Bilefterlysning

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bilefterlysning

Inläggav S-V L44 » 22 feb 2009, 01:17

Jag har på andra platser här i forumet berättat lite om min fars åkeri, Asmundtorps Åkeri, utanför Landskrona.
Farsan hade en Scania-Vabis L44 av 1950 års modell.
Tyvärr är detta det enda fotot som mig veterligen finns bevarat på denna bil, och kvaliteten på fotot är minst sagt uselt i alla fall sett ur synvinkeln att lastbilen skulle vara det primära objektet.

Scania-Vabis L44 - 1950 - M3974 - Asmundtorps Åkeri.JPG
Scania-Vabis L44 - 1950 - M3974 - Asmundtorps Åkeri.JPG (96.06 KiB) Visad 19027 gånger

Jag har tre frågor till forumet:

1.) Finns det någon som har eller känner till ytterligare foton från detta åkeri? I synnerhet då avseende Scanian men även övriga bilar. (Jag har tidigare lagt in några foton här i forumet på ett par IH som farsan ägde efter han sålt Scanian.)

2.) Vilket hyttfabrikat kan det ha varit på Scanian? Kan man med hjälp av fotot dra några slutsatser? Bilen levererades från Scania-Vabis som ett chassi utan hytt så hytten är sannolikt en hytt från en lokal sydsvensk (förmodligen skånsk) hyttillverkare. Jag skulle själv förmoda att det var Gladsax, men jag har inga övriga bilder på Gladsax-hytter från den tiden att jämföra med.
Scania-Vabis L44 - 1950 - Hytt.JPG
Scania-Vabis L44 - 1950 - Hytt.JPG (36.38 KiB) Visad 19027 gånger

3.) Scanian såldes 1956 vidare till en Sigvard Svensson i Örkelljunga och fick nytt registreringsnummer L3525. Därefter såldes den 1958 till Snogeröds Gård vid Ringsjön och fick åter ett nytt registreringsnummer M1400. Bilen är inte antecknad som skrotad eller avförd ur bilregistret men mina ledtrådar slutar i augusti 1959 så vad som hänt därefter är fortfarande okänt. Finns det någon som kan bidra med ytterligare upplysningar eller t.o.m. uppgifter om kända foton på bilen med de nämnda ägarna?

Jag är mycket tacksam för alla tips.

// S-V L44
Senast redigerad av S-V L44 17 nov 2010, 11:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Bilefterlysning

Inläggav Lars-Gunnar » 22 feb 2009, 21:23

När jag ser denna hyttsida med dess Företagsnamn, adress och tele så är det nostalgiskt i det att man minns den tidens standard för dessa uppgifter. På den bil som min far körde stod det:

Karl Karlsson
Såg & Hyvleri
Tel 112 Hällnäs

Och just första raden gick i en båge på hyttdörren. Denna typ av "logotype" hängde med alla de nya lastbilar som inköptes fram till 1964 om jag inte minns fel.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 22 feb 2009, 21:50

Om inte länsarkivet har kvar uppgifter på bilens vidare öden finns det ett riksarkiv i de norrländska skogarna som har alla fordonsuppgifter, åtminstonde från mitten på 50-talet och framåt. Jag har för inte så länge sen fått dokument på en bil från 1955 den vägen. Leta på så ska jag försöka friska upp minnet ang arkivets namn och belägenhet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav S-V L44 » 22 feb 2009, 23:21

Herrstina skrev:
Om inte länsarkivet har kvar uppgifter på bilens vidare öden finns det ett riksarkiv i de norrländska skogarna som har alla fordonsuppgifter, åtminstonde från mitten på 50-talet och framåt. Jag har för inte så länge sen fått dokument på en bil från 1955 den vägen. Leta på så ska jag försöka friska upp minnet ang arkivets namn och belägenhet.

