Efterlysning stöld Mantorp

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Efterlysning stöld Mantorp

Inläggav Anders Ason » 27 aug 2013, 09:28

Under evenemanget Trucking festival på Mantorp nu i helgen stals det märken från två veteranlastbilar när de stod uppställda. För oss är det nog jämbördigt med att stjäla reliker i kyrkan!

Tips tas mot tacksamt om du kan ge upplysningar om händelsen eller har motsvarande märken liggande.

marke1.jpg
LS63, 1952
Här gapar stötfångaren tom!
marke1.jpg (66.98 KiB) Visad 17277 gånger

marke2.jpg
... även här en tom plats.
marke2.jpg (57.89 KiB) Visad 17277 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Efterlysning stöld Mantorp

Inläggav S-V L44 » 28 aug 2013, 01:21

Vissa individer har tyvärr inte en gnutta skam i kroppen.
Skedde stölderna under pågående evenemang, eller stod fordonen uppställda och oövervakade?

Antingen är det beställningsjobb eller så dyker märkena upp till försäljning på Tradera eller Blocket så småningom.

Det skall egentligen inte behövas, men numera är det tyvärr nödvändigt att märka alla sina stöldbegärliga grejor, inklusive enskilda komponenter.
Man kan märka dem på ett diskret sätt så att det inte stör bilens helhet.
Det är också bra att ta detaljerade foton över sina klenoder inklusive alla små kännetecken och eventuella skavanker så att man kan identifiera dem när och om grejorna väl dyker upp.
Det är ju inte säkert att man kan få tillbaks stulna grejor, men märkningen kan ju eventuellt ändå leda till tjuven/hälaren så att man kanske kan ställa frågor.

Själv är jag vis av skadan efter att blivit av med två Volvo strålkastare och några skyltar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 28 aug 2013, 10:20

Har ingen närmare info om det. Fick ett mejl och en förfrågan om vi kunde hjälpa till. Dina tips är bra och själv funderade jag på skruvförband som inte kan öppnas med vanliga verktyg. Känner inte till om bilarna stod uppställda över natten men förm. gjorde de det. Området borde väl vara övervakat, där fanns ju dyrare saker att stjäla?

Ett Volvomärke ligger på Tradera och just nu på 155 kr (utlagd före stölden).

Ja, det är en tråkig utveckling.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 28 aug 2013, 20:39

Erhållit ytterligare info:

Bilarna stod uppställda på inhägnat område på Manorp Park.
Säkerheten var vakter på natten som var tillsagda att övervaka dessa bilar på grund av tidigare stölder.
Detta är naturligtvis anmält till Trailers Team och Polis.
Trailers Team ser allvarligt på detta problem man kommer att försöka på sitt håll att hjälpa till.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav flak » 28 aug 2013, 21:19

Fan det borde vara prygelstraff på sånt :evil: , håll ögonen öppna, och hur nöjd ska man vara med sig själv när man skryter över sin nya märken...
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav gunnilse » 28 aug 2013, 21:28

Tyvärr detta är sorgligt men ingen nyhet själv vart drabbad både privat å sett i yrket hur vissa inte drar sig för något..

Man får försvåra så mycket det går med dagens små elhandverktyg demonteras det mesta på nolltid men sitter det en saxsprint på gängången till extraljusen, dubbla låsmuttrar (stor bricka mellan låsmuttrarna) eller om möjligt stukade gängor alt snabblim där det är möjligt å inte stör utseendet så e de inte lika enkelt att demontera snabbt det finns även envägs spårträskruv i låshandeln de får man borra bort skallen på vid demontering..

Å märka de med stans på baksidan typ reg nr etc.
gunnilse

Inläggav Bo Norvinge » 23 sep 2013, 22:03

Kör vidare under denna tråd även om den kanske borde ha en egen.

Hörde talas om ytterligare en stöld, men denna gång i samband med lastbilsutställningen i Ramsele.
Göran Nilsson som har den fina vägveks LS111:an blev av med familjens släktklenod, en åkarmössa.
Garanterat ingen här som har den men man kan inte undgå att åter ställa den väl utslitna frågan - vart är vi på väg?
Då menar jag inte ur TV-programmet "På spårets" innebörd.

En annan fundering - är det verkligen lastbilsfolk som gjort detta på Mantorp och i Ramsele. Man ska ju inte generalisera och det verkar också gälla i positiv bemärkelse.
Tydligen finns det skit även i vår bransch.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lasse Hsand » 24 sep 2013, 05:49

Lördag den 21/9 under lastbilsträffen i Ramsele så blev vi bestulen på en mycket värdefull sak för oss. Våra veteranbilar stod uppställda och vid senare tillfälle upptäckte vi att en gammal chaufförsmössa blev stulen! Den var upphängd i våran scania 76:a på bakväggen. Denna är i Nyskick och gått i arv länge, därför den betyder så otroligt mycket för oss! Chaufförsmössan är av gammal stil, är svart och har transportarbetarförbundets symbol på framsidan! Har ni hört eller sett något om stölden hör av er så fort som möjligt! Alla tips är välkommna! Den betyder otroligt mycket inom våran familj tack vare att den ha gått i arv så länge. Och försöka hitta en sådan i sånt skick är omöjligt! Snälla hör av er!

Från deras sida på FB. Det är för jävligt att folk inte kan ge fan i saker!!!! :evil:
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav flak » 24 sep 2013, 09:54

Det var det jävligaste, tänk att man har mage att sno en sån :evil: vi får hoppas att alla håller ett öga på marknaden och har du bild på den så kan vi ju efterlysa den!!
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav flak » 11 jan 2014, 00:25

Just nu finns en sådan på Tradera...men den kanske kom tillrätta eller?
http://www.tradera.com/item/1005/199254 ... 7-cm-bred-
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav gjutarleif » 11 jan 2014, 17:46

Till ägaren av volvon från Borensbergs åkeri.

Mycket tråkigt när någon klåfingrig varit i farten, kan inte tänka mig att det är någon veteranbilsentusiast som varit framme.
Eftersom jag jobbat med gjutning av aluminium i mitt yrke hjälpte jag vid ett tillfälle en "volvoåkare" att gjuta ett gammalt volvomärke till hans ny FH 16 ekipage. Han hade lånat ett märke som jag använde som gjutmodell. Som tack för hjälpen gjöt jag även ett märke till mig själv. Av bilden på baklämmen tror jag att märket är av den typ som blev stulet. Texten är VOLVO TURBO DIESEL och i storlek som på avtrycket på lämmen.
Det gjutna märket som jag har är ett ämne som ej är lackerat.
Om du inte har fått tag på något märke så hör av dig till mig så får du mitt. Lackering kanske du kan ordna själv.
Skicka ett PM eller hör av dig till mig:

Leif Eriksson
Telefon: 0571 21041
Mob: 070 66 06 914

hälsningar/gjutarleif.
gjutarleif

Återgå till Efterlysningar