Sida 1 av 1

Scania-Vabis F40

InläggPostat: 18 feb 2010, 01:34
av S-V L44
Fann den här på "Maskinisten". Det måste vara en F40 med tanke på dels hur motorn ser ut med dubbla luftburkar och dels att döma av framaxeln.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc

Scania-Vabis F40 - 12468_gs_1.jpg
Scania-Vabis F40 - 12468_gs_1.jpg (76.32 KiB) Visad 5434 gånger

Observera att det tillverkades endast 26 exemplar av denna modell och endast under år 1950.
Det blev fem stycken F42 och resten F43.
Alla tillverkades för civilt bruk och användes av åkerier, trävaruhandlare, kommuner, skogsbolag, etc..
Två av bilarna exporterades till Sydamerika.
Så det är definitivt en raritet som bör bevaras.
Hytten ser ganska fräsch ut, men den härrör nog inte från 1950. Den är något modernare med tanke på bakrutornas utformning.
Skulle vara skojigt att veta mer om bilen, t.ex. chassinummer, motornummer, etc..

// S-V L44

Re: Scania-Vabis F40

InläggPostat: 18 feb 2010, 11:44
av Kjell T
Även Scania-Vabis märket på framkofångaren är också av senare årsmodell. Mycket intressant bil.

Re: Scania-Vabis F40

InläggPostat: 18 feb 2010, 21:13
av swedishbrasscar
Skulle vara kul om någon kunde få ta hand om denna och återställa till körbart skick.
Det dräller ju inte precis av körklara S-V av dessa årgångar och speciellt inte 4WD... :wink:

Re: Scania-Vabis F40

InläggPostat: 18 feb 2010, 22:46
av Bo Norvinge
Hytten ser ut att vara till en "59:a" med större framruta än tidigare årgångar.

Re: Scania-Vabis F40

InläggPostat: 20 feb 2010, 01:06
av S-V L44
Bra Bosse, den iakttagelsen gjorde jag faktiskt inte.
Kjell T påpekade att skylten på stötfångaren är av en nyare typ. Det är också en alldeles riktig iakttagelse, men min bil från 1948 har också en nyare typ av märke, så därför tog jag inte med detta i min analys.
Detta, precis som hytten, och naturligtvis motorn kan vara bytt. Bilen kan helt enkelt också visa sig vara en 2F10:a i slutändan.
Därför skulle det vara intressant att få veta med om fordonet.

// S-V L44