Jag lämnade följande uppskattning till "Magirus" innan efterlysningen fördes in i forumet.
Jag letade bland den litteratur jag har, men tyvärr kunde jag inte hitta några viktuppgifter.
Då får man försöka göra en grov skattning mellan tummen och pekfingret.
Ett tvåaxlat Regent-chassi med hytt, men utan övrig påbyggnad, hade en total tjänstevikt på cirka 4900 kg fördelad på cirka 2900 kg fram och 2000 kg bak.
Hytten väger runt 300 kg.
Vad kan karosseriplåten såsom huv, skärmar, etc. väga? 200 kg kanske.
Framaxel med fjädrar, hjul och däck samt främre delen av rambalkarna kanske väger 600 kg.
Främre delen av ramen kanske väger 400 kg.
Om viktuppgifterna säger tjänstevikt så bör de inbegripa cirka 250 kg för förare och alla vätskor (diesel, olja & kylarvätska).
Kvar är cirka 1150 kg för motor och växellåda. Och då skulle jag vilja ha fördelningen 650 kg motor och 500 kg växellåda.
Kan det vara rimligt?
Det skulle vara intressant att få veta "riktiga" vikter så småningom. Det är alltid bra att ha ett hum om vikter så att man kan anpassa lyft och transporter därefter.
I hobbysammanhang är det kanske inte alltid man har de rätta eller t.o.m. överdimensionerade lyftverktygen.
// Kjell N