Sida 1 av 1

S-ride boggi

InläggPostat: 06 aug 2010, 19:55
av Moroten
S-ride-boggin, den med enkelmonterade hjul på löpaxeln, kom så vitt jag vet sent 1983, samtidigt som det "bulliga" taket kom på F10/F12. Jag har nu köpt en F12 med "platt" tak av sista årsmodellen 1983. Bilen kommer från Nordnorge och har klarat rosten exceptionellt bra.
Det skumma med bilen är att den har S-ride boggie, men det står "F12 4x2" på tillverkningsplåten, och "F1220" (borde stå "F1225" på en boggi-bil) på dörrens utsida. Det verkar som att detta exemplar är någon form av förseriebil för denna nya boggi-typ. Någon Volvo-expert som vet mer om detta? / Lars J

Re: S-ride boggi

InläggPostat: 06 aug 2010, 20:33
av Fredrik Klint
Som intresserad av bärgningsbilar i Sverige vet jag att det finns/fanns en del Volvo och Scania som försågs med pusheraxel ("fattigmansboggie") efter att de lämnat fabriken. Även efter att tillverkarna börjat erbjuda detta så har det hänt att ägaren monterat dit det i efterhand. Bilen kan ju vara köpt begagnad och den nye ägaren vill ha en boggiebil, då byggs den om...
Chassinumret kan också avslöja, brukar vara lättläst typ "F124X2...", då lär den ju blivit ombyggd på senare dar.

Re: S-ride boggi

InläggPostat: 06 aug 2010, 21:12
av Thomas Almen
Norrrmännen har lång erfarenhet av att bygga om enkelbilar till boggie. Sent 60-tal såg jag en N 88 med York boggieaxel vid Kopperå Smelteverk. Ofta beställdes en enkelbil som det eftermonterades boggie på. "Granningboggie" var en poppis variant eftersom den lyfte boggien rejält även med lass, bra att ha på vintern över "Vidda" eller Haukeli. På norska forum finns många bilder på bilar som har "enkelbilsbeteckning", men ändå har boggie. Om det var en prisfråga, eller om andra boggiesystem var bättre vet jag inte.

Re: S-ride boggi

InläggPostat: 08 aug 2010, 10:12
av Moroten
I chassinumret kan man ej uttyda "4x2". Dock på tillverkningsplåten, som sagt. Det verkar vara en förseriebil med S-ride-boggie. Det handlar inte om en påbyggd löpaxel, utan verkligen Volvos karaktäristiska "fattigmansboggie" med den långa ovanpåliggande fjädern, som ju egentligen kom i och med "bulltaket".

Re: S-ride boggi

InläggPostat: 08 aug 2010, 10:49
av Thomas Almen
Ja, antingen en förseriebil, eller så är den ombyggd. Som sagt, tittar man på norska forum och t.ex följer historiken på en specifik bil, så kan den ha varit både 4x2 och t.o.m 6x4 under sin levnad. Och i Nordnorge har man definitivt mer användning av 6x2 än en 4x2. Den kan ju ha börjat som lång 4x2, därefter har nån monterat en S-ride från nåt skrotat chassi. Möjlighetrna är många.

Re: S-ride boggi

InläggPostat: 08 aug 2010, 12:47
av Fredrik Klint
Moroten skrev:I chassinumret kan man ej uttyda "4x2". Dock på tillverkningsplåten, som sagt. Det verkar vara en förseriebil med S-ride-boggie. Det handlar inte om en påbyggd löpaxel, utan verkligen Volvos karaktäristiska "fattigmansboggie" med den långa ovanpåliggande fjädern, som ju egentligen kom i och med "bulltaket".


Jaså inte...

Registreringsnummer: ASL456
Fabrikat: VOLVO F10 6X2 FÖRLÄNGD
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: LB
Fordonsår: 1978
Chassinummer: F104X2000625

Detta är en tvåaxlig bil, men som på senare tid blivit ombyggd till treaxling, har bilder på den både före och efter.
Dock kan det ju vara så att man ändrade chassi-nr beteckningen, men åtminstone på de tidiga så kunde man läsa detta.