Hjälp med statistik

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hjälp med statistik

Inläggav Per Thomson » 07 maj 2010, 00:00

Transportstyrelsen uppger att det finns 2339 tunga (>3,5 ton) släpvagnar äldre än 30 år i trafik, alltså inga påhängsvagnar (=trailers) är med i denna uppgift. Kan denna uppgift vara sann :?:
För mig låter detta antal lite väl högt.

Till var och en, försök observera eller uppskatta vad hur vanliga sådana släp är i ert område :arrow:

Uppgiften behövs för undersökning om möjlighet till skattebefrielse för "veteransläpvagn".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Hjälp med statistik

Inläggav S-V L44 » 07 maj 2010, 07:39

Det låter mycket. Så många ser man ju verkligen inte i trafik.
Det är inte så att siffran återspeglar antalet vagnar som är registrerade men antingen i trafik eller avställda?
I så fall är det nog ett rimligt antal.
Rent generellt förvånas man över hur många gamla fordon det egentligen finns registrerade. Det stora flertalet är just avställda, men ändå i registret.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 07 maj 2010, 08:21

Enligt Transportstyrelsen är antalet totalt registrerade tunga släp äldre än 30 år 11536. Den siffran ifrågasätter jag inte även fast den är hög - det jag har svårt att förstå är att det skulle finnas så många äldre släp som över 2300 i trafik. De släp som ställs på tillfälligt (betalar skatt) i Sverige för veteranbruk uppskattar jag högst till ett 20-tal.

Om man använder 30-åriga släp eller äldre i näringsverksamhet (i trafik) så skulle det nog väcka uppseende. Är det så att så många som över 2300 används frekvent på våra vägar faller argumentet att vi skall verka för skattebefrielse för sådana släp i syfte att de skall bevaras i kulturhistoriskt intresse.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 08 maj 2010, 00:35

Jag tycker också ett 11536 är en för hög siffra totalt. Var håller då alla dessa släp till? Kan datanisse spela oss en spratt. Transportstyrelsen är en offentlig myndighet. Begär att få en kopia på den lista de har. Är det militärsläp inträknad? Hur många står avställda? Man säger att det FINNS 11,536 st inte hur många av dem som är påställda och i trafik. Är det 2,300? Vilka kriterier har Transportstyrelsen vägt in när de datakört/samkört sitt register med med ev. andra. Jag tror absolut att det är en siffra för mycket. 4 decimaler tror jag mer på.

Ingen seriös åkare skulle köra omkring med en 30 år gammal släpvagn. Ett släp slits och det blir många anmärkningar och reparationer. Åkarna köper nytt istället. 30 år är en himla lång tid för ett släp så det är otroligt om någon skulle t.e.x ha ren sådan bak bilen full med timmer.

Hur går det till när man lämnar ett släp för skrotning? Är det skrothandlaren som rapporterar att släpet gjort sitt eller är det åkaren? Jag vet att ett släp kan stå avställd lika länge som en bil. Händer det att en åkare renoverar upp ett gammalt släp och kör med det i det oändliga? Nya släp är ju inte billiga. Ett släp måste ju skrotas innan det avförs från registret.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 08 maj 2010, 19:46

Jag har grunnat lite på detta. Det måste gå att se hur många som har en tot.vikt över 10 ton. Då först kan det vara intressant för oss. Jag är på vägarna dagligen, och så där många gamla tunga släp finns inte i trafik. Även om man tar tivolisläp som en tänkbar faktor, så låter siffran verklighetsfrämmande. Ställ frågan en gång till, med viktindelning.
Thomas Almen

Inläggav bm1113 » 09 maj 2010, 18:09

intresant tycker man ser äldre vagnar då och då framför allt grotvagnar vet även flisvagnar mm och många som byggt om äldre till nyare vagnar

sen ska man ju tänka på att även vagnar byggda 1980 är veteraner nu

sen hur många privatreggade fd miltärsläp fins det ?

tex detta grotvagn ser då inte specielt nytt ut ?
http://www.postimage.org/image.php?v=aV_ZguA
bm1113

Inläggav Thomas Almen » 09 maj 2010, 18:42

Nja, tror nog grotsläpet är nyare än 1980, inte mycket kanske, men dock. Men som jag skrev, en viktindelning kunde vart intressant.
Thomas Almen

Återgå till Efterlysningar