Sida 1 av 1

Tunga Gefle Dala

InläggPostat: 24 maj 2015, 10:39
av Per Thomson
Evenemanget samlade drygt 30-talet bilar och hölls tillsammans med mässan "Trucks in Dalarna". Mer rapport kommer om någon dag på särskild sida.
Bifogar ett par bilder här varav en visar lite otur med vår hemfärd.

IMG_0133.JPG
IMG_0133.JPG (297.9 KiB) Visad 11210 gånger

IMG_0144.JPG
IMG_0144.JPG (192.57 KiB) Visad 11210 gånger

Re: Tunga Gefle Dala

InläggPostat: 26 maj 2015, 19:38
av Per Thomson

Re: Tunga Gefle Dala

InläggPostat: 26 maj 2015, 20:07
av herrstina-
Trist! Vad hände med bilen?

Stina.

Re: Tunga Gefle Dala

InläggPostat: 26 maj 2015, 20:56
av Anders Ason
Många väldigt trevliga bilar!

Re: Tunga Gefle Dala

InläggPostat: 27 maj 2015, 15:42
av Per Thomson
herrstina- skrev:Trist! Vad hände med bilen?

Stina.


Ove berättade att det plötsligt kändes onaturlig värme i hytten så han trampade ned kopplingspedalen för att rulla fram till en avfart. Växelspaken var helt låst så friläget kunde inte väljas. Förmodligen skuren växellåda, har inget svar ännu. Det var inte läge att jag skulle bogsera då det var 2+1 väg med mycket trafik, dessutom hade vi inte verktyg med för att plocka ut drivaxlarna. Ett annat alternativ hade varit en krokbil från Ernst men lördagskväll och "rätt" folk kunde inte nås.

Vi var inte de enda som hade problem. Den gula 76:an från Norge gick bara på 5 cylindrar och fick byta pump, några spridare samt krokiga stötstänger under söndagen. Andersjöns verkstad i Svärdsjö stod för jobbet som var klart söndag kväll vid 22-tiden, imponerande :!:

Re: Tunga Gefle Dala

InläggPostat: 27 maj 2015, 20:42
av herrstina-
Inget man drömmer om precis, men en låda går väll att skaka fram får vi hoppas.

Symptomen på 76.an verkar lite suspekta tycker jag, undrar om inte felet ligger i en vipparm eller dåligt spänd kontramutter på en vippa. Att alla dom där sakerna skulle fallera på en gång verkar inte sannolikt.

Stina.

Re: Tunga Gefle Dala

InläggPostat: 29 maj 2015, 08:20
av Per Thomson
herrstina- skrev:Inget man drömmer om precis, men en låda går väl att skaka fram får vi hoppas.

Stina.

Jodå, Ove uppgav att han hade en lika låda i reserv. Lådan var av överväxeltyp (4:an 1:1) och turligt nog var reservlådan det också. Säkert lite ovanligt med sådan låda på Regenten, de var avsedda för bussar.

herrstina- skrev:Symptomen på 76.an verkar lite suspekta tycker jag, undrar om inte felet ligger i en vipparm eller dåligt spänd kontramutter på en vippa. Att alla dom där sakerna skulle fallera på en gång verkar inte sannolikt.

Stina.

Jag har inte pratat med Anders själv utan hört detta i andra hand så beskrivningen kanske inte är korrekt. Men du har helt rätt, det har nog varit ett tidigare haveri där man inte bemödat sig om att byta även de krökta stötstängerna. Med pumpbytet fungerade motorn som förut men det tyckte tydligen AA inte var fullt godkänt.