av Per Thomson » 15 jun 2010, 11:54
Intressant foto Stellan!
Jo, det var ju på "nos"-bilarnas tid, dvs början 60-tal som de här modifierade eller specialbyggda hytterna förekom, just på bilarna som gick på kontinenten. En typisk resa tog mellan 5 och 7 dagar och ibland kanske 8 till 10 dagar om det handlade om t ex Österrike eller Italien. När så den frambyggda "sommar"-Scanian och Volvo "Tip-Top-en" kom ersatte dessa modeller i snabb takt "nos"-bilarna då det gällde att uppnå så många flak-meter som möjligt inom ramen för de längdbegränsningar som gällde. För de viktigaste genomfarts-länderna som Västtyskland, Holland, Frankrike och Österrike gällde 18 meter för bil + släp och 15 meter för trailer. Om jag minns rätt var det endast 14 meter för bil + trailer i Italien och Österrike tidigt 60-tal.
Hytten på den här bilen är endast höjd medan Lindfors och Evensens hytter även var breddade. När man var hänvisad till en lastbilshytt under så långa tidsperioder som dessa resor kunde ta så är det förståeligt att de trånga standardhytterna frestade på och även om det handlade om 1350 eller 1450 hytter så var det inte mycket plats för extrakläder och klädbyte. Ofta var man tvungen att även laga till lite frukost eller fika i hytten om det var kallt eller dåligt väder. Med den extra höjden gick det lite bekvämare att byta kläder när man nästan kund stå upp i hytten. Och under den varma årstiden kändes dessa hytter mycket svalare då man hade lite luft ovanför huvudet - det här var ju innan det fans luftkonditionering att tillgå. Danskar och Holländare som körde mycket på kontinenten byggde ju sina hytter högre och bredare så det var ju naturligt att även vi svenskar förde fram önskemålet om bättre utrymme till Be-Ge.
Jag är inte helt säker på att jag minns den här bilen, fråga din kontakt som du fått bilden av om "Skaraborgaren" väcker något minne hos honom. Någon med tillgång till Landsarkivets data kanske kan ta reda på ägaruppgifter?
Hälsningar
Per Thomson