade jag och så här såg det ut  

		
			
 
			- Glaskopp med förfilter
 
			- 20221013_121912.jpg (617.45 KiB) Visad 16217 gånger
 
		
		 Filtret går faktiskt att öppna i ena änden, då får man ur även mindre partiklar som lyckats tränga igenom nätet. För att kunna öppna behövs en kniv med tunt blad som man pressar in vid den synliga delningen i ena änden, till vänster på bilden. Detta görs växelvis till motstående läge. När man så har lyckat få en glipa runt hela delningen kan man bända försiktigt med en kraftigare kniv, även då växelvis runt omkretsen.
 
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
23 okt 2022, 16:21 
				av ankarback
				Oj, det där såg inte så kul ut. Var sitter filtret? Kanske en dum fråga men jag kan inte se något på min bil. Sitter dom kanske bara på bilar som har en "glaskopp" på bränslepumpen?
/Johan
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
23 okt 2022, 17:58 
				av Anders Ason
				Sitter på alla dieselmotorer vilket är nödvändigt då toleranserna i insprutningspumparna har mycket små marginaler. Två runda likadana på din Scania (och Volvo). Luftskruv på ovansidan. Filtren är nog bland det första du ser när du öppnar huven eller tippar hytten. De är ganska stora, sitter tillsammans och sitter högt upp ofta.
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
23 okt 2022, 22:54 
				av Bo Abrahamsson
				Det filtret som Per visar bild på är ett förfilter som i det här fallet sitter på matarpumpens undersida, dom filter Anders skriver om kommer senare i bränslesystemet följ bränsleröret från  matarpumpen så kommer du till 2 st. stora  filterhållare de dom Anders syftar på.
Hälsn.
Bosse
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
24 okt 2022, 14:14 
				av ankarback
				Bo Abrahamsson skrev:Det filtret som Per visar bild på är ett förfilter som i det här fallet sitter på matarpumpens undersida, dom filter Anders skriver om kommer senare i bränslesystemet följ bränsleröret från  matarpumpen så kommer du till 2 st. stora  filterhållare de dom Anders syftar på.
Hälsn.
Bosse
Ja, dom filtren har jag så klart. Det lilla förfiltret kan jag inte hitta.
mvh
Johan
 
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
24 okt 2022, 14:54 
				av Anders Ason
				Ja, dom filtren har jag så klart. Det lilla förfiltret kan jag inte hitta.
mvh
Johan
Förfiltret är ett av dom stora som sitter bredvid varandra och de ser lika dana ut. Där  sitter även en luftningsventil. Byt ut båda filtren.
Det som sitter först när bränslet kommer fram till motorn kallas förfilter och som får ta den värsta skiten.
/A
		
			
 
			- Lånad dålig bild.Har bilder men på annan HDD.
 
			- bränslefilter.jpg (534.94 KiB) Visad 16145 gånger
 
		
		  
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
24 okt 2022, 16:07 
				av Per Thomson
				Den bilden stämmer nog inte för alla motorer Anders. 
Kanske du har tagit bilden på en nyare motor. 
På DS10 och DS11 är det som Bosse beskriver, alltså ett grovfilter inuti en glas  eller aluminiumkopp. Glaskoppen syns på min bild i trådens början. Filterinsatsen består av ett finmaskigt mässingsnät kring en plaststomme. Måttet på glaskoppen är ca D 30 och L 50 mm, alltså en ganska liten sak jämfört med huvudfiltren. 
Matarpumpen är integrerad med dieselpumpen. Efter detta förfilter kommer sedan två stora burkar som hyser varsitt pappersfilter, dessa benämner jag huvudfilter även fast ett kommer först då de är anslutna i serie. Huvudfilterburkarna sitter högst upp på motorns framsida för de motorer jag hänvisar till.
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
26 okt 2022, 12:11 
				av herrstina-
				Det är långt ifrån alla bilar dom har det lilla förfiltret.
Scania hade det på alla bilar i många år, Volvo som tillval vissa år och tex. på tyska bilar fanns det ibland... Förmodligen tyckte man att det blev "kaka på kaka" med sil både på sugröret i tanken och det här lilla filtret som egentligen är samma sak. Finns det ett förfilter sitter det alltid någonstans på sugröret innan matarpumpen, eller på själva matarpumpen.
"Glaset" behöver inte tvunget vara av glas, det fanns i aluminium också.
Stina.
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
28 okt 2022, 09:37 
				av 30Fredrik
				Rekommenderar att ha med i bilen, både 1 nytt förfilter+glaskopp och glöm inte gummipackningen som sitter mellan glaskoppen och förfilterkroppen, i fall gummipackningen är kass, blir det läckage! Allt det jag skriver om gäller min Scania DS11. Allt detta finns hos välsorterade dieselverkstäder! MVH. 30Fredrik.
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
03 nov 2022, 13:17 
				av magirus
				