Jag förmodar att det är SVAR i Ramsele som du avser.
Jag medger att jag inte har varit i kontakt med dem ännu, för detta specifika fordon. Jag har förhoppningar att hitta information utan deras hjälp först, men visst, det lär bli sista "utvägen" eftersom det är min erfarenhet att det kan bli ganska dyrt. Man kan visserligen sätta ett "tak" för hur mycket efterforskningarna får kosta, men i värsta fall får min överhuvudtaget ingen ytterligare ny information för en spenderad femhundring.
En femhundring eller mer kan det visserligen vara värt om man har fordonet i sin ägo eller vet var man kan förvärva det om det saknar officiella handlingar, men jag anser inte att det är värt sådana slantar bara för "kuriosa" eller "nöjes skull".

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav herrstina- » 23 feb 2009, 00:08

Sist jag var i kontakt med dom tror jag det kostade 150:-. Kvinnan jag pratade med plockade fram alla uppgifter och gav mig i telefonen, skulle hon skriva ut och skicka info till mig kostade det pengar. Ring och hör, det kostar ju inget.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 23 feb 2009, 19:35

Vi har också www.infotorg.se där man kan söka efter bilar men då får man naturligtvis betala för det. Denna sökmotor är egentligen till för företag och föreningar. Det sägs inget om privat användning och det kanske beror på att det är för dyrt. Jag har InfoTorg på jobbet men har inte acess till bilsök då företaget betalar för andra tjänster. Varje ytterligare tjänst kostar antar jag.

Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 17 nov 2010, 01:40

Nyligen skickade jag ett mail på vinst och förlust till en lokal hembygdsförening ( http://www.ringsjo.se , som f.ö. har ett riktigt bra upplägg) var Scanian hade sin senaste hemvist.
Jag beskrev bilens historik lite kortfattat och skickade med lite reghandlingar och det enda foto jag har av bilen, och si......... Ikväll damp det ned ett hyperintressant mail till mig varav jag återger valda delar ".....Jag har läst upp ditt brev på vårt styrelsemöte och en av medlemmarna lovade att ta sig an detta. Hon heter NN och har listat ut att en av grannarna här i Snogeröd visste vad som hänt med lastbilen. Hon kommer att ta kontakt med dig antingen per telefon eller mail........"
Är det inte underbart att man kanske kan finna ut något intressant efter 50 år som inte är offentligt dokumenterat?
Det skall bli mycket spännande att få ta del av vidare information.
Nu hoppas jag innerligt att det framkommer uppgifter om "rätt" lastbil. Men skulle det ändå visa sig att det skulle vara "fel" lastbil lär det ju bli en spännande historia i alla fall.
Jag återkommer med info så snart jag vet mer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 30 nov 2010, 01:02

Jag hade ett intressant telefonsamtal med sonen till den chaufför som körde bilen när den var baserad i Snogeröd i slutet av 1950-talet.
Han minns den väl, men har tyvärr inga fotografier av den.
Han påstår att den med ett lass betor sattes hårt in i ett alléträd strax utanför Örtofta.
Smällen var så hård att rattstången trycktes ända upp mot hyttväggen. Lyckligtvis märkte chauffören vartåt det barkade innan krocken blev ett faktum så han hann slänga sig ned på golvet och undgick därmed skador.
Olyckan innebar att bilen skrotades och sonen tror att bakändan användes till traktorvagn.

Nu blir det att försöka kontakta de lokala tidningsarkiven och se om man kan hitta någon notis om olyckan, eller ännu intressantare några bilder från olyckan. Landsarkivet har kanske också bilder av olyckor som Polisen tagit.
Problemet är att den exakta tidpunkten inte är helt klarlagd. Den senaste noteringen i det senaste registreringsbeviset är från den 14 augusti 1959 då bilen blev återregistrerad efter en tids avställning och betkampanjen drar igång under augusti/september och slutar i de allra flesta fall till nyår.
Tiden får utvisa om jag kommer att hitta mer material om bilen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 03 dec 2010, 08:53

Verkligen roligt resultat frågan till hembygdsföreningen innebar. :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lasse Hsand » 03 dec 2010, 10:22

Tjena Gratulerar till resultaten i din efterforskning hoppas på mer framgång. Vad det gäller Svar i Ramsele så tror jag du måste ha ett ABC nummer att utgåifrån för att kunna titta bakåt i tiden. Skall kolla upp saken har en mycket nära släkting som jobbar där. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav S-V L44 » 04 dec 2010, 11:14

