Sida 1 av 1
LS75 Globetrotter

Postat:
14 jun 2010, 22:10
av Stellan
En verkligt udda och ovanlig bil som jag aldrig har varken hört talas om eller sett tidigare, så det måste vara ett ovanligt foto. Fotografiet har jag fått låna av en kamrat som körde på Europa under -60 talet, och jag undrar främst om någon kan hjälpa mig med att bestämma vem tillverkade hytten. Det enda han kunde berätta var att överdelen inte var avsedd att att sova i, utan bara användes till bagageutrymme. Kanske Per kan fylla i lite detaljer om åkaren?

/Stellan
Re: LS75 Globetrotter

Postat:
14 jun 2010, 22:34
av Thomas Almen
Helt klart en BeGe-hytt, men hade höjningen gjorts av dom eller nån annan, tro?. Bilen såg lite "brukt" ut.
Re: LS75 Globetrotter

Postat:
14 jun 2010, 22:35
av Lars-Gunnar
Är "stommen" en BeGe? Floby hade väl en list på dörrsidan? Har den något slältskap med Evensen i Norge?
En mycket intressant bild Stellan. Vi som bodde i Norrland körde grus, sågspån, björk- och granmassaved samt timmer och där var det konventionella hytter för hela slanten. Man såg inget annat än mest BeGe (som för övrigt började tillverka hytter 1946) och lite Floby eller långtradarhytter. Där jobbade man och tog sen bilen med sig i sängen närapå.
Lars-Gunnar

Re: LS75 Globetrotter

Postat:
14 jun 2010, 22:43
av Stellan
På bilden hade den gått några år, men påbyggnaden ska ha varit med från början. Jag gissade själv på Be-Ge, men är lite osöker på om de gjorde specialhytter redan på -60 talet. Notera även att hytten inte är förlängd, utan att det bara är taket som "höjts".
/Stellan
Re: LS75 Globetrotter

Postat:
15 jun 2010, 11:54
av Per Thomson
Intressant foto Stellan!
Jo, det var ju på "nos"-bilarnas tid, dvs början 60-tal som de här modifierade eller specialbyggda hytterna förekom, just på bilarna som gick på kontinenten. En typisk resa tog mellan 5 och 7 dagar och ibland kanske 8 till 10 dagar om det handlade om t ex Österrike eller Italien. När så den frambyggda "sommar"-Scanian och Volvo "Tip-Top-en" kom ersatte dessa modeller i snabb takt "nos"-bilarna då det gällde att uppnå så många flak-meter som möjligt inom ramen för de längdbegränsningar som gällde. För de viktigaste genomfarts-länderna som Västtyskland, Holland, Frankrike och Österrike gällde 18 meter för bil + släp och 15 meter för trailer. Om jag minns rätt var det endast 14 meter för bil + trailer i Italien och Österrike tidigt 60-tal.
Hytten på den här bilen är endast höjd medan Lindfors och Evensens hytter även var breddade. När man var hänvisad till en lastbilshytt under så långa tidsperioder som dessa resor kunde ta så är det förståeligt att de trånga standardhytterna frestade på och även om det handlade om 1350 eller 1450 hytter så var det inte mycket plats för extrakläder och klädbyte. Ofta var man tvungen att även laga till lite frukost eller fika i hytten om det var kallt eller dåligt väder. Med den extra höjden gick det lite bekvämare att byta kläder när man nästan kund stå upp i hytten. Och under den varma årstiden kändes dessa hytter mycket svalare då man hade lite luft ovanför huvudet - det här var ju innan det fans luftkonditionering att tillgå. Danskar och Holländare som körde mycket på kontinenten byggde ju sina hytter högre och bredare så det var ju naturligt att även vi svenskar förde fram önskemålet om bättre utrymme till Be-Ge.
Jag är inte helt säker på att jag minns den här bilen, fråga din kontakt som du fått bilden av om "Skaraborgaren" väcker något minne hos honom. Någon med tillgång till Landsarkivets data kanske kan ta reda på ägaruppgifter?
Re: LS75 Globetrotter

Postat:
15 jun 2010, 13:22
av Robert Eliasson
Är inte detta Bertil "Cirkus" bil som han körde?
Re: LS75 Globetrotter

Postat:
15 jun 2010, 13:30
av Per Thomson
Bra Robert!
Kolla med Bertil om du har möjlighet! Kolla också vem han köpte den av!
Re: LS75 Globetrotter

Postat:
15 jun 2010, 15:53
av Stellan
Jag ska höra med kompisen nästa gång jag träffar honom, han lovade att berätta mer om bilderna jag fick låna
Trots att hytten är mycket högre än standardhytten så var den inte öppen tvärsöver, utan det var bara en lucka i taket så att man kunde slänga upp bagaget där. Men trots det så var ju den här hytten att föredra, då man blev av med mycket prylar från hytten i övrigt.
/Stellan