Efterlyser släktingar som arbetat på Scania Vabis

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Efterlyser släktingar som arbetat på Scania Vabis

Inläggav zilburlion » 06 apr 2011, 11:20

Jag undrar om någon på detta Forum vet var man skulle kunna hitta information om släktingar som jobbat på Scania Vabis. Det är 2 personer en man (Fritz Lolicek, osäker på stavningen av efternamn) från Österrike/Wien, som kom till Scania för att visa hur man tillverkar korkmattor (Detta var någon gång i början på 1900-talet, möjligen 1910-talet). Han träffade där min farmors mamma (som hette Sigrid, och var svensk boende i Södertälje). Är mycket angelägen om att få någon info om vart jag skulle kunna vända mig för att få veta mer om detta. Denna Fritz tvingades sedan hem till Österrike för att delta i 1:a världskriget. Sedan vet ingen något om hans öde.
Mycket tacksam för svar!!!
zilburlion

Re: Efterlyser släktingar som arbetat på Scania Vabis

Inläggav s-v1917 » 20 apr 2011, 07:23

Prova att kontakta Scania eller fackföreningen på Scania IF Metall om han var verkstadsanställd förståss.
Det finns en hel del historiska saker kvar på Scania, bara man får tag i rätt person så kan det gå.
Annars kan du försöka få tag i Göran Gelotte i Södertälje, tel. 08 - 550 317 20
Han kan otroligt mycket om historia om Södertälje.

Lycka till
s-v1917

Inläggav zilburlion » 10 maj 2011, 11:23

Hej och tack så mycket för ditt svar. Jag ska prova att kontakta IF Metall först. Scania har jag redan kontaktat två gånger utan att få något svar.
Hoppas det går bättre med Metall.
zilburlion

Inläggav Lars-Gunnar » 10 maj 2011, 21:48

Hej!

Prova denna länk http://aforum.genealogi.se/discus/ och gå till ämnen under diskussioner.

Där kan du ställa din fråga och då hjälper det om du har födelsedata och senaste boendeort. Berätta så utförligt du kan så får vi se om du får någon hjälp eller råd.
De som bevakar Anbytarforumet är proffs som har släktforskat in decinner. De har ett nätverk som är världsomspännande i vissa fall. Du kommer att få se att det är mycket många från USA som söker sina svenska rötter och de blir oftast hjälpta.

Världskrigen vet jag inte om de sitter på men det skulle förvåna mig om där skulle vara vakant.

Men, ha inte för störa förväntningar för om du får reda på en del av vad du vill blir glädjen dubbel glädje.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav zilburlion » 18 maj 2011, 13:09

Hej och tack för upplysningen. Har precis blivit medlem på anbytarforum tack vare dig. Där finns mycket att läsa...
zilburlion

Inläggav Lars-Gunnar » 19 maj 2011, 22:34

zilburlion skrev:Hej och tack för upplysningen. Har precis blivit medlem på anbytarforum tack vare dig. Där finns mycket att läsa...

Ja, det stämmer. Ett mycket facinerande och läsvärt forum om allt möjligt kan man säga. Jag har själv förlorat mig i detta forum och försökt se om jag har någon anförvant på håll.
Hoppas att du tar mod till dig och slänger in frågan ty du kan inte förlora utan snarare ev. vinna. den du säker efter kan ha blivit döda i kriget eller emigrerat eller träffat en ny kvinna och valt att inte höra av sig. Allt möjligheter finns.

Men kör inte med alias utan använd ditt rätta namn, både för och efternamn annars blir du inte trovärdig.
Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Efterlysningar