Volvos modellbeteckningar då till nu

Såg att det efterfrågades en diskussion om Volvos modellbeteckningar, så jag tänkte att vi kanske med gemensamma krafter kunde försöka att bena ut vad de står för egentligen.
Om man läser den historia som finns skrivet om Volvo, så inser man tämligen snart att detta inte är någon enkel fråga som löses i en handvändning.
För att ta det system som användes i mitten på 50-talet som någon form av referenspunkt:
För att härlda siffrorna i beteckningen L385
L= Lastbil
3= Vilken generation av bilar det rör sig om.
8= Storlek på bilen i jämförelse med resten av programmet.
5= Dieselmotor.
0(noll) innebar bensinmotor, dock gjordes inte någon skillnad i modellbetäckning mellan sid eller toppventilsmotor.
4751= Ettan på slutet innebar frambyggd hytt, TIPTOP, och en tvåaxlig bil(4X2). Om det var en sexa istället jmfr. 4956 så innebar detta frambyggd hytt och treaxlig bil med vanlig stödaxel (6X2).
En fyra på slutet tex. L4854 innebar att det var en bil med driven framaxel(4X4). Detta system varierade ju med åren. De fyrhjulsdrivna bilarna i 140-serien kallades ju TLV 140 osv. L230 serien kallades i fyrhjulsdrivet utförande TL230 medans Vikingarna ju hade en fyra på slutet.
Har en fundering här, det finns nämligen en femte siffra på en del modeller tex. L48546, vad den sista siffran står för har jag ingen aning om, gissningsvis kanske hjulbasen?
Detta var en början på det hela. Kanske finns någon som kan fortsätta på tråden?
Anders
Om man läser den historia som finns skrivet om Volvo, så inser man tämligen snart att detta inte är någon enkel fråga som löses i en handvändning.
För att ta det system som användes i mitten på 50-talet som någon form av referenspunkt:
För att härlda siffrorna i beteckningen L385
L= Lastbil
3= Vilken generation av bilar det rör sig om.
8= Storlek på bilen i jämförelse med resten av programmet.
5= Dieselmotor.
0(noll) innebar bensinmotor, dock gjordes inte någon skillnad i modellbetäckning mellan sid eller toppventilsmotor.
4751= Ettan på slutet innebar frambyggd hytt, TIPTOP, och en tvåaxlig bil(4X2). Om det var en sexa istället jmfr. 4956 så innebar detta frambyggd hytt och treaxlig bil med vanlig stödaxel (6X2).
En fyra på slutet tex. L4854 innebar att det var en bil med driven framaxel(4X4). Detta system varierade ju med åren. De fyrhjulsdrivna bilarna i 140-serien kallades ju TLV 140 osv. L230 serien kallades i fyrhjulsdrivet utförande TL230 medans Vikingarna ju hade en fyra på slutet.
Har en fundering här, det finns nämligen en femte siffra på en del modeller tex. L48546, vad den sista siffran står för har jag ingen aning om, gissningsvis kanske hjulbasen?
Detta var en början på det hela. Kanske finns någon som kan fortsätta på tråden?
Anders