av S-V L44 » 04 dec 2010, 11:14
Jag har nu fått tips att Universitetsbiblioteket i Lund har arkiverat samtliga dagstidningar i landet (visserligen på mikrofilm) så det blir att försöka planera in minst ett halvdags besök. Risken blir väl att man fastnar i andra intressanta notiser precis som när man surfar på internet ibland. Där har man dock lärt sig att låta bli att avvika oplanerat eller spara som bokmärken/html-filer så att man kan återvända senare. Man får väl ta med det stora anteckningsblocket och göra många noteringar. Det kostar antagligen lite väl mycket att försöka ta kopior på allt. Kanske man kan spara digitalt, då skulle de bli enklare.
Jag växte ju upp några kilometer från Riks 2:an och det skedde ofta olyckor på vissa vägsträckningar, bl.a. vid Tågarp. Ofta (eller det var detta man minna) var det långtradare som körde in i hus längs med vägen. Jag minns bilder från flera av dess olyckor på 50- och 60-talet, men jag har inte urklippen. Hittar man bilder är det nog enklare att sedan vända sig direkt till respektive tidning och försöka få fram ett högupplöst foto, men det är ju bra att veta vilken dag fotografiet blev taget. Här kan det så småningom bli en hel del intressanta trådar att spinna vidare på.
Beträffande sökning hos SVAR eller på de olika Landsarkiven så förutsätter det naturligtvis att man helst känner till ett registreringsnummer eller eventuellt ett chassinummer och en tidpunkt då man vet att bilen var i drift. Om man inte vet grundinformationen så får man betala forskningsavgifter och detta kan bli mer kostsamt än det smakar, så därför är det bättre att antingen "bränna sin egen fritid" eller göra efterforskningar på annat sätt tills man får fram mer information.
Jag kände till registreringsnumren på min fars tre sista lastbilar inklusive Scanian ovan, så det var inga problem att själv leta upp registreringshandlingarna på Landsarkivet i Lund. Så därvidlag har jag full historik på dessa fordon. Scanian är den enda hittills som passerat en länsgräns, så därför har den haft tre olika registreringsnummer M3974, L3525 och M1400.
Genom värdefullt tips från Bosse Norvinge under hösten så har jag relativt enkelt lyckats finna ytterligare två av min fars lastbilar, en Volvo LV94 DT från 1939 och en Dodge Brothers WXH-48 från 1947.
Bosse tipsade mig om att söka bland sökta och beviljade trafiktillstånd. Det var lite svårt att få arkivpersonalen att hitta dessa arkiv då det tydligen inte är många som efterfrågar dessa, men när vi väl hittade böckerna så var det nästan busenkelt att hitta registreringsnumren. Trafiktillstånden är åtminstone i Lund arkiverade efter namn på trafikbilägaren, dvs. åkeri, åkeriägare, lastbilsägare, bussbolag, taxi, etc. samt årtal. De årliga ärenden kring trafiktillstånd är faktiskt inte alls många så man behöver inte spendera mycket tid att gå igenom dessa arkiv. Jag har dock kvar att söka från 1932-1939.
Det jag egentligen saknar allra mest nu är fotografier av lastbilarna. Sådana finns ju inte i de officiella arkiven. Vart skall man då försöka vända sig?
Man kan ju kanske tänka sig att någon av bilarna blivit fotograferade av andra än oss själva, t.ex. vid något lantbruk, industri, stadsmiljö, vägbygge, etc.. Därför försöker jag söka igenom olika kommuners bildarkiv och så småningom också försöka besöka olika museer och ta kontakt hembygdsföreningar. Om fordonen har haft olika registreringsnummer så är det bra att veta. Det är ju också bra att veta vart bilarna tog vägen (eller kom ifrån - som jag ser så köpte farsan alla sina lastbilar som jag funnit hittills fabriksnya) så att man sedan kan söka i rätt kommun, socken, etc..
Kännedom om trafikolyckor är också en möjlig källa till information. Så vitt jag känner till var farsan inte inblandad i någon allvarligare trafikolycka, men man kan ju tänka sig (som det visade sig med Scanian) att påföljande ägare varit det.
Sedan har jag ju fyra egna gamla lastbilar som jag också håller på att försöka ta fram information kring. Handlingar har jag lyckats rätt så bra med, jag saknar bara en period som min L51 befann sig i Norrbottens län. Alla bilarna kommer ifrån norr om Dalälven, så jag har ingen information om dem här i Skåne. Det visade sig faktiskt när jag fick det militära registreringsbeviset på min Scania-Vabis 2F12 snöslunga att den ursprungligen placerats på F10 i Ängelholm, så den borde jag kunna söka lite mer information på här nere.
Jag har också lyckats få fram en bild på min Scania-Vabis 2F12 snöslunga från dess allra första levnadsår. Tyvärr är upphovsrätten till bilden inte fullt klarlagd så jag kan inte visa upp den här. Jag vet inte heller om den bilden är tagen i Ängelholm eller på någon annan plats i landet. Det skymtar ytterligare en likadan snöslunga i ett garage bakom bilen.
// Kjell N