Nyhetstorka

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nyhetstorka

Inläggav Stellan » 29 jun 2008, 16:08

Då får man ta till gamla prylar för att hålla grytan varm :wink:

Hittade en broschyr som åkeriförbundet gav ut ca 1974, utvecklingen har gått framåt sedan dess. Mitten av -70 talet var i mina ögon en brytpunkt mellan de äldre, och de "modernare" fordonen.
Bild

En större bild från broschyren:
Bild

Har ni tankar, minnen eller synpunkter...skriv en rad här då. Ett forum blir inte livligare än vad dess medlemmar gör det till. Eller för att använda en travesti: en kedja är inte starkare än dess svagaste länk :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Nyhetstorka

Inläggav Lars-Gunnar » 30 jun 2008, 19:28

Jag blir alltid glad at se en Volvo nosbil varje gång jag ser en. Skulle vara mer av den varan idag!

Lastningen var nog typiskt för den tiden. Travers för att lyfta virket. Min far körde virke till järnvägen för att lasta på vagnar där. Företaget hade en gammal truck parkerad för detta ändamål. Minns att vagnen tog 3 paket på bredden och 2 på höjden vilket blir 12 paket och bil och släp tog 4x4 vilket ger 8 paket. Så det blev till att hämta 4 till för att få en full vagn. När han fick Titanen med 3-axligt släp tog han allt på en gång.

Tänker att de använde Bolinder Munktells gula lastare i stor utsträckning då den var så mångsidig. De större kunde lyfta ett virkespaket så trucken blev överflödig.
Bolinder Munktells/Volvos frontlastare blev legendariska då de kunde utföra ett otal arbetsuppgifter som ingen annan maskin kunde.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster

cron