Sida 1 av 1

Uppsalaåkerier

InläggPostat: 11 okt 2012, 23:03
av Per Thomson
Bo Karlsson träffade jag på Åkarsvängen 2012 i samband med målgången. Han kom och berättade om sitt åkeri han hade haft och hade tagit med dessa två bilder som jag fick låna och skanna av.
Njut av de härliga bilderna från 60- och 70 tal!

BoKarlsson_002_1.jpg
BoKarlsson_002_1.jpg (57.24 KiB) Visad 10188 gånger

BoKarlsson_005_1.jpg
BoKarlsson_005_1.jpg (58.34 KiB) Visad 10188 gånger

Re: Uppsalaåkerier

InläggPostat: 13 okt 2012, 17:28
av faun v12
Trevliga bilder, mer sånt ! 60-80-tal skulle jag mer tro på. :wink:

Re: Uppsalaåkerier

InläggPostat: 15 okt 2012, 12:10
av Per Thomson
faun v12 skrev:Trevliga bilder, mer sånt ! 60-80-tal skulle jag mer tro på. :wink:


På tal om att "tro", Bo berättade att bilden med dubbla 4-axlingar är en fejkad uppställning, ekipaget förekom aldrig i den storleken på väg. Bara "tomvikten" för ett sådant ekipage hade uppgått till ca 25 ton och vilket rullmotstånd det skulle ha blivit. Festlig bild i vart fall.

Re: Uppsalaåkerier

InläggPostat: 15 okt 2012, 13:05
av Anders Ason
Puh! Skönt att det reddes ut! Funderade faktiskt på om det ekipage gick att köra. Vi är ju inte i Australien precis :)

Re: Uppsalaåkerier

InläggPostat: 15 okt 2012, 13:28
av herrstina-
Klart att det går! Men du är lite optimistisk med tomvikten Per, den borde hamna närmre 35 än 25.
Ett ordinärt skåpekipage med transportskåp, alltså utan aggregat väger 24-25 ton. Jag tror inte att ett tippekipage är nämnvärt lättare.

Stina.





P9100125 - Kopia.JPG
P9100125 - Kopia.JPG (138.49 KiB) Visad 10047 gånger

Re: Uppsalaåkerier

InläggPostat: 16 okt 2012, 13:13
av Per Thomson
Tomvikten, ja jo Carl-Erik, vid närmare eftertanke måste jag nog plussa på några ton. Jag tänkte lite väl grovt, 9 ton för dagbilen och 2 x 8 för släpen, det är ju bara vanliga 4-axlade släp med lämmar. Tipp, ja det glömde jag bort, är det tippekipage helt igenom då blir det lite mer, låt oss kompromissa och säga 30 jämt (11 + 2 x 9,5). Kontentan i så fall blir att rullmotståndet blir än högre.

Ett litet tips Carl-Erik, jag passar på att nämna följande så att även andra kan göra detsamma: Efter det att du laddat upp din bild som bilaga, placera markören under texten, efter sista ordet tryck gärna "Ny rad/Return" några gånger så att markören kommer en bit under texten, gå sedan tillbaks till fliken där du laddar upp bilder och klicka på knappen "Placera bilden inom inlägget".
Det går att göra i efterhand, gå till ditt bildinlägg här ovan och klicka på ändra. När du gjort ändringen "Placera bilden inom inlägget" kommer bilden att visas mycket bättre.

Re: Uppsalaåkerier

InläggPostat: 16 okt 2012, 14:22
av Thomas Almen
Ett modernt flisekipage, från MT Eksjö ivartfall, ligger runt 20 tons tomvikt. Körde en LBS 111 med 3-axlig A-Trans som höll sig runt 19 ton, på 80-talet. Men då saknades hydraulsida och täckning. Fullutrustade ekipage låg närmre 25 ton tom.