Sida 1 av 2
Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
26 aug 2020, 09:57
av emollusion
Hej!
Jag har skaffat ett brandbil från -89, Scania P93m, som jag nu är i färd med att göra laglig för vanlig civil trafik som veteranlastbil. Den har nyligen gått igenom en godkänd registreringsbesikting.
Ett led i detta är behov av ett par undantagstillstånd från transportstyrelsen.
Undatagstillståndet jag vill undersöka är gällande hastightesregulator, denna saknas helt då lastbilen endast körts hos räddningstjänsten, och kan skapa problem vid kommande kontrollbesiktning.
Hastighetsregulatorn är svår att hitta alternativ till, om Scania inte kan lösa installationen, och Transportstyrelsen inte godkänner undantaget får jag helt enkelt göra mig av med brandbilen, vilken jag haft en dröm om i tio år som jag nu äntligen lyckats få en i min ägo, så det vore ytterst tråkigt.
Så frågan här är hur man ska formulera en ansökan? Transportstyrelsen belyser att man ska förklara hur det inte påverkar trafiksäkerheten, hur gör man detta på ett bra sätt?
Någon som har tips eller erfarenheter?
Tack för hjälpen!
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
26 aug 2020, 21:08
av Per Thomson
Förklara läget så ärligt som möjligt, att din brandbil ska endast användas som hobbyfordon.
Jag vet inte när hastighetsregulator blev ett krav, kanske hjälper det att ange att kravet på hastighetsbegränsare fanns inte när din brandbil var ny, om det nu är så.
Kunde inte besiktningsingenjören ge dig ett tips?
Någon annan här på forumet har förhoppningsvis bättre kunskap än jag besitter.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
26 aug 2020, 21:36
av Anders Ason
1988, men utryckningsfordon (militära) får eller bör ju inte ha sådana begränsningar.
Den här bilen har att följa de allmänna bestämmelserna som max 80 eller högst 90 på motorväg, om inte andra hastigheter är angivet.
Hastighetsbegränsningen är väl satt till 90 på den tekniska prylen så den fyller ingen funktion i det här fallet.
Ring Transportstyrelsen och fråga för det verkar rörigt. Möjligen går det att hitta ett undantag för fordon över trettio år om du letar.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
27 aug 2020, 08:18
av emollusion
Jo från fordon av modellårs -88 eller senare gäller hastighetsregulator för tung lastbil. Då brandbilen är -89 års modell så är kravet att den ska ha det nu när den inte längre tjänstgör inom räddningstjänsten. Regbesiktningen gav mig ett "förhandsbesked" gällande detta inför kommande kontrollbesiktning.
Pratat med TS, de menar på att den ska ha detta, eller så får jag söka undantag. Dock upp till kontrollbesiktning att rapportera, vilket de kanske inte gör men det finns ju inga garantier.
Fick tyvärr beskedet från Scania nyss, att de inte kan hjälpa mig. Det var drygt 20 år sedan detta var något man gjorde som standard, eftermonterade hastighetsregulatorer, och delen finns inte för dom att kunna eftermontera längre. Lagkravet gäller även att det utförs av ackrediterad verkstad som då plombar hastighetsregulatorn.
jag håller med om att max hastighet oavsett är ju 90, och 80 på landsväg, om inte vägens hastighetsbegränsning är lägre. Med det sagt så är det ju flera jag ser på vägarna som inte följer detta, utan maxar till hastighetsbegränsaren både på landsväg och med trailer. Så den kom nog till av en anledning...
Det finns ju heller inget självändamål att köra snabbare än 80, bara den soppaförbrukningen är hög nog, 90 är ju på gränsen till orimligt.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
27 aug 2020, 15:06
av herrstina-
Väck inte den björn som sover. Jag har besiktigat lastbilar några hundra gånger sedan kravet på hastighetsbegränsare infördes, inte vid något tillfälle har utrustningen efterfrågats. Detsamma gäller vid myndigheters kontroll efter vägen, ingen har någonsin frågat efter begränsare.
Jag hade besiktigat, och löst problemet när det dyker upp, vilket sannolikt aldrig händer...
Stina.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
27 aug 2020, 15:52
av emollusion
Rimligt tänk.
Av intresse, gäller lastbilarna du besiktat även modellår efter 88? Vid registreringsbesiktningen så var denna brist uppmärksammad på några minuter. Men det är inte regbesiktningens sak att underkänna, utan det överlämnas till flygande besiktning eller kontrollbesiktning.
herrstina- skrev:Väck inte den björn som sover. Jag har besiktigat lastbilar några hundra gånger sedan kravet på hastighetsbegränsare infördes, inte vid något tillfälle har utrustningen efterfrågats. Detsamma gäller vid myndigheters kontroll efter vägen, ingen har någonsin frågat efter begränsare.
