Scania-Vabis skogsfynd

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania-Vabis skogsfynd

Inläggav swedishbrasscar » 13 jun 2010, 19:14

Grattis till inköpet - ska bli skoj att följa detta! :wink:
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Lars-Gunnar » 13 jun 2010, 21:23

Ja, vad roligt. Grattos!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 13 jun 2010, 21:48

Vad har du planerat att göra med bilen efter bärgningen?
Kjell T

Inläggav Landström » 13 jun 2010, 23:15

Renovering så gott det går av hytt och övrig kaross. Snygga till chassiet lite.
Sen får vi se om det blir en total återställning till ursprungsskick vilket lär ta en jävla massa tid och pengar då massor av delar saknas, men kan hända att det blir av ändå.
För återställning till ursprungsskick saknar jag än så länge motor, tippcylinder, framaxel samt inredning som behövs först och främst. Sedan lär det som vanligt tillkomma massvis med fler prylar som visar sig vara bortom reperation.

Alternativ 2 blir att ta skohornet och peta ner en Scania DSC 14 bakom hytten, "nya" axlar, låda samt mellanaxel och sedan muta närmaste besiktningsställe. Scania L62 race truck! WOHO! Även här hade det dock varit maxat med en så orignal inredning som möjligt.

Allt beror på vad jag får tag i delar till först.
Landström

Inläggav Janne P » 18 jun 2010, 16:07

Enligt min Bilkalender från 1958 så ägdes AC3939 av Motorcentralen i Umeå.
Janne P

Inläggav Janne P » 18 jun 2010, 16:12

Jag glömde att skriva att det var en Scania 1952.
Janne P

Inläggav S-V L44 » 18 jun 2010, 17:31

Landström skrev:
Alternativ 2 blir att ta skohornet och peta ner en Scania DSC 14 bakom hytten, "nya" axlar, låda samt mellanaxel och sedan muta närmaste besiktningsställe. Scania L62 race truck! WOHO! Även här hade det dock varit maxat med en så orignal inredning som möjligt.

Är det något i denna stil liknande den Brasilianska Mercedesen nedan som du tänkt dig?
viewtopic.php?f=1&t=919&p=5981&hilit=race+truck#p5981
Konverteringen i sin helhet var beskriven på nätet för något år sedan, och de sidorna finns kanske fortfarande kvar.

Jag har själv drivits av samma tankar som du från och till sedan jag såg den konverteringen.
Senast jag resonerade i dessa banor hade jag bara tänkt mig lägga en DS10:a i ett L51-chassi. Jag har nu egentligen allt som skulle behövas, chassi, motor, växellåda, bakaxel, etc. utom tiden. Samtidigt skulle jag göra det yttre betydligt mer "strömlinjeformat" i stil med Brasilianaren. Men sedan kommer man ändå till sans och inser att det trots allt inte finns så många av dessa bilar från början av 1950-talet kvar i körbart originalskick. Dessutom är min L51 av 1953-års modell, dvs. den tillhör därmed den allra tidigaste generationen som är ännu ovanligare. Jag har hittills bara funnit två körbara bilar som är äldre än min (plus två "hopplösa" (?) objekt i Kalmar-trakten som otroligt nog har chassinumren direkt efter varandra och faktiskt är den 9:e resp.10:e först tillverkade av L51:orna), och därmed vore det kanske lite av ett helgerån att "förstöra" den.
Drömma drömmar kan man ju alltid. Det kostar oftast ingenting.

Så det får nog bli en originalrenovering i alla fall. Det blir dock inte förrän längre fram i tiden, om jag inte dessförinnan har avyttrat alltihop.
Just nu försöker jag hellre satsa min tid och mina medel på min 2F12 för att kunna få ut denna på vägen senare i år och sedan eventuellt försöka följa upp med min 2L12 under något av de kommande åren.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders » 18 jun 2010, 18:55

Det var ju helt klart ett riktigt intressant skogsfynd! och egentligen rätt otroligt att man ännu kan göra sådana!
Ska bli väldigt intressant att få följa det framöver.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Landström » 20 jun 2010, 10:56

Jag hade isf, vid ombyggnation, inte tänkt mig att göra alltför stora och omfattande ändringar, utan försöka hålla dem på ett så minimalt basis som möjligt om man nu någon gång framöver ändrar sig och skulle vilja återställa bilen till originalskick. Några motorfästen att skära bort och några hål att svetsa igen, slipa till eländet, på med färg, fixa en massa annat småpiller och så in med originalprylarna igen.
Landström

Inläggav Landström » 21 jul 2010, 20:59

Originalrenovering är det som blir av. Det kommer att gå långt mellan posterna, men körbar skall den bli!

Byggtråd: viewtopic.php?f=28&t=2683#p17874
Landström

Föregående

Återgå till Efterlysningar