Sida 1 av 2

Scandinavian Express?

InläggPostat: 21 feb 2012, 20:13
av JonteP
Hej,
På 70-, 80- och en bra bit in på 90-talet såg man ofta de orangea trailer-ekipagen från Scandinavian Express - vad hände sen med det företaget?
Uppköpta? KK? Nerlagt?
Och hur var kopplingen mellan S.E och "Nilsson & Noll" i Göteborg?
Var Scandinavian Express dras "varumärke"?
Vore kul om någon kunde räta ut dessa frågetecken åt mig.
/JonteP

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 22 feb 2012, 21:50
av Stellan
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om det här företaget också, det har tydligen seglat in i glömskans hav helt enkelt. Man kommer ju som sagt ihåg den orange färgen från den tiden tillsammans med Trailer Express och andra englandstrailers, men nu är de borta allihop. Så är det någon som vet något om Scandinavian Express är ni väldigt välkomna att höra av er :D

/Stellan

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 22 feb 2012, 22:40
av herrstina-
Jag tror att Scandinavian Express kursade, jag var i Köpingebro och tittade på några av deras jumbotrailers som var till salu någon gång på 90-talet. Det var en konkursförvaltere som skötte förhandlingarna, det tyder ju på KK.
Tyvärr har jag inget minne av förloppet.

Stina.

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 24 feb 2012, 09:59
av Bo Norvinge
Min och många andras goda vän Kenta hade kunnat svara på detta. Han körde för Scandinavian under det glada 80-talet. Tyvärr gick han bort för en tid sdan.
Har också hört Nilsson & Noll i samanhanget men tyvärr noterade jag aldrig detaljerna. Vidare har jag för mig att Franslast också nämndes.

Det finns säkert många som kan svara på detta. Det gäller bara att hitta dem. De hänger nog inte på veteranlastbilsforumet.

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 25 feb 2012, 00:28
av LarsJo
Vet ej om det är samma trailers, Stina, men jag köpte två jumbo-kapelltrailers "Scandinavan Express" från Köpingebro 1993. Jag minns detta tydligt för jag torskade på fortkörning på vägen ner till Skåne, då jag skulle titta på trailrarna. Två månader indraget körkort.../Lars Jonsson Gävle

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 25 feb 2012, 12:17
av herrstina-
Det stämmer bra tidsmässigt så det bör vara samma trailers. Tur att jag inte har så långt till Köpingebro, jag behöver inte köra så fort.

Visst kom dom från ett konkursbo?

Stina.

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 25 feb 2012, 13:07
av LarsJo
Ja, det var i samband med en konkurs. Vet ej säkert om det var själva Scandinavian Express konkurs eller någon undertransportörs. Vill minnas att jag gjorde affären med Bilspeditions eget sk. finansbolag "Biljonen Finans". Som namnet antyder bildades detta finansbolag i slutet av 80-talet då finansmarknaden avreglerades och alla tycktes tro att biljonerna regnade från ovan...sedan kom finanskrisen 1991-92. Resten är historia.

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 25 feb 2012, 18:44
av Bo Norvinge
Nya uppgifter (Janne J) säger att det var Scandinavian Express var Nilsson & Nolls. Scandinavian Express var nog inte något registrerat bolag/företag utan ett "populärnamn" för att låta mer internationellt.

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 25 feb 2012, 20:19
av JonteP
Hej,
OK, tack för svaret! Det var ungefär som jag misstänkte alltså.
Vad hade de för rutter/marknader?
Vad det UK & Benelux?
Och har Janne J fortfarande (för jag misstänker att det är han) sin goe 141:a i trafik?
Flyttade från GBG för ett par år sedan, men innan dess så såg (och HÖRDE! :D ) man den titt som tätt nere i stan vid Stena tex.

/JonteP

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 25 feb 2012, 22:44
av Bo Norvinge
JonteP skrev:Hej,
OK, tack för svaret! Det var ungefär som jag misstänkte alltså.
Vad hade de för rutter/marknader?
Vad det UK & Benelux?
Och har Janne J fortfarande (för jag misstänker att det är han) sin goe 141:a i trafik?
Flyttade från GBG för ett par år sedan, men innan dess så såg (och HÖRDE! :D ) man den titt som tätt nere i stan vid Stena tex.

/JonteP


Jodå, den rullar för fullt. Ingen större skildnad sedan 1991 (22 år)= Janne, LBS141 och ETAB. Slå det ni!

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 25 feb 2012, 23:00
av Stellan
Jag hittade en av deras trailer i en broschyr om F7 som Volvo gav ut 1978. Visserligen med en neutral dragbil, men med en trailer som man känner igen från den tiden. När man ser på gamla bilder och broschyrer så är det väldigt många jumbotrailar som är tvåaxliga. Hur vanligt var det på englandstrafiken, och när slog de treaxliga igengom?

Bild

/Stellan

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 26 feb 2012, 17:52
av Böll
Körde man på Stockholm o fick Tommy Stanislav bakom sig,då va de bara släppa förbi han,körde mestr dolly o trailer,fanns bara ett läge på gasen,de va han känd för....att ingen gjort ett reportage om Janne J,ja har sagt de till Bengt på klassiska lastbilar flera ggr,visst e Janne lite blyg av sig,men snällare kille finns nog inte,o han förtjänar om nån ett reportage som holkat runt i 141,an 22 år...... :D ......

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 07 jun 2012, 16:15
av Nor1
Etab Europa Trailer AB finns väl inte längre, det lades väl ner runt 2010?, eller rättare sagt gick ihop med ett annat bolag som jag glömt namnet på.
Båda dessa bolag kontrolleras dock av Nordcarrier AB i Göteborg, någonstans i bakhuvudet klingar dessutom kopplingen Nilsson & Noll och Nordcarrier bekant. :)

/Stefan

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 07 jun 2012, 22:20
av Bo Norvinge
ETAB finns allt kvar. Janne med LBS141:an kör där fortfarande. Han har varit den förmedlaren trogen sedan 1991 och följt med några ägarbyten.
ETAB ägdes av SÅAB, Södertälje Åkeri AB fram till tidigt 2000-tal. SCT Transport köpte ETAB men jag har för mig att det såldes en gång tidigare. Kan ha varit Mats Nilsson, en gamal etabist.
Idag ägs det av SLP, Svensk LogistikPartner, en del av gamla Nordcarrier.

Re: Scandinavian Express?

InläggPostat: 07 jun 2012, 23:56
av herrstina-
SCT köpte ETAB av SÅAB så det finns ingen ytterligare ägare.
När L-G och Jim som ägde SCT delade på sig blev Jim Åkesson ägare till ETAB, det fanns ett karensavtal som förbjöd denne Åkesson att syssla med containertransporter under en viss tidsperiod, varför Mats Nilsson blev VD när Logistic Partner startades upp av denne Åkesson.
I nära anslutning till karensens utgång fick Nilsson städa skrivbordet och har nu andra arbetsuppgifter hos annan arbetsgivare.

Mats Nilsson har ett ganska långt förhållande till SRT/ETAB, när jag började köra där 1978 fanns Mats på plats sedan några år och var delaktig i avräkning och fakturering. Med några korta mellanspel hos diverse konkurrenter var han kvar tills runt 2010 vilket är en ganska lång tid i branchen.

Stina.