Lastbilar i gruvdrift

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastbilar i gruvdrift

Inläggav Sven-Olof Eklund » 26 jul 2011, 22:43

Hej. Min fru är uppväxt i Tuna-Hästberg i dalarna (född 1954) och hon har berättat för mig att när hon var barn körde man järn malm med dumpers och lastbilar mellan gruvan och anrikningsverket, men hon kommer inte ihåg hur dessa såg ut tyvärr. Är det någon som vet vilka bilar som användes på 50 och 60talen? Jag gissar på Scania-Vabis 135a ,Regent eller 75 or. Kanske Volvo Titan? Har lånat en bok av svärmor som handlar om gruvdriften i Tuna-Hästberg, men det som står om lastbilar är att man började med lastbilstransporter 1948.
Någon som vet mera?
Sven-Olof Eklund

Re: Lastbilar i gruvdrift

Inläggav S-V L44 » 26 jul 2011, 23:27

Nu spårar kanske tråden ur tidigt då dessa rader som följer inte har med den aktuella gruvan i Tuna-Hästberg att göra.
Men det har ju i alla fall anknytning till gruvdrift, och det finns ju väldigt många gruvor här i landet.

Jag har en Volvo L249 V från 1952 som började sin karriär i oktober 1952 vid AB Zinkgruvor i Falun. Bilen var försedd med plåtklätt tippflak och lastapparat, och den blev sedermera försedd med tank för kalktransporter och förflyttad till Boliden och är idag degraderad till en Epatraktor.

Jag har nyligen sett uppgifter på en Scania-Vabis 2L12 från 1948 som övergick från att transportera kolsvart till att transportera mjölkvitt.
Bilen gick några år efter sin tillverkning hos Kågeröds Kolgruva i Skåne under 3 år och såldes sedan till Kågeröds Mejeri var den gick ytterligare ett par år innan den togs ur tjänst.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Lastbilar i gruvdrift

Inläggav Per Thomson » 05 sep 2011, 22:40

Många av fordonen på denna sida bör väl kunna överensstämma . . . http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=652
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Efterlysningar