Är det någon som känner till något om det är ekipaget?

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Är det någon som känner till något om det är ekipaget?

Inläggav Stellan » 10 aug 2008, 10:34

Bilspedition och Autotransit ligger mig speciellt varmt om hjärtat, och jag vill gärna få veta så mycket som möjligt om de olika åkerierna som körde åt dem på den tiden. Jag hittade den här bilden när jag höll på att scanna in en del av arkivet, och blev väldigt glad...och nyfiken på dess historia.

Bild

Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med information om åkeriet på bilden, och om det är någon som känner igen reklamen på släpet. Det ser nästan ut som om det skulle kunna vara reklam för Findus, men jag är lite osäker på det.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Är det någon som känner till något om det är ekipaget?

Inläggav Anders Ason » 10 aug 2008, 13:32

Stellan skrev:Bilspedition och Autotransit ligger mig speciellt varmt om hjärtat, och jag vill gärna få veta så mycket som möjligt om de olika åkerierna som körde åt dem på den tiden. Jag hittade den här bilden när jag höll på att scanna in en del av arkivet, och blev väldigt glad...och nyfiken på dess historia.

Bild

Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med information om åkeriet på bilden, och om det är någon som känner igen reklamen på släpet. Det ser nästan ut som om det skulle kunna vara reklam för Findus, men jag är lite osäker på det.

/Stellan

Så ska chaufförer se ut!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 11 aug 2008, 17:57

Kan inte minnas att den bilen körde på kontinenten (andra hälften av 60-talet), vi var inte så många så man kände till de flesta.

Troligare är att bilen antingen gick på Norge eller Finland. Att det är ett 18 m utlandsekipage syns ju tydligt. Att flaket har inte infällda krampor för tir-linan samt ej heller infällda lämlås tyder på att det är ett bygge från åren 65-66. Skulle loggan möjligen kunna vara "KåKå" som tillverkar bageriprodukter? Det fanns säkert flera kvarnar i Halland och skåpbyggnationer var mer ovanligt vid den här tiden om det inte handlade om livsmedelstransporter. Att bilen inte hade skåp berodde kanske förmodligen på att man i viss mån ville försäkra sig om att klara alla former av gods för returresan, det är ju ändå en åkarbil (gröna skylten). För återresan från Finland till Halland kanske man önskade kunna ta returlast från t ex Stockholm (eller Luleå om man körde till norra Finland) och då erfordrades trafiktillstånd (gröna skylten) vilket annars inte behövdes för "utlandsbilar".

Någon från Halland borde kunna få fram mer . . .
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 11 aug 2008, 19:03

Jag funderade lite på om det var ett inrikes- eller utrikesekipage, det var lite svårt att se av vinkeln tycker jag. Jag saknade dock TIR-skylten, och det gjorde att mina misstankar föll på att det var ett inrikesekipage för värdegods. Men du har nog rätt Per, det är kanske lite för kort för det...

Det skulle faktiskt kunna stå "KåKå" på släpet. Jag har försökt att vrida lite på bilden, men det har inte lyckats ännu :mrgreen:
Bilspeditionsskylten lurade mig lite också, eller fanns inte Autotransit vid den tiden tro?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav bilobuss » 22 aug 2008, 11:43

På sidan av skåpet till detta 3-axliga Forss-släp stod det:

KONSERVER DJUPFRYST

ESSELI

STOR - KÖKS - LIVS

Gick nog bara inom Sverige. Sågs ibland i Stockholm på 1960/1970-talet.
bilobuss
bilobuss

Inläggav Stellan » 22 aug 2008, 16:45

Intressant, tackar för informationen :)
Vet du något mer om åkeriet, om den körde runt om i Sverige för kunden eller om den gick som linjebil på den tiden? Färgen ser väldigt bekant ut, men jag kan inte riktigt placera den...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav bilobuss » 22 aug 2008, 19:14

Vet tyvärr inte vem som ägde ekipaget. Troligen var det hemmahörande i Laholm. Fabrikatet ESSELI ingår numer i Semperkoncernen. Om det var så på 1960/1970-talet vet jag ej. Troligen låg (ligger?) fabriken i Laholm. Bland produkter kan nämnas grönsaks- och köttkonserver,
vinbärsgele m m. Vinbärsgelen finns väl fortfarande kvar med ESSELI-namnet. Frysvaror måste också ha ingått i sortimentet. Fraktades väl i släpet, medan konserver m m fick åka i lastbilen. En, sedan länge tillbaka, pensionerad arbetskamrat körde på 1960/1970-talet långtradare. Han nämnde bl a om just denna "ESSELI-bil". Ska försöka få tag på honom och kolla lite mera fakta. :)
bilobuss
bilobuss

Inläggav Thomas Almen » 22 aug 2008, 20:04

Färgsättningen är väl samma som Forss-Parator hade på några ekipage man byggde upp på 70-talet?. Tanken var att snabbt kunna låna ut bil eller släp till åkare som på ett eller annat sätt drabbats av olycka. Lennart Forsvik i Nordmaling valde väl också färgerna på sitt åkeri, tror mej också sett en FB 88:a som gick för ÖSA-fabriken i Alfta.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 22 aug 2008, 20:19

Kristianstads Thermotrans skrev: Han nämnde bl a om just denna "ESSELI-bil". Ska försöka få tag på honom och kolla lite mera fakta. :)

Ser med stor spänning fram mot det :)
Det är lite irriterande när man känner igen något, men inte kan placera det. Så det skulle verkligen vara kul att få reda på lite mer om ekipaget. En annan sak jag kom att tänka på...skulle det kunna vara ett inrikessläp ändå?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 25 feb 2009, 23:30

Uppgift från Sven Bengtson:
Bilen är en Volvo FB88 av 1966 års modell (chassinummer 218), dvs väldigt tidig dylik. Tillhörde Åkeriägare Uno Andersson, Skottorp. Han hade den till 1971 och bilen hamnade senare i H-län.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav akeri48 » 14 apr 2011, 02:50

Stellan skrev:Bilspedition och Autotransit ligger mig speciellt varmt om hjärtat, och jag vill gärna få veta så mycket som möjligt om de olika åkerierna som körde åt dem på den tiden. Jag hittade den här bilden när jag höll på att scanna in en del av arkivet, och blev väldigt glad...och nyfiken på dess historia.

Bild

Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med information om åkeriet på bilden, och om det är någon som känner igen reklamen på släpet. Det ser nästan ut som om det skulle kunna vara reklam för Findus, men jag är lite osäker på det.Ja det är kul att se dom gamla fina bilarna, det var Uno Andersson i våxtorp som ägde dom och han körde åt bilspedition i Halmstad. Reklamen på släpet står där Esseli. /Åke Ekström

/Stellan
akeri48

Återgå till Efterlysningar