Scania-Vabis skogsfynd

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis skogsfynd

Inläggav Landström » 05 jun 2010, 00:28

Jag var ute och gick en sväng ikväll i skogarna runt där jag bor och fyndade den här gamla lastbilen långt inne i skogen.
Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Det sitter en regplåt av den gamla modellen, men glömde bort att skriva ner siffrorna. Går det att kolla upp något om fordon via de gamla regnumren?

Nedan är fyra högupplösta bilder på gamlingen. Förhållandevis lite rost på allting som befunnit sig en bit ovanför marken då bilen troligtvis stått där i en sådär 40 år.

http://galler.mine.nu/~burre/scania01.jpg
http://galler.mine.nu/~burre/scania02.jpg
http://galler.mine.nu/~burre/scania03.jpg
http://galler.mine.nu/~burre/scania04.jpg
Senast redigerad av Landström 01 sep 2011, 11:50, redigerad totalt 1 gång.
Landström

Re: Scania-Vabis skogsfynd

Inläggav Lasse Hsand » 05 jun 2010, 08:07

Tjena Vilket skogsfynd en Scania är det men vilken modell har jag inte nån ide om. Men har du ett läns nummer kan du ta kontakt med landsarkivet i Härnösand. Jag vet att där finns papper på Y Z AC och gävleborg. Om jag inte minns fel så finns Z- län bara kopierade och orginalen är i Östersund. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Landström » 05 jun 2010, 12:38

Jag var förbi och kikade på bilen igen och skulle skriva ner regnumret, till mitt förtret så saknar den en siffra och 2 siffror är trasiga.
Jag hittade plåten på motorn där motornumret skall stå, men det var för mycket fastgrodd skit, så jag måste gå tillbaks med en vettig borste och lite lösningsmedel.
Någon märkplåt för chassinummer hittade jag inte framme vid kofångaren under alla löv och mossa, inte heller på någon av dörrarna (de var något trögöppnade, minst sagt) och inte heller under all mossa och löv i handsfacket. :(
Enligt totalvikten så vill jag få bilen till något mellan L10 och en Drabant, men bakhjulen är 10-bultade (framaxel saknas).
Landström

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jun 2010, 14:12

Det var intressant men bilderna tog tid att ladda ner fast jag har 8 Mbits bredband.

Ser att det är 3624 x 2448 bildpunkter motsvarande 4,77 Megabyte.

Hoppas att du inte tar illa upp men jag tog mig friheten att förminska bilderna från 100% till 18 varvid formatet blev 588 x 441 bildpunkter motsvarande 102 Kilobyte och så lägger jag upp fotona på forumet.

Mx-last 5,280 kg?
St.- hj In är väl vad vi idag benämner axeltryck och det brukar väl vara lite mer än maxlasten t.ex. 6,640. Vad tror ni andra om det som står på bild 4?

Lars-Gunnar :D

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Bild

Bild

Lars-Gunnar

Inläggav Landström » 05 jun 2010, 14:30

@ Lars-Gunnar, jag ber om ursäkt. Jag glömde bort att alla inte har supersnabba bredbandsanslutningar :P

Märkning på plåten på motorn:

SCANIA
VABIS

TYP: D622
HKR: 135
CYL. DIAM: 115
SLAGLÄNGD: 136

MOTORNR: 66679

Då all information på plåten står ovan så bifogar jag iaf en högupplöst bild för de som vill kika själva:
http://galler.mine.nu/~burre/scania05.jpg
Note: 5-56 löser tydligen smuts väldigt bra ;D

Då det är en rak sexa så bör det rimligen vara en Regent eller en av dess föregångare, eller? Någon som har möjlighet att kolla upp information på motornumret?

Bilen står på byns mark, tydligen, men jag har inte lyckats lokalisera ägaren. Med all förmodan så tillhör den dock någon närmare släkting, då vi äger all mark som är runt omkring. Troligtvis är dock ägaren bortgången sedan ett tiotal år tillbaks.
Jag har några gamla trafikskyltar liggandes i garaget, så jag skall ta och kika om siffrorna kan stämma överens med det lilla som finns kvar av den främre regplåten på skogsfyndet.

Edit:

De trafikskyltar jag hade var bara AC 3-siffriga. :(
Regplåten på skogsfyndet har regnummer A?39??
De sista två siffrorna ser ut att vara 3950 eller 3930, sen om det stått en femte siffra efter A:et vet jag inte, men det känns konstigt att en Stockholmsbil hamnat här uppe. Jag skulle tippa på att slutresultatet blir AC3950 eller AC3930 där det förstnämnda verkar vara det mest troliga, rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Landström 01 sep 2011, 11:51, redigerad totalt 1 gång.
Landström

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jun 2010, 16:50

Landström, ingen fara på taket.

Jag ser att det är ett AC-nummer? Jag kommer från Hällnäs i Västerbotten men bor i Sundsvall. Minns så väl de gamla reg. skyltarna som hade länsbokstäverna. När man var barn brukade man se varifrån bilarna var men sedan tror det var 1965 blev allt så anonymt. Jag tror inte det är en stockholmsbil utan jag är bergis på att det är AC detta då du hittade den i Umeå-området. Hur är skicket? Har det vuxit mycket träd och buskar genom flaket eller?

Bra gjort att hitta informationen om bilen. Är du bekant med tyngre fordon?