Jag hade besiktigat, och löst problemet när det dyker upp, vilket sannolikt aldrig händer...
Stina.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
27 aug 2020, 22:28
av herrstina-
Jag har drivit åkeri sedan 1978, eftersom den här lagen infördes retroaktivt har alla besiktigade fordon med ytterst få undantag fallit under regeln. Kontrollen av hastighetsbegränsare på de här fordonen har uppgått till 0,0%...
Undantagen jag nämner är veteranbilarna jag roar mig med nu.
Stina.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
19 sep 2020, 17:49
av mats-oh
Den första bil med hastighetsbegränsare jag körde var en Mercedes 2534 av 1992 års modell dock då inställd på 112 kilometer i timmen.
Tror däremot att den ställdes ner till 90 året efter alltså 1993.
Tror inte det är några problem för en 89a att inte ha hastighetsreglering.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
28 nov 2020, 10:44
av emollusion
Hej på er!
Tack för alla svar och tankar.
Regelmässigt så ska ju lastbilen ha hastighetsregulator.
Dock gick den igenom kontrollbesiktningen nyligen utan konstigheter alls.
Den skulle ju kunna falla på en flygande besiktning men vad är den sannolikheten liksom...
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
28 nov 2020, 12:28
av Per Thomson
Tack för rapport och grattis!
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
28 nov 2020, 18:14
av ankarback
emollusion skrev:Hej på er!
Tack för alla svar och tankar.
Regelmässigt så ska ju lastbilen ha hastighetsregulator.
Dock gick den igenom kontrollbesiktningen nyligen utan konstigheter alls.
Den skulle ju kunna falla på en flygande besiktning men vad är den sannolikheten liksom...
Kul att den gick igenom. Enda anledningen jag kan se att dom skulle kolla efter en hastighetsbegränsare är om du skulle köra för fort med brandbilen och dessutom lyckas åka fast i en kontroll. Inte ens personbilar körs ju i någon högre hastighet vid besiktningen utan det är ju bara ett varv runt stationen.
/Johan
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
18 feb 2021, 18:01
av Volvo FL10 Brandbil
Hej Emollusion,
Kul med brandbil!
Jag har också en brandbil en Volvo FL10 från 1991.
Jag har tyvärr samma problem med hastighetsregulator som du har.
Hur har det gått med ansökan om undantag?
Jag tillgång till Scanias Multi (reservdelar databas) om du vill ha hjälp att leta efter delar.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
18 feb 2021, 19:21
av emollusion
Volvo FL10 Brandbil skrev:Hej Emollusion,
Kul med brandbil!
Jag har också en brandbil en Volvo FL10 från 1991.
Jag har tyvärr samma problem med hastighetsregulator som du har.
Hur har det gått med ansökan om undantag?
Jag tillgång till Scanias Multi (reservdelar databas) om du vill ha hjälp att leta efter delar.
Hej!
Den gick igenom även kontrollbesiktning utan konstigheter, så tänker lite som tidigare skrivelse att inte väcka den björn som sover.
Problematiken är ju att installationen behöver utföras av ackrediterad verkstad, i mitt fall Scania. Scania i Göteborg hade kanske en tekniker som kanske kunde installera en hastighetsregulator som dom kanske kunde få tag på, och de hade inte, av denna anlending, ett pris mellan tummen och pekfingret heller för vad det skulle kunna kosta.
Jag föreslår att du försöker få igenom den först, innan du eventuellt söker undantagstillstånd.
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
18 feb 2021, 21:09
av Volvo FL10 Brandbil
Tack för snabbt svar.
Jag prövar en besiktning.
Vart besiktigade du?
Re: Ansökan om undantagstillstånd - tips/tankar?

Postat:
18 feb 2021, 21:31
av emollusion
Volvo FL10 Brandbil skrev:Tack för snabbt svar.
Jag prövar en besiktning.
Vart besiktigade du?
Första försöket på regbesiktning var i Aröd, det föll på klantfel som jag inte alls tänkt på som civilia lastbilar kan behöva (underkörningsskydd, varningsskyltar, m.m.)
Andra försöket på regbesiknting blev i Mölndal, gick igenom utan problem.
Kontrollbesiktning var i Borås, också det utan problem.
Samtliga var väldigt hjälpsamma och trevliga, framförallt Aröd.