Jag har nu fått tips att Universitetsbiblioteket i Lund har arkiverat samtliga dagstidningar i landet (visserligen på mikrofilm) så det blir att försöka planera in minst ett halvdags besök. Risken blir väl att man fastnar i andra intressanta notiser precis som när man surfar på internet ibland. Där har man dock lärt sig att låta bli att avvika oplanerat eller spara som bokmärken/html-filer så att man kan återvända senare. Man får väl ta med det stora anteckningsblocket och göra många noteringar. Det kostar antagligen lite väl mycket att försöka ta kopior på allt. Kanske man kan spara digitalt, då skulle de bli enklare.

Jag växte ju upp några kilometer från Riks 2:an och det skedde ofta olyckor på vissa vägsträckningar, bl.a. vid Tågarp. Ofta (eller det var detta man minna) var det långtradare som körde in i hus längs med vägen. Jag minns bilder från flera av dess olyckor på 50- och 60-talet, men jag har inte urklippen. Hittar man bilder är det nog enklare att sedan vända sig direkt till respektive tidning och försöka få fram ett högupplöst foto, men det är ju bra att veta vilken dag fotografiet blev taget. Här kan det så småningom bli en hel del intressanta trådar att spinna vidare på.

Beträffande sökning hos SVAR eller på de olika Landsarkiven så förutsätter det naturligtvis att man helst känner till ett registreringsnummer eller eventuellt ett chassinummer och en tidpunkt då man vet att bilen var i drift. Om man inte vet grundinformationen så får man betala forskningsavgifter och detta kan bli mer kostsamt än det smakar, så därför är det bättre att antingen "bränna sin egen fritid" eller göra efterforskningar på annat sätt tills man får fram mer information.
Jag kände till registreringsnumren på min fars tre sista lastbilar inklusive Scanian ovan, så det var inga problem att själv leta upp registreringshandlingarna på Landsarkivet i Lund. Så därvidlag har jag full historik på dessa fordon. Scanian är den enda hittills som passerat en länsgräns, så därför har den haft tre olika registreringsnummer M3974, L3525 och M1400.
Genom värdefullt tips från Bosse Norvinge under hösten så har jag relativt enkelt lyckats finna ytterligare två av min fars lastbilar, en Volvo LV94 DT från 1939 och en Dodge Brothers WXH-48 från 1947.
Bosse tipsade mig om att söka bland sökta och beviljade trafiktillstånd. Det var lite svårt att få arkivpersonalen att hitta dessa arkiv då det tydligen inte är många som efterfrågar dessa, men när vi väl hittade böckerna så var det nästan busenkelt att hitta registreringsnumren. Trafiktillstånden är åtminstone i Lund arkiverade efter namn på trafikbilägaren, dvs. åkeri, åkeriägare, lastbilsägare, bussbolag, taxi, etc. samt årtal. De årliga ärenden kring trafiktillstånd är faktiskt inte alls många så man behöver inte spendera mycket tid att gå igenom dessa arkiv. Jag har dock kvar att söka från 1932-1939.

Det jag egentligen saknar allra mest nu är fotografier av lastbilarna. Sådana finns ju inte i de officiella arkiven. Vart skall man då försöka vända sig?
Man kan ju kanske tänka sig att någon av bilarna blivit fotograferade av andra än oss själva, t.ex. vid något lantbruk, industri, stadsmiljö, vägbygge, etc.. Därför försöker jag söka igenom olika kommuners bildarkiv och så småningom också försöka besöka olika museer och ta kontakt hembygdsföreningar. Om fordonen har haft olika registreringsnummer så är det bra att veta. Det är ju också bra att veta vart bilarna tog vägen (eller kom ifrån - som jag ser så köpte farsan alla sina lastbilar som jag funnit hittills fabriksnya) så att man sedan kan söka i rätt kommun, socken, etc..
Kännedom om trafikolyckor är också en möjlig källa till information. Så vitt jag känner till var farsan inte inblandad i någon allvarligare trafikolycka, men man kan ju tänka sig (som det visade sig med Scanian) att påföljande ägare varit det.

