Sida 1 av 1

Grattis till de första trettioett åren.

InläggPostat: 17 feb 2008, 22:56
av Stellan
Det är ju några år sedan den här modellen gjorde sitt intåg i lastbilsvärlden.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan

InläggPostat: 18 feb 2008, 09:10
av arnfinn
Kan det her være snakk om dekaltrimming :?: Kan minnes at 12'eren ikke gikk å få med den korte hytta fordi motoren var for stor regelrett :?

Eller surrer man nu - at det var ved introduksjonen av FM serien det ikke gikk, eller var det til og med sånn at det var 16 literen som ikke gikk innunder FM-hytta.

Har i alle fall aldri sett en F12 med kort hytte. Det er jeg sikker på :wink:

Jodå

InläggPostat: 18 feb 2008, 12:51
av johnny013
F12 F10 finns med ståhytt men däremot F16 finns bara med sovhytt. Tänk på F12 F10 Eurotrotter där är det kort hytt. :roll:

Re: Jodå

InläggPostat: 18 feb 2008, 14:42
av arnfinn
johnny013 skrev:F12 F10 finns med ståhytt men däremot F16 finns bara med sovhytt. Tänk på F12 F10 Eurotrotter där är det kort hytt. :roll:


Har nok aldri sett en F12 Eurotrotter heller, men ok, da var det ingen dekaltrim :wink:

F10 Eurotrotter

InläggPostat: 18 feb 2008, 19:20
av Stellan
Vi hade både en F12 med kort hytt och en F12 Eurotrotter på åkeriet i Uddevalla :cry:

Inrikesbilen med kort hytt hade vi bara några år, Eurotrottern gick på Norge lite längre. Båda var bilar som volvoåterförsäljaren "fått över" och sålde billigt.

Visserligen var Eurotrottern öppen tvärsöver hela hytten, men den var kort och sängen satt väldigt högt upp. Det gick även att ha en vilbrits bakom stolarna om man var två förare på bilen. Kinnarp hade en del Eurotrotter med två specialbygda trailers efter varje bil.

Bild

Bild

/Stellan

InläggPostat: 18 feb 2008, 19:47
av Lars-Gunnar
I Holland fanns det många åkerier med Volvo och Eurotrotthytten. Jag skall tro det var det land som hade mest bilar med Eurotrotthyttar över huvud taget.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 19 feb 2008, 18:18
av Åkarns Kalle
Hej en sådan som är på första bilden hade Åkarn 1978/79-1980 då den
såldes till en av det anställdas far och gick där tills det åkeriet upphörde den vart senare ombyggd till "sprutbil"

mvh Åkarns Kalle

Re: Grattis till de första trettioett åren.

InläggPostat: 19 mar 2008, 19:46
av Anders
Fortfarande kan man ju faktiskt se en och annan F10/F12 av de tidiga årgångarna, dock inte så ofta längre. Undrar hur många som går kvar i daglig trafik?

Re: Grattis till de första trettioett åren.

InläggPostat: 21 mar 2008, 20:33
av Lulebjörnen
Anders skrev:Fortfarande kan man ju faktiskt se en och annan F10/F12 av de tidiga årgångarna, dock inte så ofta längre. Undrar hur många som går kvar i daglig trafik?

Det minskar i snabb takt. Varje vecka som man kör norrut så möter man en karavan med F10/F12:or på väg söderut med förmodad slutdestination Bolivia.

Sanslösa transporter, ibland är ett icke kördugligt exemplar upplastat på en märkesbroder som fortfarande hackar sig fram för egen masin. Lastsäkring och standard på däck och belysning kan vi lämna därhän :shock: ...

Re: Grattis till de första trettioett åren.

InläggPostat: 29 mar 2008, 23:31
av arnfinn
En liten fundering på det at det i brosjyrer finnes gule motorer og drivlinjer. Har aldri sett det, bare grønne. Noen som vet mer om det?

Re: Grattis till de första trettioett åren.

InläggPostat: 29 mar 2008, 23:34
av Stellan
arnfinn skrev:En liten fundering på det at det i brosjyrer finnes gule motorer og drivlinjer. Har aldri sett det, bare grønne. Noen som vet mer om det?


De gula motorerna är utställnings eller demonstrationsmoterer, så de satt aldrig i produktionsbilar

/Stellan