S-VL44 är vår Scaniaexpert. Vänta tills han har sett detta så får vi se vad han tror.

Klicka här viewtopic.php?f=11&t=1865&p=16438#p16438 så får du se ett annat skogsvrak också en Scania-Vabis.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 05 jun 2010, 18:49

Mycket troligt att det handlar om en AC-bil.
Jag har hittat flera lastbilar med 4-siffriga AC-nummer.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lasse Hsand » 05 jun 2010, 19:13

Tjena vi skrev ju om bilkalendern i en tidigare tråd ingen som har en för västerbotten. Den jag har för y och z län är det många 4 siffriga nummer. Gammal men rolig bok som ger snabba svar.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jun 2010, 19:28

Bilkalendern gällande AC och BD-län finns på Umeå stadsbibliotek. Den finns i form av tidsskrift från 1958 - 1962.

http://www.minabibliotek.se/work_detail ... 87b4518f7b

Lars-Gunnar

Inläggav swedishbrasscar » 05 jun 2010, 20:14

Intressant skogsvrak!
Motortypen D622 användes i L60/LS60-serien.
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Stellan » 05 jun 2010, 21:14

Här kan man få lite mer information om L/LS60-serien...viewtopic.php?f=11&t=2072&hilit=sammanst%C3%A4llning

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Landström » 05 jun 2010, 21:28

@ Lars-Gunnar
Skicket verkar ändå rätt okey även om allt trävirke är bara småsmulor av, så flaket och golvet inne i hytten är inte mycket att hurra för.
Rosten är begränsad till fotsteg och tunn plåt där omkring som det gått hål på, samt även lite lite i nederkant på hytten. Inga träd har dock växt igenom flaket.
Taket har två rejäla bynglor inåt. Framaxel saknas. Delar av motorn verkar vara försvunna, alla remmar och slangar har fallit i bitar sedan länge. Hälften av de där häftiga pinnarna framför kylaren är borta. Motorhuven har blivit lite krokig, men den går nog att räta till (fyndade den under en jävla massa mossa brevid bilen).

Skall ta mig dit senare ikväll igen när det blivit för kallt för myggen så att jag slipper ha mygg-kostym än en gång. Funderar på att brumma ner baklastaren dit och lyfta loss eländet för att sedan bära hem den och ställa in i garaget så att den får göra alla andra leksaker sällskap.

@ Lasse Hsand & Lars-Gunnar
Jag får bestämt ta mig en sväng förbi biblioteket på måndag och ordna mig några exemplar av den där bilkalandern i sådana fall :)

@ Lars-Gunnar
Jag är iaf hyffsat bekant med tyngre fordon. Uppvuxen med åkerier och lantbruk sedan dag 1, så det mesta löser sig. Sätt mig bakom ratten, eller spakarna, på valfritt landburet fordon, ge mig 30 minuters träning och jag utför mirakel ;) (inkluderat 25 meters link-trailer-ekipage ;D )
I alla fall så kan vi låtsas att det är så :)
Landström

Inläggav Per Thomson » 06 jun 2010, 01:00

Fick dessa uppgifter av Sven Bengtsson:

Noterade i kväll att det kommit upp en punkt på Veteranlastbilar Forum med titeln "Scania-Vabis skogsfynd". Det uppges att skogsfyndet har motor D622 nr 66679. Om detta är originalmotorn, så satt den i chassinr 83182, typ L63, 1952 års modell, levererad till AB Grahns Vägbyggnader, Vindeln. Tänkbart regnr är AC3939.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 06 jun 2010, 02:41

Per Thomson skrev:Fick dessa uppgifter av Sven Bengtsson:

Noterade i kväll att det kommit upp en punkt på Veteranlastbilar Forum med titeln "Scania-Vabis skogsfynd". Det uppges att skogsfyndet har motor D622 nr 66679. Om detta är originalmotorn, så satt den i chassinr 83182, typ L63, 1952 års modell, levererad till AB Grahns Vägbyggnader, Vindeln. Tänkbart regnr är AC3939.

Nä nu går jag i tusen bitar!

AB Grahns Vägbyggnader blev jag varse tidigt. De hade 1955 en gul Volvo Titan en likadan som min far körde och de hade sin grusgrop mellan Hällnäs och Vindeln om jag nu minns rätt. Jag såg den nästan varje gång vi körde förbi då gropen låg utefter landsvägen. Mellan Hällnäs och Vindeln är det 14 km. Men som jag minns blev han inte så länge där han var.
Vet ej om han slutade eller fusionerade med något annat åkeri eller sålde.

Vad världen är liten!

Lars-Gunnar

Inläggav Landström » 06 jun 2010, 03:40

Jag går ut och letar reda på chassinummer, det måste banne mig finnas där under all jävla mossa. Jag återkommer med besked hurvida det stämmer med dessa uppgifter eller inte.

RegNr 3939 kan nog stämma, då siffrorna var aningen sönder, men siffran passar in i den form som fanns kvar. Jag ordnar en bild på regplåten också när jag ändå är där.

Uppdatering:

Jag hittade inget chassinummer framme vid fästet för den främre kofångaren :(
Nedan är dock en bild på regplåten med en högupplöst version här http://galler.mine.nu/~burre/scania06.jpg

Bild
Senast redigerad av Landström 01 sep 2011, 11:54, redigerad totalt 1 gång.
Landström

Nästa

Återgå till Efterlysningar