Sedan har jag ju fyra egna gamla lastbilar som jag också håller på att försöka ta fram information kring. Handlingar har jag lyckats rätt så bra med, jag saknar bara en period som min L51 befann sig i Norrbottens län. Alla bilarna kommer ifrån norr om Dalälven, så jag har ingen information om dem här i Skåne. Det visade sig faktiskt när jag fick det militära registreringsbeviset på min Scania-Vabis 2F12 snöslunga att den ursprungligen placerats på F10 i Ängelholm, så den borde jag kunna söka lite mer information på här nere.
Jag har också lyckats få fram en bild på min Scania-Vabis 2F12 snöslunga från dess allra första levnadsår. Tyvärr är upphovsrätten till bilden inte fullt klarlagd så jag kan inte visa upp den här. Jag vet inte heller om den bilden är tagen i Ängelholm eller på någon annan plats i landet. Det skymtar ytterligare en likadan snöslunga i ett garage bakom bilen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 04 dec 2010, 21:55

S-V L44 skrev:Jag har nu fått tips att Universitetsbiblioteket i Lund har arkiverat samtliga dagstidningar i landet (visserligen på mikrofilm) så det blir att försöka planera in minst ett halvdags besök. Risken blir väl att man fastnar i andra intressanta notiser precis som när man surfar på internet ibland. Där har man dock lärt sig att låta bli att avvika oplanerat eller spara som bokmärken/html-filer så att man kan återvända senare. Man får väl ta med det stora anteckningsblocket och göra många noteringar. Det kostar antagligen lite väl mycket att försöka ta kopior på allt. Kanske man kan spara digitalt, då skulle de bli enklare.

Jag växte ju upp några kilometer från Riks 2:an och det skedde ofta olyckor på vissa vägsträckningar, bl.a. vid Tågarp. Ofta (eller det var detta man minna) var det långtradare som körde in i hus längs med vägen. Jag minns bilder från flera av dess olyckor på 50- och 60-talet, men jag har inte urklippen. Hittar man bilder är det nog enklare att sedan vända sig direkt till respektive tidning och försöka få fram ett högupplöst foto, men det är ju bra att veta vilken dag fotografiet blev taget. Här kan det så småningom bli en hel del intressanta trådar att spinna vidare på.

Beträffande sökning hos SVAR eller på de olika Landsarkiven så förutsätter det naturligtvis att man helst känner till ett registreringsnummer eller eventuellt ett chassinummer och en tidpunkt då man vet att bilen var i drift. Om man inte vet grundinformationen så får man betala forskningsavgifter och detta kan bli mer kostsamt än det smakar, så därför är det bättre att antingen "bränna sin egen fritid" eller göra efterforskningar på annat sätt tills man får fram mer information.
Jag kände till registreringsnumren på min fars tre sista lastbilar inklusive Scanian ovan, så det var inga problem att själv leta upp registreringshandlingarna på Landsarkivet i Lund. Så därvidlag har jag full historik på dessa fordon. Scanian är den enda hittills som passerat en länsgräns, så därför har den haft tre olika registreringsnummer M3974, L3525 och M1400.
Genom värdefullt tips från Bosse Norvinge under hösten så har jag relativt enkelt lyckats finna ytterligare två av min fars lastbilar, en Volvo LV94 DT från 1939 och en Dodge Brothers WXH-48 från 1947.
Bosse tipsade mig om att söka bland sökta och beviljade trafiktillstånd. Det var lite svårt att få arkivpersonalen att hitta dessa arkiv då det tydligen inte är många som efterfrågar dessa, men när vi väl hittade böckerna så var det nästan busenkelt att hitta registreringsnumren. Trafiktillstånden är åtminstone i Lund arkiverade efter namn på trafikbilägaren, dvs. åkeri, åkeriägare, lastbilsägare, bussbolag, taxi, etc. samt årtal. De årliga ärenden kring trafiktillstånd är faktiskt inte alls många så man behöver inte spendera mycket tid att gå igenom dessa arkiv. Jag har dock kvar att söka från 1932-1939.

