Sida 1 av 2

Volvo N88 dumper

InläggPostat: 07 okt 2010, 13:21
av tordson
Hej igen, jag har en ny fråga om lastbilar, nämligen Volvo N88 dumper. Jag jobbade på motorvägsbygget mellan Nacka-Saltsjöbaden år 1969-71 och körde BM dumper. Vid några tillfällen var jag inlånad åt AB Armerad Betong och körde en Volvo N88 tungdumper. Nu har jag tänkt mig ett modellbygge av denna bil. Det tråkiga är att jag inte fotograferade dom samt att jag inte minns riktigt om alla bilarna hade "ekerfälgar" av typen GF eller Trilex. Flertalet var 6x4 men även 6x2 fanns. Min fråg är, har någon en bild eller finns det någon brochyr om dessa? De var orange lackerade med AB Armerad Betong i blått på dörrarna. Jag tror att fabrikatet på påbyggnaden var "Meiler" eller något liknande samt att tippkolven var liggande parallelt med ramen. Hoppas på svar med bild eller var det kan finnas någon av dessa bilar stående. Enligt uppgift jag fått så exporterades de flesta. Hälsningar Tord Karlsson

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 07 okt 2010, 15:36
av Reid Hulting
Hej, bild på baljan kanske du hittar bland mina bilder på sidorna "medlemmars bilar" här på forumet, fast baljan ligger på Scania. På blocket lade Nacka Express ut en Volvo NB88 till försäljning igår, där var en ganska bra bild på den. Hälsn. Reid.

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 07 okt 2010, 21:36
av tordson
Hej Reid. och tackar för att du tar dig tid att svara. Jag får bara erkänna att jag har inte en aning om hur jag hittar till "medlemmars bilar" ?? Jag har också provat med att hitta bilen på Blocket som du nämde som Nacka Express har till salu, kanske att den redan är såld ?? för jag hittar inte den. Tackar o bockar //Tord

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 07 okt 2010, 21:44
av Stellan
De finns här, under "presentationer": viewforum.php?f=36

/Stellan

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 07 okt 2010, 23:39
av Reid Hulting
Hej, det finns även en N88 -69 bland bilderna. Fast det är en tvåaxlad dragbil med maskintrailer, men framdelen ser ju likadan ut på både två- och treaxlade bilar. Hälsn. Reid.

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 08 okt 2010, 07:13
av tordson
Morrn då´ Att det är samma "balja" som är monterad på din Scania är mycket sannolikt tycker jag så den får nog bli förebild för en dumperbil. Framdel är inte så stora problem med då jag har en N86 -69 som är samma kaross. En undran är förståss, var finns din dumperbil ? Då det är av intresse att få ta bilder och mått. //Tord (det är troligtvis samma byggnation som är monterad på en tvåaxlig gul Scania som är på framsidan på en brochyr)

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 08 okt 2010, 11:33
av tordson
Hej, jag hittade denna bild i dag: http://www.bouwmachineweb.com/gallery/m ... alNumber=3
verkar vara av märket Meiller på en N88. //Tord

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 08 okt 2010, 18:34
av Reid Hulting
Hej, bilen finns nere vid Nyköping och förmodligen kommer jag att finnas där nu på söndag. Du kan slå mig en signal på 070 3308182 så kan vi se vad som kan passa. Hälsn. Reid.

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 09 okt 2010, 20:53
av tordson
Hej Reid. tackar för erbjudandet men jag är borta i morgon, Söndag. Hoppas jag får möjligheten att vid ett senare tillfälle studera din dumperbil så jag kan börja med modellbilen. Ha en bra Söndag ! //Tord

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 07 nov 2014, 19:19
av Thomas Alvén
Hej! Mitt namn är Thomas Alvén och jag har nyligen blivit medlem i detta forum. När jag läste ditt inlägg så rann alla mina gamla minnen fram som en film ifrån gamla tider. Jag arbetade som chaufför hos det gamla AB Armerad Betong åren ifrån 1970 till 1976 och jag kan lova dig att jag stortrivdes. Den första bilen jag fick köra var en Volvo NB 88 -38 med en sådan bergdumper som du så riktigt beskriver, reg,numret var E5591 och alla dessa fordon som kördes på min tid i Hallonbergen i Sundbyberg var registrerade i Norrköping. Maskinchefen var inom vår krets den legendariske OLA NILSSON, när han kom med sin Volvo Amazon 123 GT på arbetsplatsen så stod vi alla GIVAKT. Lastbilarna och maskinerna skulle skötas och vi skulle vara korrekta. Chefen för oss alla var i Stockholm på vår avdelning var den mycket omtyckta och trevliga URBAN BORGLUND i Huddinge. Vi hade Volvo NB 88:or med dels tungdumprar som enbart fick köra inom arbetsplatsen mellan bergtäkten och stenkrossen samt SÖRLINGs bergflak som fick köra finberg till Barkarbykrossen ifrån Hallonbergen. Jag har mycket att berätta samt en del foton ifrån den tiden på både våra lastbilar och maskiner. VOLVOS NB 88:or samt deras efterföljare 1974- N12 25 glömmer jag aldrig. PS- Vi på ARMERAD BETONG AB Hade för den tiden mycket bra lön och jag tjänade nästan dubbelt så så mycket som min far KAPTEN ALVÈN och jag körde lastbil!!!!!!! DS.

MVH: Thomas Alvén tidigare anställd hos AB AB ARMERAD BETONG.

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 07 nov 2014, 19:34
av sjömannen
Var dessa N88 bergdumprar utrustad med momentomvandlare?

Sjömannen

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 07 nov 2014, 19:35
av Lars-Gunnar
Hej Thoma och välkommen till veteranlastbilarnas mecka.

När du har mycket att berätta kan du ju skapa ett eget tråd under Volvo eftersom du körde Volvo NB88. Per som är forumets strateg kanske visar dig vägen.

Trevligt att du hittade hit. Vi är inte bortskämda med nykomlingar direkt som har något i bakfickan.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 08 nov 2014, 11:41
av Thomas Almen
Måste ju bara morsa på en med nästan lika namn :D. Även min officiella bana började med en NB 88-38 med Sörlingbalja. Förträffliga vagnar! :wink:

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 08 nov 2014, 13:23
av Z 1578
Thomas Almen skrev:Måste ju bara morsa på en med nästan lika namn :D.


Jag trodde du börjat skriva under pseudonym...

Re: Volvo N88 dumper

InläggPostat: 09 nov 2014, 18:51
av Thomas Alvén
sjömannen skrev:Var dessa N88 bergdumprar utrustad med momentomvandlare?

Sjömannen


Nej, ingen av bergbilarna hade momentförstärkare, men 1972 fick jag en nästan ny VOLVO NB 88 med denna utrustning och så vitt jag kommer ihåg var jag ensam om den på Armerad Betong. Det var en grusbil med Östervåla bygge och jag körde asfalt på sommrarna och kross på vinterhalvåret med en BRIAB boggikärra. Jag vill inte romantisera men jag tyckte verkligen om den bilen...............Men sen kom ju N 12 orna, jag fick en sprillans ny den 23/12 - 1973 med HX system och Växjö släp, EN LITEN JULKLAPP FRÅN OLA NILSSON. Det var en förseriebil utan lykttorkare bl.annat. Julen firade jag med att putsa och feja på den till min dåvarande fästmös förtret