Jag tycker också ett 11536 är en för hög siffra totalt. Var håller då alla dessa släp till? Kan datanisse spela oss en spratt. Transportstyrelsen är en offentlig myndighet. Begär att få en kopia på den lista de har. Är det militärsläp inträknad? Hur många står avställda? Man säger att det FINNS 11,536 st inte hur många av dem som är påställda och i trafik. Är det 2,300? Vilka kriterier har Transportstyrelsen vägt in när de datakört/samkört sitt register med med ev. andra. Jag tror absolut att det är en siffra för mycket. 4 decimaler tror jag mer på.
Ingen seriös åkare skulle köra omkring med en 30 år gammal släpvagn. Ett släp slits och det blir många anmärkningar och reparationer. Åkarna köper nytt istället. 30 år är en himla lång tid för ett släp så det är otroligt om någon skulle t.e.x ha ren sådan bak bilen full med timmer.
Hur går det till när man lämnar ett släp för skrotning? Är det skrothandlaren som rapporterar att släpet gjort sitt eller är det åkaren? Jag vet att ett släp kan stå avställd lika länge som en bil. Händer det att en åkare renoverar upp ett gammalt släp och kör med det i det oändliga? Nya släp är ju inte billiga. Ett släp måste ju skrotas innan det avförs från registret.
Lars-Gunnar