Rönnarps Makadamfabrik

Detta är kanske inte direkt åkerihistoria, men inlägget kan förmodligen platsa under denna rubrik i alla fall eftersom det definitivt finns lastbilar inblandade.
Anledningen till att jag kom att tänka på nämnda makadamfabrik belägen utmed den gamla Riks-2:an strax norr om Tågarp utanför Landskrona är att jag, på http://www.webshots.com av någon anledning råkade se en bild på en gammal Volvo med M-registreringsnummer, troligen inlagt av en holländare av texten att döma. Bilen var visserligen ljusgrön och dörrtexten var i princip oläsbar, men den påminde ändå rätt starkt om en blekgul “trött” Volvo boggie som Rönnarps Makadamfabrik hade på 1950-talet.
När jag checkade upp bilen på bilden så visade det sig vara en Volvo L389 Z från 1953 tillhörig Göran Bengtssons Byggnads AB i Råå.
Rönnarps Makadamfabriks boggiebil, som också den förmodligen var en av de tidigaste L385:orna, kördes av chauffören Erik Svensson (allmänt kallad “Röde-Erik” eftersom han var rödhårig). Erik bodde i Asmundtorp inte många hus ifrån vårt hus.
Senare under början av 1960-talet så fick Erik en ny bil. Även om han då också hade en tillkopplad enaxlig jigg så var detta ekipage betydligt piggare än den gamla bilen. Detta borde med säkerhet betyda att den nya bilen var en L495:a med turbo.
Min faster och farbror (Gunnar Eriksson, också han lastbilschaufför/åkare) bodde näst intill grannar med stenbrottet. Här är ett par bilder av Gunnar och några av hans bilar. Min kusin är också med på en bild.
Gunnar tog så småningom anställning på stenbrottet och det kom tyvärr också att förändra resten av hans liv totalt då ett varjerspel eller block/talja en dag släppte och krossade hans skalle så illa att han aldrig mer blev mentalt återställd.
Eftersom man ofta passerade förbi stenbrottet så kunde man inte undgå att lägga märke till dumpersbilarna som normalt sett gick djupt nere i brottet, men som då och då också letat sig upp intill kontorsbaracken. Det fanns bl.a. en lite risig Regent (L20, L60 eller L71 – jag vet inte riktigt) med borttagen motorhuv och vidare fanns det en (eller t.o.m. två tror jag – det är möjligt att den ena kanske var en Volvo LV290 s.k. långnos – jag minns inte helt), som jag tyckte då i alla fall, lite märklig Scania-Vabis treaxlig bil med ovanligt lång nos och aningen snedställd kylargrill. Denna Scania-Vabis långnos måste ju ha varit en L33520 med 8-cylindrig motor.
Dessa bilar bör ha gått i stenbrottet fram till sent 1960-tal.
Makadamfabriken och stenbrotten har numera stängt grindarna för gott men man kan ju undra vart t.ex. deras idag kanske lite udda fordon tog vägen. Förmodligen har alla fordon och övriga maskiner som uteslutande användes nere i brottet hamnat hos någon mer eller mindre lokal skrot och är därmed borta för alltid.
Men det kunde ju vara intressant om någon visste lite mer detaljer om makadamfabriken än de jag själv minns. Det hade ju också varit riktigt roligt att få se något foto från den gamla verksamheten och/eller deras fordon.
// S-V L44
Anledningen till att jag kom att tänka på nämnda makadamfabrik belägen utmed den gamla Riks-2:an strax norr om Tågarp utanför Landskrona är att jag, på http://www.webshots.com av någon anledning råkade se en bild på en gammal Volvo med M-registreringsnummer, troligen inlagt av en holländare av texten att döma. Bilen var visserligen ljusgrön och dörrtexten var i princip oläsbar, men den påminde ändå rätt starkt om en blekgul “trött” Volvo boggie som Rönnarps Makadamfabrik hade på 1950-talet.
När jag checkade upp bilen på bilden så visade det sig vara en Volvo L389 Z från 1953 tillhörig Göran Bengtssons Byggnads AB i Råå.
Rönnarps Makadamfabriks boggiebil, som också den förmodligen var en av de tidigaste L385:orna, kördes av chauffören Erik Svensson (allmänt kallad “Röde-Erik” eftersom han var rödhårig). Erik bodde i Asmundtorp inte många hus ifrån vårt hus.
Senare under början av 1960-talet så fick Erik en ny bil. Även om han då också hade en tillkopplad enaxlig jigg så var detta ekipage betydligt piggare än den gamla bilen. Detta borde med säkerhet betyda att den nya bilen var en L495:a med turbo.
Min faster och farbror (Gunnar Eriksson, också han lastbilschaufför/åkare) bodde näst intill grannar med stenbrottet. Här är ett par bilder av Gunnar och några av hans bilar. Min kusin är också med på en bild.
Gunnar tog så småningom anställning på stenbrottet och det kom tyvärr också att förändra resten av hans liv totalt då ett varjerspel eller block/talja en dag släppte och krossade hans skalle så illa att han aldrig mer blev mentalt återställd.
Eftersom man ofta passerade förbi stenbrottet så kunde man inte undgå att lägga märke till dumpersbilarna som normalt sett gick djupt nere i brottet, men som då och då också letat sig upp intill kontorsbaracken. Det fanns bl.a. en lite risig Regent (L20, L60 eller L71 – jag vet inte riktigt) med borttagen motorhuv och vidare fanns det en (eller t.o.m. två tror jag – det är möjligt att den ena kanske var en Volvo LV290 s.k. långnos – jag minns inte helt), som jag tyckte då i alla fall, lite märklig Scania-Vabis treaxlig bil med ovanligt lång nos och aningen snedställd kylargrill. Denna Scania-Vabis långnos måste ju ha varit en L33520 med 8-cylindrig motor.
Dessa bilar bör ha gått i stenbrottet fram till sent 1960-tal.
Makadamfabriken och stenbrotten har numera stängt grindarna för gott men man kan ju undra vart t.ex. deras idag kanske lite udda fordon tog vägen. Förmodligen har alla fordon och övriga maskiner som uteslutande användes nere i brottet hamnat hos någon mer eller mindre lokal skrot och är därmed borta för alltid.
Men det kunde ju vara intressant om någon visste lite mer detaljer om makadamfabriken än de jag själv minns. Det hade ju också varit riktigt roligt att få se något foto från den gamla verksamheten och/eller deras fordon.
// S-V L44