Det jag egentligen saknar allra mest nu är fotografier av lastbilarna. Sådana finns ju inte i de officiella arkiven. Vart skall man då försöka vända sig?
Man kan ju kanske tänka sig att någon av bilarna blivit fotograferade av andra än oss själva, t.ex. vid något lantbruk, industri, stadsmiljö, vägbygge, etc.. Därför försöker jag söka igenom olika kommuners bildarkiv och så småningom också försöka besöka olika museer och ta kontakt hembygdsföreningar. Om fordonen har haft olika registreringsnummer så är det bra att veta. Det är ju också bra att veta vart bilarna tog vägen (eller kom ifrån - som jag ser så köpte farsan alla sina lastbilar som jag funnit hittills fabriksnya) så att man sedan kan söka i rätt kommun, socken, etc..
Kännedom om trafikolyckor är också en möjlig källa till information. Så vitt jag känner till var farsan inte inblandad i någon allvarligare trafikolycka, men man kan ju tänka sig (som det visade sig med Scanian) att påföljande ägare varit det.

Sedan har jag ju fyra egna gamla lastbilar som jag också håller på att försöka ta fram information kring. Handlingar har jag lyckats rätt så bra med, jag saknar bara en period som min L51 befann sig i Norrbottens län. Alla bilarna kommer ifrån norr om Dalälven, så jag har ingen information om dem här i Skåne. Det visade sig faktiskt när jag fick det militära registreringsbeviset på min Scania-Vabis 2F12 snöslunga att den ursprungligen placerats på F10 i Ängelholm, så den borde jag kunna söka lite mer information på här nere.
Jag har också lyckats få fram en bild på min Scania-Vabis 2F12 snöslunga från dess allra första levnadsår. Tyvärr är upphovsrätten till bilden inte fullt klarlagd så jag kan inte visa upp den här. Jag vet inte heller om den bilden är tagen i Ängelholm eller på någon annan plats i landet. Det skymtar ytterligare en likadan snöslunga i ett garage bakom bilen.

// Kjell N

Sa de uttryckligen mikrofilm där de har en eller flera nummer eller en helårsutgåva på och som man vevar fram eller är det fråga om mikrofiche som är en helt annan sak där man måste ha en speciell läsare? Tror du det räcker med en halv dag? Gör ett heldagsbesök så behöver du inte stressa ifall du vill göra små avsteg i sökandet.

Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 05 dec 2010, 16:16

Jag tyckte att killen sa mikrofilm och inte mikrofiche i telefonen, men jag lär väl få väl reda på det när jag tagit mig dit.
Jag har endast 10 km till biblioteket så jag kan göra åtskilliga halvdags- eller kvällsbesök istället för enstaka heldagsbesök.
Som för alla andra så räcker tyvärr inte tiden till allt man är intresserad av än om man skulle önska det. :roll: :D
Man får göra vissa prioriteringar.

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 05 dec 2010, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 05 dec 2010, 21:37

S-V L44 skrev:Jag tyckte att killen sa mikrofilm och inte mickrofiche i telefonen, men jag lär väl få väl reda på det när jag tagit mig dit.
Jag har endast 10 km till biblioteket så jag kan göra åtskilliga halvdags- eller kvällsbesök istället för enstaka heldagsbesök.
Som för alla andra så räcker tyvärr inte tiden till allt man är intresserad av än om man skulle önska det. :roll: :D
Man får göra vissa prioriteringar.

// Kjell N

Tänk om man hade 10 km till arkivet. Närmaste för mig är Härnösand 5 mil bort och jag vet inte alls vad de har att erbjuda en. Annars skulle jag väl uppehålla mig i Västerbotten och då gäller Umeå som är 25 mil bort. Där finns vår gamla tidning Västerbottens Kuriren på mikrofilm och det skulle vara mycket intressant att gå tillbaka till 1956 då min far krockade med en buss i en skymd kurva på isig väg. Vet att där finns någon notis om det. Farten var låg så det blev bara ny kofångare och skärm tror jag.

Lars-Gunnar

Återgå till Efterlysningar