Sida 1 av 2

Okänt fordon

InläggPostat: 27 mar 2008, 23:03
av Stellan
Ytterligare ett fotografi ur samlingarna.
Att det är en flyttbuss, det ser man...men vad i herrans namn är det för fabrikat :?: :?: :?: Jag vet att Bedford sålde några bussar med dubbla framaxlar någon gång i slutet av -60 talet, men de var mycket mindre.

Bild

/Stellan

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 28 mar 2008, 00:24
av peter fra danmark
Det kan være en Mercedes, de brugte også to for aksler i 60'erne.

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 28 mar 2008, 00:31
av Stellan
Mmm...tänkte inte på det, men kanske någon på forumet känner igen åkeriet. Av handlingarna i samma mapp som fototgrafierna så skulle det kunna vara i skiftet mellan -60 och -70 talen.

/Stellan

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 28 mar 2008, 21:47
av Bo Norvinge
Lindbergs transport i Västerås fanns 1985 men verkar vara borta idag då det inte hittas med Enirosökning.

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 28 mar 2008, 22:00
av Stellan
Jag hittade ett fotografi av en flyttbuss till, och på baksidan står det att det är en Bedford. Kanske den första också är det ?

Bild

/Stellan

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 29 mar 2008, 11:12
av Lulebjörnen
Det är en Bedford VAL. Riktiga popgäng på den gamla goda tiden åkte Bedford VAL 8) ...
http://www.youtube.com/watch?v=0AO9T6EHO4I
Det påstods på nåt Beatlesforum att Beatles valde dubbla framaxlar på turnebussen för att Ringos morsa skulle åka med...men så kan det väl inte vara? :lol: ...

För övrigt ger en google på Bedford VAL massor av intressant att titta på.

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 29 mar 2008, 21:16
av arnfinn
I min nye og gratis Bedford buss bok står det at VAL-chassiet kom som VAL 14 i -62 og ble erstattet av VAL 70 i -67. Produksjonen opphørte i -72. VAL 14 hadde 6,54 l Leyland motor på 125 hk. VAL 70 hadde 7,6 l Bedford motor på 145 hk.
Akselavstand 5867 mm, total chassislengde var 11 m og 16" hjul på begge modeller.

Chassiet var ingen salgssuksess og det var mange rykter om bremser som stendig måtte justeres. På plussiden anføres at den hadde svært gode kjøreegenskaper i høye hastigheter pga den bløte/myke avfjæring. Det antas/antydes at den fikk disse to framaksler istedet for èn kraftigere pga gunstigere utviklingskostnader. Videre at den hadde servo hvilket var noe nytt på britiske biler i -62. Lav innstigningshøyde var også et pluss og overhenget foran muliggjorde dør foran hjulene. Chassiet ga mulighet for karosserier med opptil 52 passasjerer i England, mens markedsføringen i Danmark gikk ut på å plassere det i 45 - 50 seters kategorien.

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 29 mar 2008, 22:52
av Stellan
Bedford med dubbla framaxlar har jag sett som passagerarbussar, men hur vanliga var de som lastbilar eller flyttbussar...hur vanliga var de i Sverige?

/Stellan

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 29 mar 2008, 23:37
av arnfinn
Stellan skrev:Bedford med dubbla framaxlar har jag sett som passagerarbussar, men hur vanliga var de som lastbilar eller flyttbussar...hur vanliga var de i Sverige?

/Stellan


Kan ikke svare - du er heldigere enn meg for jeg har aldri sett en sånn :(

Men jeg kan iallfall forestille meg at chassisene kan ha blitt billige etterhvert og derfor interessant for flyttebusser. Det trenges ikke så mye kraft heller i en flyttebuss.
Som lastebil ble de nok ikke brukt uansett vil jeg tro.

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 08 okt 2008, 21:58
av S-V L44
Scania LBF111 och LBFS111 tillverkade mellan 1977-80 borde väl platsa i denna kategori med dubbla framaxlar också.
Bilarna såldes kanske inte så mycket här i landet, utan främst i Storbritannien. Svenska BP hade dock ett antal LBFS111 till sin tankbilsflotta.

// S-V L44

Scania LBFS111S59-285 - 1977 - JRN938 - Svenska BP.JPG
Scania LBFS111S59-285 - 1977 - JRN938 - Svenska BP.JPG (216.73 KiB) Visad 31283 gånger

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 08 okt 2008, 22:14
av Stellan
S-V L44 skrev:Scania LBF111 och LBFS111 tillverkade mellan 1977-80 borde väl platsa i denna kategori med dubbla framaxlar också.

// S-V L44


Absolut, men just fenomenet med dubbla framaxlar och enkelaxel bak har jag bara sett på Mercedes och de här bedfordarna. De flesta lastbilar med dubbla framaxlar hade väl i regel två axlar bak också?

Bifogar en nyscannad bild på en F86 från Australien:
F86 8x4_02b.jpg
F86 8x4_02b.jpg (153.04 KiB) Visad 31261 gånger

/Stellan

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 09 okt 2008, 11:58
av Anders Ason
S-V L44 skrev:Scania LBF111 och LBFS111 tillverkade mellan 1977-80 borde väl platsa i denna kategori med dubbla framaxlar också.
Bilarna såldes kanske inte så mycket här i landet, utan främst i Storbritannien. Svenska BP hade dock ett antal LBFS111 till sin tankbilsflotta.

// S-V L44

Scania LBFS111S59-285 - 1977 - JRN938 - Svenska BP.JPG


    Intressant, finns det någon kvar?

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 09 okt 2008, 12:29
av S-V L44
Jodå, den Scanian finns i Vägverkets bilregister (eller fanns i alla så sent som för ett par år sedan).
Detsamma gäller den här. Bilen bakom kan jag inte tyda reg-numret på.

// S-V L44

Scania LBFS111S59-285 - 1978 - BGM689 - Svenska BP.JPG
Scania LBFS111S59-285 - 1978 - BGM689 - Svenska BP.JPG (172.24 KiB) Visad 31215 gånger

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 09 okt 2008, 13:13
av Muk
Stellan skrev:Ytterligare ett fotografi ur samlingarna.
Att det är en flyttbuss, det ser man...men vad i herrans namn är det för fabrikat :?: :?: :?: Jag vet att Bedford sålde några bussar med dubbla framaxlar någon gång i slutet av -60 talet, men de var mycket mindre.

Bild

/Stellan


I telefonkatalogen för Västerås 1989 finns bussen avbildad framifrån i Lindbergs annons under rubriken expressbyråer. Fotot är stort och relativt tydligt. Under grillen står det Bedford. Jag har tyvärr inte tillgång till scanner så jag kan inte visa bilden. Lindbergs Transport var en enskild firma som gick i konkurs 1994

Re: Okänt fordon

InläggPostat: 09 okt 2008, 16:11
av Stellan
Det skulle vara väldigt intressant att få se flyttbussen framifrån...hade den Bedfords grill och lyktor också?

/Stellan