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
03 nov 2022, 17:28 
				av Per Thomson
				Ser ut att vara identiskt. Kanske inte lönt att rengöra 
 Bra jobbat!
 
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
05 nov 2022, 12:55 
				av magirus
				Jepp, är identiskt.
Även repsatsen för matarpump o tillika handpumpen som OIE för är användbara för de flesta som har Boschgrejor.
Lägger in litt fler länkar
handpump plasthatt gänga M16x1,5
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7handpump helt i metall, M16x1,5 gänga
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7repsats matarpump
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7Tryckutjämnare, ser ut som en parabol o sitter på en del BOSCH insprutpumpar
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7 
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
05 nov 2022, 14:52 
				av Kjell T
				Tryckutjämnaren har jag hört kallas ROBO-membran eftersom det skulle vara en grej som endast använts på fordon tillverkade i Sverige och utrustade med Bosch insprutningspump.
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
06 nov 2022, 11:14 
				av Per Thomson
				Toppen, Tack Magirus!
			 
			
		
			
				Re: Smutsigt förfilter
				
Postat: 
07 nov 2022, 17:12 
				av Malte. E
				Förfilter, 
(och tryckutjämnare)
Citerar Kjell T="Tryckutjämnaren har jag hört kallas Robo-membran, eftersom den endast används på fordon tillverkade i Sverige." (Forumet 5/11.)
Det visste jag inte ! Man blir aldrig fullärd!
Denna lilla pryl lever ett undangömt liv, på vissa motortyper väl dold bakom insprutningspumpen, få ägnar väl den en tanke, om de ens vet om dess
existens.
Jag blev själv en gång rejält påmind om den. Jag färdades norrut på RV 66. Bilen var en LBS111,enligt skyltar och papper .Men det stämde inte. Efter
30-50 tillverkade exemplar tyckte Scania att den rätta typbeteckningen borde vara LBFS 111, och de följande bilarna fick ny typbeteckning.
Är det sådant som kallas förseriebilar ?  Motorn var givetvis av typ DS11.
"Emellertidockemedan", som gamla gubbar iland uttryckte sig, nu åkte jag på en nyasfalterad sträcka där man lagt på ett lager ljus småsten på topp.
En blick i speglarna avslöjade att det dammade rejält efter mig. Så växlade beläggningen till normal svart asfalt igen. Men en ny titt i speglarna efter
några km visade att molnet fanns kvar bakom mig.  " nä´va´f-n är det nu?"  In på nästa parkeringsficka och ur hytten, runt till bilens högra sida och
konstaterade att det rann dieselolja runt fötterna Fram med domkraftspaken och tippade hytten.
"Den lilla prylen ifråga" , hade gängats loss och fallit ner, men turligt nog fastnat i förträngningen mellan pump och motorblock. Man måste ha tur
ibland, hade den fallit ner på vägen hade jag sannolikt måst tillkalla hjälp .Men  den behövde ju dras fast. NV vill jag minnas var28mm, så stor nyckel
fanns inte ombord, men den tunna polygriptången räddade läget DEN gången. Fortsatte några mil till närmaste Scaniaverkstad. Där fanns den rätta
U-ringnyckeln.
Detta om tryckutjämnare.
Malte E.